Fabia RS rij-impressie

Hetzer

Forumguru
Ahum Heren, dit onderwerp ging toch over de rijimpressie van de RS??

hier een impressie van TopGear, waar ik me aardig in kan vinden.


Autotest: Skoda Fabia RS 1.4 TSI dsg hatchback

2csgvx1.png


Het nieuwe Skoda begon zo bescheiden. Maar toen kwam de leren bekleding, en nu maken ze een sportief kleintje met 180 pk.

Sinds het merk in 1991 werd overgenomen door Volkswagen, heeft Skoda grote stappen gemaakt. Voor de Duitse autobouwer moest het een budgetmerk worden, met iets harder plastic en draairaampjes, wat een tijdlang goed lukte. Maar ergens is er iets misgegaan; anno 2010 kost het duurste model in Skoda’s Nederlandse gamma namelijk 51.400 euro. Tenminste, voordat je ‘m uitrust met een verwarmbare achterbank, navigatie met televisie-tuner, een parkeerassistent en een voetenbankje.

Ambitie moet er zijn, maar Skoda heeft zelf ook wel in de gaten dat het een beetje uit de hand is gelopen. Het merk belooft zich te zullen beteren, en in de toekomst zich weer toe te spitsen op goedkopere auto’s met weinig standaarduitrusting en vermoeiende motoren. Voor het zo ver is, gaan we eerst een rondje rijden met de nieuwe Fabia RS, een fijn plezierautootje van het soort waarvan ze twintig jaar geleden in Tsjechië niet eens wisten dat het bestond.

21k9qx4.jpg


We weten wat je denkt: dit is dezelfde auto als de Volkswagen Polo GTI en de Seat Ibiza Cupra. Dat klopt, maar toch ook niet. Met die auto’s kun je namelijk niet eens rustig naar je werk rijden. Ga er maar eens mee voor een stoplicht staan, en kijk hoe lang het duurt voor een knaap met pet zijn Saxo in de toeren jaagt om indruk op je te maken. We zijn redelijk sociaal ingesteld, maar al die aandacht van mannen wier broek iets strakker gaat zitten als ze ons zien rijden, daar bedanken we voor.

Nee, dan de Skoda. Natuurlijk ziet hij er best vlot uit, met z’n donkere dak en velgen. Je zou ‘m zelfs hip kunnen noemen. Maar met het predicaat ‘hip’ beland je als auto al snel in de hoek van de bestickerde Mini’s en knalblauwe Suzuki’s Swift. Die zijn niet zozeer stoer, eerder schattig. Wie houden er van schattige auto’s? Precies: schattige dames. En die mogen ons altijd benaderen voor het stoplicht.

Daar zijn we dus alvast uit: qua looks moet je als zelfverzekerde heteroman direct voor de Skoda gaan. Ga je er dan motorisch op achteruit ten opzichte van de VW of Seat? Totaal niet: ook de Fabia RS wordt aangedreven door een 1.4 TSI-motor met 180 pk, gekoppeld aan een zeventraps dsg-versnellingsbak. Onze duurtest-Scirocco kwam destijds aardig van z’n plek met dezelfde motor – al had die 20 pk minder. We hoeven niet uit te leggen dat we in de kleinere, lichtere Fabia onze lol op kunnen.

Niet ver van Praag ligt een kleine kartbaan, volgens Skoda een uitgelezen plek om de Fabia RS een beetje te pushen. Vanaf het vliegveld rijden we erheen, over een route die achteraf leuker blijkt dan het circuit zelf. Bochtige, overzichtelijke, verlaten wegen leiden ons door een heuvelachtig landschap. Regelmatig is het asfalt gloednieuw.

Het is een goede basis om de Fabia RS te leren kennen. Op de snelweg wordt hij soms ietwat zoekerig, een beetje zenuwachtig, maar hier leeft hij helemaal op. We draaien verwoed aan het dikke sportstuur terwijl de Skoda behendig van bocht naar bocht vliegt.

