Fluitend geluid

Hallo,mijn Octavia RS combi diesel vind ik nog steeds een dijk van een auto na anderhalf jaar gebruik.Echter heb ik de laatste tijd een vervelend probleem dat ik wil opgelost krijgen voor de garantie verlopen is.Vanaf ongeveer 110 km per uur ervaar ik een zeer storend zoem -of fluitgeluid.De plaats kan ik niet honderd procent thuisbrengen,het lijkt wel uit mijn dashboard te komen.De auto is er al een keer voor naar de garage geweest,maar het probleem is dat hij het niet altijd heeft.De garagehouder heeft het al wel zelf een keer waargenomen en erkent het probleem,maar vindt niet de oorzaak.(Is al een keer onderaan en onder de kap grondig nagezien,hier en daar een mogelijke kier dichtgekleefd)Het probleem is echt puur snelheidsgebonden,120 in vierde of zesde geeft zelfde fluittoon.
Iemand?


Walter
 

Rolle

Senior Member
Al eens gekeken of het steeds bij hetzelfde toerental voorkomt? Als een geprobeerd de zelfde snelheid te rijden op een andere ondergrond?
 
Jazeker ,met het toerental heeft het niets te maken,zoals ik al zei,120 in vierde of in zesde geeft exact hetzelfde geluid.De ondergrond heb ik de indruk kan wel een licht verschil maken,dat nieuwe supergladde asfalt lijkt iets minder lawaai te geven,alhoewel dat meer een indruk kan zijn dan echt!


Walter
 

Cordoba

Forumguru
Als ie het doet: probeer eens op een rechte weg of het uitmaakt of je wind mee of wind tegen hebt: als je wind mee bijv. 30 km/u harder moet rijden voor het optreedt, is het duidelijk een aerodynamisch vraagstuk. Dan kun je bijvoorbeeld gaan zoeken of het van een buitenspiegel of iets anders afkomt.
 
Ik heb de indruk dat wind er niets toe doet.Het lijkt wel of er een politieagent in de auto zit:120 km per uur en hij begint te fluiten.Bij lange snelwegritten wordt je er echt horendol van.Voorlopig denk ik inderdaad aan de linkerspiegel,of wie weet misschien de voorband(en)?

Walter
 
Ik zou denken dat slecht gebalanceerde wielen eerder trillingen geven dan een soort hoge fluit/zoemtoon?

Walter
 

Noord26

Forumguru
Heb persoonlijk in het verleden last gehad van gecubde banden. Dat was niet echt zichtbaar, maar je zag het pas toen de wielen eraf gehaald werden. Dat kwam in de auto over als een snelheidafhankelijke fluittoon.

Zijn de banden er al af geweest om te inspecteren?
 

Antera

Donateur
koppeling intrappen is het dan weg
Fan aan of uit zetten?
je deur wat aantrekken?
tegen je dash aanduwen op diverse punten als het daar vandaan zou komen?

allemaal zaken die je eens kan proberen.
 
De koppeling dat heb ik nog niet geprobeerd,met de luchtblazer heeft het niets te maken ,dat heb ik al uitgetest.Deur aantrekken ja,wie weet,straks eens proberen.Gecupte banden heb ik gehad op mijn vorige octavia combi,dat gaf een soort gedaver ,ook ongeveer vanaf 120km /uur,maar totaal niet vergelijkbaar met wat ik nu ervaar.Dash aanduwen kan ik ook eens proberen,heb echter wel de indruk dat alles stevig en honkvast zit.


walter
 

Cordoba

Forumguru
wat je ook even kunt proberen: als je een stukje snelweg hebt met een paar afritten en/of parkeerplaatsen kort bij elkaar, even zo'n kort stukje rijden met ingeklapte buitenspiegel.
(ik denk dat tijdens het rijden in-/uitklappen niet verkeersveilig te doen is, tenzij het bij jouw auto electrisch kan)
 

VEEJAY

Forumguru
De reden dat ik banden aangaf is dat bij het 206'je van mijn vrouw rond de 110km per uur echt een fluittoon kwam, na balanceren en/of uitlijnen (weet niet meer wat) was het weg.
 
