Fluitend geluid

shakkei

Nieuw lid
Dag Walter, weet je na je bezoek aan de garage al wat meer?
Ik heb namelijk net hetzelfde aan de hand met mijn Octavia Combi 1.6TDI Greenline. Vanaf +/- 125km/u een irritante fluittoon (klinkt inderdaad alsof je over zo'n geribbelde witte streep rijdt) die van onder de moterkap lijkt te komen. Is voor het eerst een paar maanden terug begonnen, de wagen was toen iets meer dan een jaar en +/- 28000km. Ook niet altijd bij deze snelheden, maar toch steeds vaker en vaker nu. Ook mijn garagist vermoedt een portierrubber die niet goed meer zit, maar zelf betwijfel ik dit. Ik moet er dus nog eens mee terug, maar hoor graag eerst bij jou of je een andere oorzaak hebt gevonden?
 

WouterO2C

Actief lid
Zocht op het forum op "fluiten" en vond dit topic.

Ook ik heb dus met mij nieuwe O2C last van een zachte constante "fluittoon" bij 140km/uur en plus. Bij 120 km/uur hoor ik het gelukkig (nog???) niet. Het lijkt mij iets te maken te hebben met:
1) iets met aerodynamica
2) iets met de ventilatie/airco

Maar ik heb ook geen idee wat het is.

Iemand al meer duidelijkheid hierover gekregen?
 
Hoera,het is eindelijk opgelost!Bleek dat er wind ingezogen werd via de voorste wielkasten.Die kwam er weer uit via een spleet in de portieropening.Daar begon die wind,in de smalle tussenruimte van het gesloten portier en het voorste spatbord,turbulentie te geven in de deurrubbers.De behandeling:deuren iets verder naar het koetswerk toe getrokken via speciaal daartoe bestemde bouten.En inderdaad:als ik goed kijk,zie ik nu dat de deuren een millimetertje dieper gezonken zijn dan de koetswerklijn.Een probleem,dat zich blijkbaar ook nogal eens voordoet bij de golf.Het was trouwens een mechanicien die van bij Volkswagen kwam die erachter kwam wat het was.
Ik dik tevreden want:geheel opgelost binnen de garantie!
@Octavia 32:Ik blijf mijn RS een mak beestje vinden in eerste versnelling,in zoverre dat het 20 jaar oude golfje van mijn zoon ( 1.8 benzine)véél harder optrekt in eerste.Is zulks na een chiptuning anders?

Walter
 

etphonehome

Nieuw lid
Heb het zelfde geval boven de 120 km gaat er iets fluiten met tegen wind rond de 110 km heb de octavia net 2 weken in bezit erg irritant monteur gaat het uitzoeken?\
 

etphonehome

Nieuw lid
Monteur heeft 150 km gereden en heeft een schuimrubberbandje op de onderkant van de grill geplakt. Niks gehoord rond de 130km ff afwachten als dit dus de oplossing is.
 

sevink

Nieuw lid
en? probleem opgelost? ik heb nu een maand een Octavia Combi TSI en die van mij fluit vanaf dag 1 al. Monteurs weten niks en kunnen helaas niks vinden...
 

etphonehome

Nieuw lid
laat me weten als dat bij jou ook opgelost wordt. Kan zijn dat we de zelfde productielijn hebben dat het daar aan ligt
 

etphonehome

Nieuw lid
07042012317.jpg

Onder de grill zie je een grijze schuimrubber strip. Als iemand deze oplossing probeert en het blijkt te werken, dan graag even bericht terug.
Misschien kunnen we dan met onze gezamenlijke ervaring naar de importeur/dealer.
 
iemand nog updates mbt dit irritante issue
heb dit ook als ik boven de 120km/u uitkom
of soms met windtegen rond de 110km/u al.
 

arnoldvp

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde euvel sinds enkele maanden.
Het lijkt op een fluittoon of iets wat resoneert ofzo.
Het is voornamelijk op de snelweg (boven de 100 / 120km/u ) en als het waait; bij windstil geen last!?
Als het geluid er is en je doet een raam een klein stukje open, is het over?
Heb het al een keer bij de dealer gemeld tijdens onderhoudsbeurt, maar toen hebben ze het niet geconstateerd.
Die strip onder de motorkap wil ik ook wel proberen, of misschien iemand nog andere ideeen.
 

Rallye

Forumguru
Al vanaf het begin heb ik ook een fluittoon, niet heel hard, maar wel irritant. Eerst begon het bij 130/140. Voor mijn vakantie heeft de dealer ernaar gekeken. De motorkap is bijgesteld en nu zou het niet meer hoorbaar zijn. Inderdaad lijkt hij nu bij 14 weg, maar bij 180 zit hij er nog. Ik heb mij voorgenomen maar eens met een rol tape richting Duitsland te rijden om proefondervindelijk vast te stellen waar het probleem zou kunnen zitten. Anders toch maar de oplosssing van etphonehome proberen, hoewel ik die niet heel mooi vind.
 
hallo ik heb dit ook al bij een klant zijn wagen gehad en heb toen de bovenste deurscharnier los gemaakt en deur naar binnen geregeld en was toen weg.
probeer dit eens en anders is er ook nog de gril motorkap plak de bovenste spleet eens af met tape daar komen ook windgeluiden van.
laat het maar weten indie het opgelost is.
 

Rallye

Forumguru
@niko_1: Bedankt voor je tips. De dealer heeft ook naar de deuren gekeken; volgens hem lag het daar niet aan. Ik zal inderdaad, zou gauw ik de tijd vind, eens wat kieren afplakken. Het resultaat zal ik hier terugmelden.
 

arnoldvp

Nieuw lid
Zo'n strip onder de motorkap (zoals etphonehome) heb ik geprobeerd, maar maakt geen verschil.
Als het geluid er is, en je duwt met je vinger tussen het deurrubber, gaat het over.
Het moet toch ergens te maken hebben met deurrubbers / afstelling van de deur of ergens een kier ofzo.
 

motomarz

Senior Member
Zo'n strip onder de motorkap (zoals etphonehome) heb ik geprobeerd, maar maakt geen verschil.
Als het geluid er is, en je duwt met je vinger tussen het deurrubber, gaat het over.
Het moet toch ergens te maken hebben met deurrubbers / afstelling van de deur of ergens een kier ofzo.

Dan moet je de oplossing van Niko_1 proberen lijkt me.
 
Bovenaan Onderaan