Files ontwijken met Amundsen/Columbus?

harry123

Actief lid
Beste,

In een eerder topic heb ik eens gevraagd wat de functionele verschillen zijn tussen Columbus en Amundsen, en dat was eigenlijk vrij weinig behalve HD, DVD en films kijken; vandaar dat ik ze hier beide 'benoem'. Ik vraag me heel erg af hoe goed het ontwijken van files gaat met deze beide systemen? Op de tomtom werkt dit heel mooi in mijn beleving, en wordt aangegeven hoeveel tijd er gewonnen wordt met het kiezen van een alternatieve route.

In mijn voorloopauto zit ook een ingebouwde navigatie (Citroen DS3) en deze geeft alleen maar aan met hoeveel kilometer de route verkort of verlengd wordt. Dat vind ik niet zo'n interessant gegeven, want ik zou liever weten hoeveel tijd het systeem denkt dat ik win met de alternatieve route. Ik gebruik het soms op een route die ik dagelijks rijd, en ik weet vaak dat de route 'om de file heen' absoluut niet sneller zal zijn. (En, eerlijk is eerlijk: 'omleiden' is iets anders dan 'minimaliseer vertraging', maar ik neem aan dat dit wel het doel van het omleiden is.)
 

Sparkie

Forumguru
In eerste instantie navigeerde mijn Columbus altijd om de files heen. Zeer irritant, omdat je eigen inschattingen hierbij volledig worden uitgesloten.
Nu heb ik hem zo ingesteld dat hij meldt dat er een file op de route ligt met daarbij de te verwachten vertraging.
In sommige gevallen wordt dan ook de keuze gegeven om een andere route te kiezen, met daarbij het aantal extra kilometers en minuten. Dit bevalt mij veel beter.
 

harry123

Actief lid
In eerste instantie navigeerde mijn Columbus altijd om de files heen. Zeer irritant, omdat je eigen inschattingen hierbij volledig worden uitgesloten.
Nu heb ik hem zo ingesteld dat hij meldt dat er een file op de route ligt met daarbij de te verwachten vertraging.
In sommige gevallen wordt dan ook de keuze gegeven om een andere route te kiezen, met daarbij het aantal extra kilometers en minuten. Dit bevalt mij veel beter.
Aha, als dat ook zo werkt op de Amundsen ben ik tevreden :D
 

Darkside

Forumguru
Dit werkt naar mijn weten ook zo op de amundsen.
Standaard staan de systemen geloof ik op dynamische route begeleiding. En dan zoeken ze zelf een nieuwe route uit.
Pas dit aan naar "handmatig" oid. En je krijgt idd een pop-up. Met de lengte van de file.
Hoeveel meter/km de nieuwe route langer/korter is en hoeveel tijd de extra route in beslag neemt.
Dan kan je kiezen voor Huidige route of nieuwe route.
 

Flem_nl

Forumguru
Dit werkt naar mijn weten ook zo op de amundsen.
Standaard staan de systemen geloof ik op dynamische route begeleiding. En dan zoeken ze zelf een nieuwe route uit.
Pas dit aan naar "handmatig" oid. En je krijgt idd een pop-up. Met de lengte van de file.
Hoeveel meter/km de nieuwe route langer/korter is en hoeveel tijd de extra route in beslag neemt.
Dan kan je kiezen voor Huidige route of nieuwe route.
Moet ik idd nog ff aanpassen. Gaf de laatste dagen wel erg aparte routes aan..... :sterretjes:
 

harry123

Actief lid
Ik snap ook niet overigens waarom de DS3 alleen de meer/minder kilometer laat zien; ik heb ook geen optie kunnen vinden om dat aan te passen. DE O3 werkt ook gewoon met TMC toch? Is er ook een mogelijkheid om hier een andere input aan te hangen?
 

Ericw

Forumguru
Volgens mij is er ook verschil in de TMC ontvanger, bij de Amundsen kan de TMC zender niet gekozen worden terwijl dit bij de Columbus wel op een zender vast gezet kan worden.
Dus luister je bv naar 3fm dan krijg je weinig tot geen TMC info of die van Duitsland als je dicht bij de grens woont......:mad:
 

DimiTator

Actief lid
In het een Amundsen+..... die ik amper een week gebruikt heb. De mogelijkheden zijn echt te beperkt, ook ivm. files en wegenwerken. Ik heb heel snel mijn TomTom terug aan de voorruit gekleefd.
Omdat ik een 'beroeps chauffeur' ben verloor ik teveel tijd aan de Amundsen tov TomTom Live.
Mijn les: geeft geen geld aan een ingebouwde GPS: de fabrikanten beperken de mogelijkheden (om zich juridisch in te dekken?).
De volgende auto zal geleverd worden zonder radio (de radio is dus ook gene vette). Dan kan ik zelf een radio mèt TomTom laten inbouwen!
 