Ten opzichte van de standaard Fabia is zo’n beetje alles veranderd wat tussen jou en het wegdek zit: stuggere veren en dempers, andere stabilisatorstangen, zelfs de besturing heeft kortere verhoudingen en is daardoor een stuk directer. Xds, een zeer effectief, elektronisch sperdifferentieel, zorgt dat het binnenste wieltje grip houdt wanneer je je een bocht uit haast. Dit alles maakt dat de Fabia RS fabelachtig stuurt; we doorkruisen dit gebied met een enorme grijns.

Ondertussen verbazen we ons over het interieur waarin we zitten. Dat de merken van de Volkswagen Groep dit doorgaans wel voor elkaar hebben, dat wisten we. Maar deze Skoda doet niet onder voor de topmerken. Het navigatiesysteem is zelfs het beste van het hele concern, met duidelijke aanwijzingen en volmaakt vloeiend bewegende kaarten. Op deze auto is niet beknibbeld, behalve misschien op het gebied van isolatie, want de Fabia is op snelheid wel wat lawaaiiger dan een Volkswagen. Hoort bij de beleving, zullen we maar zeggen.

We hadden het niet erg gevonden als Skoda had bezuinigd op de versnellingsbak – een handgeschakelde hot hatch blijft het einde – maar de combinatie van de dsg-transmissie en de 1.4 TSI-motor is simpelweg erg goed. Onze auto was bovendien uitgerust met optionele flippers aan het stuurwiel, waardoor het helemaal een koud kunstje wordt om je snel door bochten te bewegen.

Dat merken we ook wanneer we het circuit(je) van Sosnová op rijden. We schakelen telkens heen en weer tussen de tweede en derde versnelling, waarna we de Fabia soms praktisch om z’n as moeten gooien om de krappe bochten te ronden. Echt snelheid maken we hier niet, maar het is leuk en leerzaam om de auto op deze manier te rijden; je merkt hoe lichtvoetig ie is. De standaard stabiliteitscontrole gooit wel eens roet in het eten – zelfs de aanwezige Skoda-rallycoureurs rijden in exemplaren met esp – maar nuttig is het wel. Juist op zo’n klein baantje overschat je jezelf makkelijk, en dan is een bandenstapel snel aangetikt.

We worden een beetje hebberig van de Fabia RS. Aan de ene kant is het (in theorie in ieder geval) een babe magnet, aan de andere kant een lekker scheurijzer dat op geen enkele manier onderdoet voor z’n duurdere zusjes. Mocht je bovendien om ruimte verlegen zitten, dan is de Fabia de enige van het drietal die ook in Combi-uitvoering te krijgen is. Had je verder nog wensen


http://www.topgearmagazine.nl/autotests/artikel/skoda-fabia-sr-1-4-tsi-dsg-hatchback-test-drives/
 

sitechris

Donateur
Het valt mij ook op (en niet alleen vandaag) dat de GL poster wel hele lange tenen hebben. Zoveel heeft LenK niet geroepen in deze discussie. Wellicht handiger om eea met een korrel zout (of muesli) te nemen?
 

deusjevo

Forumguru
In een roes, alsof ze een Veyron voor de deur hebben staan, de hoofprijs in de Staatloterij hebben gewonnen of op vakantie gaan met Elisabetta Canalis zo over-enthousiast wordt er getypt over een simpele Skoda Fabia Combi.

Over een nieuwe Mazda 6 of Fabia Sport mag je wel vol zijn maar over een simpele Skoda Fabia Combi niet.... :ahum:
 

corsaar

Senior Member
Als mensen euforisch over hun auto hun realiteitszin enigzins verliezen betekend
het dat ze gelukkig zijn, moet je deze mensen dan hun illusie ontnemen?
En een roes is heerlijk genieten.
Vaak heeft men er jaren voor gespaard en gewerkt.
Bovendien is de Fabia een leuke auto met een flink aantal goede eigenschappen.
Respect voor andermans keuze en de mens.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mooi gesproken, Corsaar! Maar dit vergt wel dat je je enigszins kunt verplaatsen in de medemens met andere voorkeuren, interesses, financiele mogelijkheden, enz.
Helaas is dat sommigen van ons meer gegeven dan anderen...
 