Net naar de garage geweest: de mechanicien is met mij meegereden en heeft zelf het erg storende geluid waargenomen.Hij dacht in eerste instantie aan de ruitenwissers,die waren het niet.Een rollement van het wiel dacht hij even,maar dat zou al bij lagere snelheid lawaai geven.Het geluid zelf tussen haakjes gelijkt helemaal op het geluid dat je auto maakt als je over die witgelakte stroken van de autostrade rijdt,maar dan constant.Dan heeft de garagist met tape de aanhechting van de dakrail overplakt,alsook het rubber rond de voorruit.De afspraak was:als het nu weg is bij het naar huis rijden,hebben we het gevonden ,maak dan maar een afspraak om een en ander te vervangen.Helaas:ik ga nu die tape verwijderen want het geluid was er net zo erg.En dan toch een afspraak maken met de garage en misschien moet hij dan wel helemaal naar de hoofzetel in Brussel.
 

Octavia32

Forumguru
Bij mij begint het fluiten vanuit het dashboard bij 1500 toeren en stop pas bij zo'n 2200rpm, weet wel zeker dat dit turbo gerelateerd is ben hier al voor weg geweest wordt gezegd maakt niet uit turbo druk is goed en vermogen zakt ook niet weg.
 
De turbo kan het bij mij niet zijn:als ik het koppelingspedaal indruk fluit hij net zo hard.Het ergste is nog dat hij het niet altijd heeft:vandaag over en weer naar het Nederlandse Berg geweest en bijwijlen 150km/uur gedaan,niets gefluit.12 december moet hij naar de garage:duimen maar dat hij het tegen die tijd terug heeft!!
 

Octavia32

Forumguru
@veejay Het fluiten deed hij al voordat ik hem had getuned was namelijk de reden dat ik de turbo heb laten vervangen vanwege het fluitende geluid en pas met de nieuwe turbo heb ik hem laten tunen.
 
E

Ex-lid 2926

Akelig, zulke niet thuis te brengen geluiden. Op grond van irritante geluiden die af en toe bij mijn auto optreden heb ik ook al zo'n beetje het hele www afgestruind.
- Zeer irritante hoge piep/fluittoon. Lijkt bij mij ook achter het dashboard weg te komen. Wordt door mijn echtgenote niet waargenomen. Is van een zeer hoge frequentie, op lange afstanden zit ik regelmatig aan m'n oren te wrijven omdat het gewoon pijnlijk begint te worden. Heb eens gelezen (kan het alleen niet weervinden op het web) dat dit geluid mogelijk afkomstig is van of uit een geribbelde slang die aan de EGR vastzit. Sinds een maand is het geluid gelukkig verdwenen. Temperatuurafhankelijk? Het voorjaar maar afwachten.
- Turbofluit tussen 1700 en 2300 rpm. Sommigen vinden het mooi, ik vind het heel irritant. Is bij mijn auto ook heel weersafhankelijk. Op dit moment het hoge luchtvochtigheid en lage temperaturen is de turbofluit vrijwel niet meer waar te nemen. Heb het al eens genoemd bij een bezoekje aan JB in Dieverbrug. Het merk en type turbo van mijn O2 zou hierom bekend staan. Links tegen het schutbord (dus bestuurderskant) zit wat (volgens mij) roetaanslag op een paar kabeltjes/onderdelen. Tevens is een zwart rubberslangetje bruin uitgeslagen.
Volgende maand moet de auto naar de dealer voor een onderhoudsbeurt en APK, dus dan moeten alle slangen/aansluitingen maar eens even goed nakeken worden.
- Windgeruis achterportieren. Is vorig jaar onder garantie door de dealer d.m.v. een modificatie verholpen. Had iets te maken met de deurrubbers.
@Walter: dus ook die EGR in het onderzoek betrekken.
 
bij onze o2 was er bij aanschaf ook bij 110-115 km / uur een fluit toon, dach toen eerst aan een wiellger, echter dan hoor je het ook bij lager toerental(frequentie van geluid is dan lager), dacht even aan turbo, maar bij ons bleek het de driehoek-ruitjes te zijn in het achterportier,hoeft hier natuurlijk niet zo te zijn, maar geluid reflecteert in een auto best wel, waardoor je denkt te horen waar het geluid vandaan komt.
ben benieuwd waar het bij jullie auto vandaan komt.
succes ermee
 
Bovenaan Onderaan