Fabia Super 2000

van inkel

Forumguru
Ben zeer benieuwd naar de spec's en de betrouwbaarheid.
Onze Tchechische Jan zal er wel mee gaan rijden in het IRC.
 

Dutch4x4

Senior Member
Wat een merkwaardig bericht:

http://www.grandprix.com/ns/ns20176.html

"for use in racing"? Ik zou toch denken dat S2000 de rallyklasse onder het WRC is. En ook dan kan ik de overstap van Red Bull begrijpen, want in het WRC heb je nu eenmaal meer exposure dan in het IRC, dat volgens de S2000-regels verloopt.

Dus praat grandprix.com poep of weten we iets niet?
 

Hetzer

Forumguru
Het protype is nu bijna klaar met testen, de verwachting is dat de Fabia Super 2000 volgend jaar zijn debuut gaat krijgen

persbericht Skoda-Auto;


Tests of Skoda Fabia Super 2000 reach next stage 8/21/2008 The Škoda Fabia Super 2000 prototype is going to make its first appearance as a forerunner at this year's Barum Rally Zlín. As part of the testing process, the participation in the said event is another step on the vehicle's way to homologation scheduled before the end of this year.


“We see the possibility of testing the behaviour of the vehicle and its components in a real competition and speed tests as a valuable experience. The results and findings of the tests should move us ahead towards successful homologation and subsequent participation in both local and international competitions,” says Head of Škoda Motorsport Michal Hrabánek. “Besides cooperating with our importers, we are also planning to offer the vehicle to private teams,” adds Hrabánek.

The tests of the Škoda Fabia Super 2000 were officially launched this year in February. The test team did about five thousand kilometres over more than six months, developing and testing altogether three prototypes. The test drivers included leading Czech racer Jan Kopecký, the Austrian rally champion Raimund Baumschlager and Sebastian Lindholm, the ex-champion from Finland. At the latest stages of the process, the test team also made use of the experience of Carlos Sainz, two times world champion and an icon of rally.


Key technical parameters of the Škoda Fabia Super 2000:

Length 3,992 mm, width 1,798 mm, wheelbase 2,486 mm;
Weight 1,150 kg (tarmac), 1,200 kg (fine gravel);
Engine: atmospheric petrol engine, four cylinders, 16 valves, cubic content 1,998 ccm, aluminium block and cylinder head, four-wheel drive;
Transmission: 6-speed sequential - X-trac;
Clutch: AP Racing – 184 mm;
Shock absorbers: Reiger Racing system;
Brakes: Brembo, front disk diameter 355 mm, rear disk diameter 300 mm (tarmac); gravel - 300 mm both front and rear;
Wheels: OZ wheel rims with BF Goodrich 18" (tarmac) and 15" (gravel) tires;
Electronics: Magneti Marelli
 

Bijlagen

  • 2008_Barum_rally_900x200.jpg
    2008_Barum_rally_900x200.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 9

Hetzer

Forumguru
Yep da's de'n Turbo met ALS (of op z'n Belgies een bang bang systeem).
Geld zeker voor onze Escort.
Het piepen is de ontlastklep van de turbo(uitlaatzijde), niet te verwarren met een losse wastegate.

Bedankt man!!, ik heb me altijd al afgevraagd wat dat geluid precies was, weer wat geleerd!!!!!!!!!!!!!!!!
 

van inkel

Forumguru

Hetzer

Forumguru
klopt, Jan is niet alleen erg populair ook erg succesvol aldus de Teamchef;

Michal Hrabánek, Teamchef von Škoda Motorsport, freut sich über ein starkes Fahrer-Duo im Cockpit
der beiden eingesetzten Fabia: „Jan und Juho, sind trotz ihrer Jugend auf einem sehr guten fahrerischen Niveau und konnten schon genügend Erfahrungen sammeln. Beide haben ein ausgezeichnetes Potenzial, das sie in Verbindung mit unserem Wagen und dem Team weiterentwickeln werden. Wir sind uns sicher, dass wir gemeinsam für eine erfolgreiche Rückkehr der Marke Škoda im Rallyesport sorgen“.
 
het is nu nog wachten tot hij naar nederland komt helaas zijn we wel een skoda kwijt in de nederlandse rally en dat is toch echt jammer
 
Ben bang dat Jan niet naar nederland komt (zou wel leuk zijn).


Hoezo is Klein Jan gestopt ? Mischien dat Erik z'n Fabia nog een keer meeneemt.


idd harry kleinjan en annemieke hulsenbos hebben helaas de skoda aan de kant gezet en weten nu nog niet waar ze aankomend seizoen mee aan de start komen te staan
 

Dutch4x4

Senior Member
En zoals je kunt lezen een staat Jan (de meest populaire Tjech) met een nieuwe S2000 aan de start in de Monty in 2009.:super: Top Skoda :xyxthumbs:.
Daar waar niet alleen de Suzuki WRC maar ook de Subaru WRC zal schitteren door afwezigheid.:biggthumpdown:

Ook doordat de Monte dit jaar niet meetelt voor het WRC, maar voor de IRC.

Met op de eerste dag een zeer succesvol verloop voor de Fabia: Juho Hanninen heeft meteen de leiding gepakt met zijn Fabia!

http://www.autosport.com/news/report.php/id/72931

Hoewel Jan Kopecky al snel pech kreeg met zijn stuurbekrachtiging, klom hij indrukwekkend terug naar de tiende plaats:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/72932

Volgend jaar worden de IRC-regels hoogstwaarschijnlijk de nieuwe WRC-regels, dus...
 
Bovenaan Onderaan