LenK

Forumguru
Maar dit vergt wel dat je je enigszins kunt verplaatsen in de medemens met andere voorkeuren, interesses, financiele mogelijkheden, enz.
Helaas is dat sommigen van ons meer gegeven dan anderen...
En dat werkt 2 kanten op. Degene die ventileert is niet anders bezig dan degene die er op reageert :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Behalve dat de een zich wat diplomatieker, fatsoenlijker, minder denigrerend uitlaat dan de ander. Zoals gezegd, c'est le ton......
 

Trucker

Actief lid
Rosinfield daar sla je de spijker mee op zijn kop,het gaat niet om kritiek maar de manier waarop.
 

corsaar

Senior Member
Aan de fabia RS hangt wel een heel ander prijskaartje.
Voor dat geld zou ik nog eens goed om me heen gaan kijken.

Het citaat uit Togear spreekt mij wel aan :
Ga er maar eens mee voor een stoplicht staan, en kijk hoe lang het duurt voor een knaap met pet zijn Saxo in de toeren jaagt om indruk op je te maken. We zijn redelijk sociaal ingesteld, maar al die aandacht van mannen wier broek iets strakker gaat zitten als ze ons zien rijden, daar bedanken we voor.
 

Hetzer

Forumguru
Hier nog een test van autofans.be

4r5oww.jpg



Met de intrede van de facelift voor de Fabia voegt Skoda opnieuw een RS-model toe aan het gamma. In tegenstelling tot de vorige RS, die in 2007 uit productie werd genomen, gaat het hier niet om een diesel maar wel om een benzineversie, mét standaard DSG. Die combinatie kan niet misgaan, dachten wij.

De huidige Fabia gaat dus sinds 2007 mee en werd onlangs gefacelift. Deze Fabia RS krijgt dus ook de trekken mee van de grote broers in het gamma. De voorkant van de Fabia werd hertekend, terwijl achteraan slechts kleine aanpassingen werden doorgevoerd. De Fabia RS is een doorontwikkeling op basis van deze Fabia. Geen wonder dus dat het interieur veel gelijkenissen toont met zijn gewone broertje. Enkel de sportzetels en het RS-logo op het stuur doen binnenin vermoeden dat we met een bijgepeperde versie te maken hebben.


2cgo392.jpg


Hot is deze wagen zeker. In het vooronder vinden we een 1.4 TSI die voor de gelegenheid zomaar even 180 pk meekrijgt. Tot zowat 2.400 toeren duwt een compressor de wagen naar hogere snelheden, vanaf dan neemt de gewone turbo het over. De 1.4 TSI vinden we ook in neefjes Seat Ibiza Cupra en Volkswagen Polo GTI. Je kan je dus de vraag gaan stellen welke meerwaarde Skoda kan bieden, of ze eerder op kannibalisme uit zijn.


Skoda is ervan overtuigd dat hun successen met de Fabia S2000 in het IRC nog wat in de verf kunnen worden gezet door deze Fabia RS. Je kan je dus al bedenken dat het onderstel een pak strakker werd afgesteld dan de Fabia TDI van je buurvrouw. De ingenieurs bij Skoda besteedden veel aandacht aan het onderstel, veren werden stugger, dempers werden vervangen, net zoals stabilisatorstangen. Toch lijkt het dat het nog iets harder mocht. Ook werd Xds toegevoegd, een elektronisch sperdifferentieel – dat je met een druk op de knop kan afzetten.



