Facelift Octavia??

Porettuhcs

Senior Member
Het is in zoverre illegaal dat je software (navigatie-kaarten) gebruikt zonder in het bezit te zijn van het origineel. Een dealer die 1 dvd op 20 auto's installeert is dus volgens het boekje niet legaal bezig. En het lijkt me dat jij als berijder dan officieel ook niet goed bezig bent (heling?).

Betreft het dan geen veiligheids back upje dan?:blush:
 

Rallye

Forumguru
-Hmm, mensen vinden dat de s/w bij de apparatuur hoort en niet apart berekend zou moeten worden. "want anders doet 'ie het niet".

Inderdaad. Zonder navigatiesoftware doet 'ie het niet. De eerste DVD hoort er dus bij (of gratis geladen op de HD). De meeste dealers lijken dat ook zo te zien.... TomTom ook.

-Maar een auto wordt ook zonder verdere brandstof en bestuurder geleverd (en zonder die items doet 'ie het ook niet) Dus...:ahum:

Ik zie een verschil tussen een navigatiesysteem dat standaard niet navigeert en de door jou voorgestelde situatie.

-En koppelverkopen van VAG?
Dat valt reuze mee. Het staat iedereen vrij om alternatieve installaties te kiezen en/of te (laten) monteren. (zoals al eerder getoonde chinese alternatieven).

Maar als je eenmaal voor de (dure) Columbus gekozen hebt, krijg je zelfs de eerste kaarten er niet bij...

-Het zou inderdaad netter zijn als er gewoon in de prijslijst staat:
nav. apparatuur prijs X
benodigde s/w prijs Y
jaarlijkse s/w update prijs Z)

Eens.

Want ook een DVDtje van anno nu, is eigenlijk over een maand al weer verouderd. (...) We vinden het heel normaal om iedere keer weer braaf te tanken (want daar zijn geen illegale alternatieven voor), maar dat DVDtje met de nieuwste s/w moet maar ergens voor noppes vandaan komen (of van de buurman gekopieerd). Merkwaardige gedachtengang?

Ik heb tegen de 600 originele, volledig betaalde CD's thuis. Nu vind ik dat ik het recht heb om af en toe eens gratis een CD te horen. Op de benzinemarkt is enige concurrentie (de Tango is goedkoper dan Shell), op de muziekmarkt is die er pas sinds er gedownload kan worden, maar bestaat nogsteeds de neiging om alle software dicht te timmeren. Downloads dragen dus bij aan de concurrentie. Merkwaardige gedachtengang?
 

Captain Hook

Forumguru
Inderdaad. Zonder navigatiesoftware doet 'ie het niet. De eerste DVD hoort er dus bij (of gratis geladen op de HD). De meeste dealers lijken dat ook zo te zien.... TomTom ook.
Maar het gaat er niet om wat jij of ik er van vinden (puur juridisch gezien he), maar wat wettelijk, conform auteursrechten etc. is toegestaan.

Ook al vind ik dat 120km/h 's-avonds op een lege, veilige snelweg een te lage maximum snelheid is. Dat wil nog niet zeggen dat het dan mag...
(en ja, dan rijd ik ook te hard) :winkie:

Maar als je eenmaal voor de (dure) Columbus gekozen hebt, krijg je zelfs de eerste kaarten er niet bij...
Dan ben je het dus niet eens met het prijsbeleid van de leverancier. Maar nogmaals, dat geeft je dan niet het recht het kaartmateriaal maar te 'stelen'.

Ik heb tegen de 600 originele, volledig betaalde CD's thuis. Nu vind ik dat ik het recht heb om af en toe eens gratis een CD te horen.
Ook al heb je tienduizend CD's, die ene die je mist, mag je dan nog niet ff illegaal downloaden.

Stel, ik rijd 50.000km per jaar. Waarvan 45.000km netjes volgens alle regels en maximumsnelheden, dan mag ik ook 5000km veels te hard rijden...? Ik ben bang dat de rechter daar iets anders over denkt. :eek:


Op de benzinemarkt is enige concurrentie (de Tango is goedkoper dan Shell), op de muziekmarkt is die er pas sinds er gedownload kan worden, maar bestaat nogsteeds de neiging om alle software dicht te timmeren. Downloads dragen dus bij aan de concurrentie. Merkwaardige gedachtengang?
Hoezo draagt het illegaal kopieren van Columbus software bij tot concurrentie op de navigatie apparatuur markt?

:ot:volgens mij is dit iets waar je dus niet uitkomt. Wat mensen 'vinden' blijkbaar dat het maar moet kunnen... Want software en het internet zijn toch 'gratis'? Nou, niks is gratis in deze wereld. Iemand heeft het een keer gemaakt en wil daarvoor betaald hebben (hetzij linksom, hetzij rechtsom)
 
vindt het van de gekke dat als je zoveel geld uitgeeft voor een navigatie systeem je dan nog een extra cd erbij moet kopen ik zou het hele systeem boycotten dan maar een tom tom of iets dergelijks. wat betreft muziek vindt ik dat overleden artiesten best wel gratis gedownload mogen worden, ik heb zelf ook 750 cd,s en betaal alles netjes tegenwoordig via itunes gem. een tientje valt best mee.
 
Bovenaan Onderaan