Flem_nl

Forumguru
In het een Amundsen+..... die ik amper een week gebruikt heb. De mogelijkheden zijn echt te beperkt, ook ivm. files en wegenwerken. Ik heb heel snel mijn TomTom terug aan de voorruit gekleefd.
Omdat ik een 'beroeps chauffeur' ben verloor ik teveel tijd aan de Amundsen tov TomTom Live.
Mijn les: geeft geen geld aan een ingebouwde GPS: de fabrikanten beperken de mogelijkheden (om zich juridisch in te dekken?).
De volgende auto zal geleverd worden zonder radio (de radio is dus ook gene vette). Dan kan ik zelf een radio mèt TomTom laten inbouwen!
Niet mee eens. Mijn Columbus werk perfect, ook icm files etc....
 

DimiTator

Actief lid
Ik moet toegeven dat ik Columbus niet ken.
Kijk eens of hij volgend Belgisch adres (mèt huisnummer) herkent: Parc d'Activités Economique 39,
B-5580 Rochefort ? Met mijn Amundsen worden pakweg 20% van de adressen niet coorect herkend.
TomTom live is wel iets speciaals: in die toestellen zit een SIM-kaart. TT volgt alle toestellen met een SIM-kaart, meet de snelheid en omstandigheden, volgt daarbij ook de verkeersinfo en houdt ook rekening met dagelijkse problemen. Als je een abonnement neemt (€50/jaar) heb je tal van voordelen: een file of probleem al veel eerder gemeld dan met TMC, zelfs lokale problemen komen in kaart, flitsers kan je melden en worden gemeld, wegenwerken, je kan een bedrijf of iemand zoeken via Google.......
Om het met de woorden van mijn dealer te zeggen; TT-gebruikers zijn erg verwend :D
 

harry123

Actief lid
In eerste instantie navigeerde mijn Columbus altijd om de files heen. Zeer irritant, omdat je eigen inschattingen hierbij volledig worden uitgesloten.
Nu heb ik hem zo ingesteld dat hij meldt dat er een file op de route ligt met daarbij de te verwachten vertraging.
In sommige gevallen wordt dan ook de keuze gegeven om een andere route te kiezen, met daarbij het aantal extra kilometers en minuten. Dit bevalt mij veel beter.
Hoi Sparkie,

Zou je eens kunnen aangeven hoe je dit ingesteld hebt? Mij is het nog steeds niet gelukt op de Amundsen, en ook in de handleiding van de Columbus kan ik het eigenlijk niet vinden?
 

Darkside

Forumguru
Je moet kijken naar de optie dynamische route begeleiding. En die op handmatig zetten. Standaard staat hij op automatisch en zal dan zonder te vragen de route aanpassen. Bij handmatig krijg je de melding op je scherm of je wilt omrijden of de huidige route wilt houden
 

harry123

Actief lid
Je moet kijken naar de optie dynamische route begeleiding. En die op handmatig zetten. Standaard staat hij op automatisch en zal dan zonder te vragen de route aanpassen. Bij handmatig krijg je de melding op je scherm of je wilt omrijden of de huidige route wilt houden
Volgens mij kan ik alleen maar aangeven dat dynamische begeleiding aan of uit moet, ik ga morgen eens kijken of ik het kan vinden, maar heb al gezocht eerder dus heb er een hard hoofd in...
 

LdN

Forumguru
Dus gewoon dynamische begeleiding uitzetten, dan zal hij met de vragen komen in geval van een file.
 

harry123

Actief lid
Dat betwijfel ik dus; uit de columbus handleiding:

Dynamische route uitgeschakeld
U wordt niet geattendeerd op ontvangen verkeersopstoppingen die op uw route liggen en u wordt door het radio-navigatiesysteem door de verkeersopstopping geleid. TMC-verkeersmeldingen worden echter nog steeds automatisch in het ap- paraat geactualiseerd en weergegeven door op de apparaattoets TRAFFIC te drukken.
 

Sparkie

Forumguru
Het is inderdaad zoals @Darkside zegt:
Ik weet niet hoe het geregeld is op de Amundsen, maar op je Columbus kies je voor Map.
Onderaan je scherm zie je een aantal opties; de 2e van links is Navigatie.
Kies daarin voor Route-opties.
De 2e van boven is Dynamische begeleiding. Daar kan je kiezen voor Uit, Handmatig of Automatisch.
 

svdm

Senior Member
Dan ben ik tóch heel benieuwd hoe dit specifiek op de Amundsen in te regelen is (of niet)!
 

Spiegeltje

Senior Member
Bij mijn weten kan bij de Amundsen alleen worden gekozen voor helemaal aan of helemaal uit d.m.v. een "vinkje" achter "Dynamische routebegeleiding".
 
Bovenaan Onderaan