Dat sperdifferentieel is niet overbodig, want de Skoda heeft het af en toe wat lastig met het vermogen dat al van in de lagere regionen van de toerenteller vrijkomt. Ook heeft hij wat werk met het foutloos nemen van bochtjes, vanwege onderstuur dat vrij snel optreedt. Regelmatig slippen je wielen even door vooraleer de wagen alles onder controle krijgt. Mensen kijken dan vreemd op, want de Fabia RS ziet er vanbuiten niet eens zo verschillend uit van een standaard Fabia. Ook bij het rijden merk je dat de wagen wat last heeft van torque steer. Verslavend is dan weer het gefluit van de turbo en het zachte ‘psssjt’ als je het gaspedaal lost.

ivjuc3.jpg


De Skoda Fabia RS wordt standaard geleverd met een DSG7-bak. Vreemd, want een manuele versie van de Octavia RS is wel beschikbaar. De DSG7-bak is vrij nerveus afgesteld en vraagt om toeren te blijven maken. Na wat lekker gasgeven blijft de versnellingsbak wachten tot je het gaspedaal weer induwt. De bak wacht vrij lang om op te schakelen naar een comfortabel toerental. Handig bij een potje lekker doorrijden, minder leuk als je op de snelweg de verkeerswisselaar rustig wil aansnijden. De flippers aan het stuurwiel zorgen ervoor dat je de bak wat kan corrigeren, maar eens je lekker doorrijdt, krijg je geen speld meer tussen het opschakelen. Daaraan merk je dat het wagentje vooral voor erg sportief gebruik is afgesteld, in tegenstelling tot zijn grotere broer. Het schakelen zelf gaat vrij vlot en zonder schokken terwijl de echte fans het misschien iets bruter zouden willen voelen.



Met de 1.4 TSI met dubbele turbo in het vooronder haalt de Fabia RS de 0-100 sprint in een goeie 7,3 seconden. Ophouden met trappelen doen de 180 paarden pas bij 224 km/u. Als je die snelheid wil bereiken, moet je er wel het windgeruis bijnemen dat vanaf zowat 60 km/u de kop opsteekt ter hoogte van de spiegels. Het verbruik tijdens onze rijtest was misschien niet representatief, maar bij het benutten van het motorpotentieel haal je een verbruik van 8,5 liter per 100 km. Ga je rustig om met het gaspedaal, dan tik je 7,5l of zelfs iets minder aan. Dat is een heel pak meer dan zijn gewone broertjes, maar kijken we naar concurrenten met hetzelfde vermogen, dan zien we dat het verbruik daar op hetzelfde niveau ligt, of zelfs een stuk hoger.



Beweren dat de Skoda Fabia RS een Polo GTI-met-korting is, is een stap te ver. Skoda heeft een eigen invulling gegeven aan het concept van de 1.4 TSI 180 met DSG7-bak. Dat daar een aantal minpuntjes aan verbonden zijn is normaal, alleen lijken de positieve punten er niet dadelijk uit te springen. Het zit allemaal wel goed met ophanging en motor, tot je hem gaat vergelijken met andere speeltjes in deze klasse. Dan zie je dat de Fabia RS nog niet tot aan de hielen rijkt van onze koning in deze klasse, de Clio RS. Wij zijn van mening dat Skoda nog wat verder had mogen gaan in het refereren naar de rally-versie van deze Fabia.
 

Hetzer

Forumguru
Ja dit gaat misschien makkleijker



http://www.autoexpress.co.uk/videos/featuresvideos/


VW Polo GTI vs SEAT Ibiza Cupra and Skoda Fabia vRS
They’re effectively the same car but with different looks and price tags. But which is best; the VW, SEAT or Skoda?
By Mat Watson December 2010
The Volkswagen Polo GTI is a very impressive car. It can do fast and furious but will also do comfy and relaxing if you like. Really, it’s just like a Golf GTI in miniature. However, for a supermini hot hatch it does feel a little bit too sensible. As a driver’s machine it’s not as playful or as fun as a MINI Cooper S or Renaultsport Clio Cup. Plus, being priced over £18,000 makes it rather expensive.

However, there are some cheaper alternatives, which on paper at least are almost identical.

The SEAT IBIZA Cupra is a grand less than the Polo, while the Skoda Fabia vRS is a further fifteen hundred quid cheaper still. Yet all three cars share the same engine, gearbox and chassis. Effectively underneath their skins they are the same car apart from a few mechanical tweaks here and there.

So then, how do they compare. Let’s start with the Ibiza.

While not as upmarket inside as the Volkswagen, the Cupra’s cabin is still well screwed together with a definite sporty air to the proceedings.

Design wise – it’s the most flamboyant of the trio, and this, plus the fact it’s only available as a three door, suggests the Cupra is aimed at a younger audience than the Polo GTI.

You get the same impression from the driving experience. The SEAT’s suspension is slightly firmer, which makes you think it can go to go round corners quicker. In reality though, there’s no discernable improvement in handling, certainly not enough to warrant the loss in comfort anyway. What’s more the Ibiza Cupra seems to have less front-end grip than its Volkswagen brethren.

As for the Skoda Fabia vRS? There’s more roll through corners, the steering is the most vague of the lot and it fidgets about a bit on rough surfaces. But all this makes it seem the least serious of the three, and ultimately the more fun.

Sadly, for a hot hatch, it’s not particularly exciting to look at. And the only alternative to the boxy five-door model is an even more sensible estate.

Inside, the Fabia is a bit unadventurous too. Only the vRS sports seats really hint at the potential.

For some people, though, the stealth effect is half of the appeal. The other half, of course, is good old-fashioned value for money.

So then what have we learned? Well, the VW is all about desirability while the SEAT focuses on emotion. The Skoda, on the other hand is all about delivering the best ratio of performance per pound spent.

And, after all, isn’t that what hot hatches are supposed to be all about.


bron± autoexpress
 

Hetzer

Forumguru
rijtesten.nl heeft hem ook ander handen genomen,

Skoda Fabia
1.4 TSI RS DSG



Groen is hip

124esfr.jpg

Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG:

De sportieve autoliefhebber zit toch wat in het nauw de laatste tijd. Waar je enkele jaren geleden de blits maakte op feestjes en partijen door te vermelden hoeveel pk’s jouw auto wel niet heeft, moet je tegenwoordig oppassen dat je het niet aan de stok krijgt met de vrienden van de duurzame wereld. Škoda heeft de oplossing voor dat probleem. De Fabia Greenline is immers een zeer verantwoorde auto en vindt daarom gretig aftrek onder de mensen die milieubewust – of gewoon goedkoop – willen rijden. Spannend is echter anders, daarom is er voor de liefhebber ook een ‘andere groene Fabia’.

RS, het nieuwe GTI


Oké, eerlijk is eerlijk, dat groen slaat niet op het energielabel, maar op de lakkleur van deze Fabia RS. Vroeger voerden meerdere merken de aansprekende aanduiding GTI. Tegenwoordig lijkt die toevoeging vervangen te worden door RS. Een afkorting die – met zijn diverse betekenissen – bij veel merken staat voor de overtreffende trap van sportief rijden. Dat is bij Škoda niet anders. Aan de buitenkant is dit direct waarneembaar, al is dit wel op de voor Škoda zo kenmerkende, ingetogen wijze. De spoilers en bumpers zijn subtiel aangezet en de velgen meten net twee maatjes meer. Het hart van de liefhebber zal een beetje gaan gloeien, terwijl de duurzame vriend zal opmerken dat hij het een verstandige keuze vindt vanwege de lage uitstoot. Nu zijn hot hatches tegenwoordig in het compacte segment geen bijzonderheden meer, denk aan de Clio RS, Ibiza Cupra, Polo GTI en Abarth Punto Evo, maar de Fabia heeft toch een unique selling point. Het is namelijke de enige die ook in de meest pittige uitvoering als station leverbaar is.

Te bekend

25apwt1.jpg


Waar het exterieur subtiel aangedikt is, moet je binnenin met een vergrootglas op zoek naar de wijzigingen. Uiteraard springen de stoere sportstoelen met stoere gestikte RS-logo’s direct in het oog, maar dan heb je het - naast enkele verdwaalde logo’s - ook wel weer gehad. Het dashboard is verder vooral degelijk en sober. Alle instrumenten zijn handig vormgegeven en zeer doeltreffend, maar je verwacht van een flink duurdere Fabia met flink betere prestaties toch net iets aparters aan de binnenkant. De materialen en afwerking zijn van een redelijk niveau, maar op details niet helemaal lekker. Neem de handgreep om de portieren te openen, die beweeg je met gemak ook in richtingen waar hij niet heen hoort te bewegen. Als je dan ziet dat Škoda die bij andere modellen prima voor elkaar heeft, vraag je je af waarom hier zo’n fragiel stukje plastic is gebruikt. De ruimte is weer een dikke plus van deze compacte auto. Ook achterin zit je daarom prima, maar voorin zelfs vorstelijk, omdat je daar plaats kan nemen in de sportief gevormde stoelen die op een comfortabele manier toch stevig zijn. En het stukje comfort dat ze brengen, is precies wat je verlangt met het stugge onderstel en de dunne bandjes om de zeventienduims velgen.

Grip op de zaak

95rjnn.jpg


Mocht de motor je in de eerste meters niet verraden waar je mee van doen hebt, dan zal het stuiterige weggedrag dat zeker wel doen. Zeker op wat minder comfortabel wegdek laat het geen ruimte meer tot twijfel. Waar deze eigenschappen samen horen te hangen met een strakke wegligging, bleek de Fabia daar in de testperiode niet in uit te blinken. Nu moet gezegd worden dat het praktisch twentyfourseven regende en het wegdek dus op elk moment nat was, maar je zou graag zien dat de Fabia iets minder de neiging had om de buitenbocht op te zoeken. Zodra je de gang er wat meer in houdt, merk je dat de voorwielen hun grip verliezen en de auto wat gaat glijden. Aan de andere kant maakt het de Fabia ook wel weer een leuk speelkameraadje, waarmee je heerlijk op de grens kan rijden. Het helpt daarbij dat de stuurbewegingen met het kleine, dikke stuur prettig direct worden opgevolgd, hoogstens zou er iets meer weerstand op het draaien van het stuur mogen zitten. Een aantal jaar geleden had 180 pk op de voorwielen bij een licht autootje veel vraagtekens opgeroepen, maar de ervaring heeft geleerd dat de techniek zodanig voortgeschreden is, dat dat geen probleem meer hoeft te zijn. Toch vraagt het wel wat meer van de bestuurder dan domweg het gaspedaal in te stampen om vlot weg te rijden. Het ESP-systeem maakt in zo’n geval overuren en het is dus de kunst om dat punt van ingrijpen net voor te blijven. Helaas gooide de regen voor het optimale plezier weer veel roet in het eten.

DSG


De eerste reactie op het ontbreken van een handbak op de RS-uitvoering was een teleurgestelde. Het brengt toch meestal net wat meer emotie in het rijden, maar de DSG-versnellingsbak heeft die teleurstelling snel doen vergeten. De verschillende karakters van de versnellingsbak vullen elkaar goed aan, waardoor desgewenst redelijk ontspannen of sportief gereden kan worden in de automatische stand. Ook handmatig sequentieel schakelen behoort tot de mogelijkheden. Hiervoor moet de pook wel echt in de handmatige stand staan, want wanneer je het heft in handen neemt met de flippers achter het stuur vanuit een automatische stand, is de Fabia gauw geneigd om de touwtjes toch zelf weer in handen te nemen. Uiteraard gelden alle pluspunten van een dubbele koppeling ook in dit geval en is er naast naadloze overgangen sprake van relatief gunstige verbruikscijfers. Met een testverbruik van net boven de zeven liter per 100 kilometer koppelt de Fabia een heel net verbruik aan zijn prestaties, ook al is dit nog altijd een liter meer dan wat de fabriek optimistisch opgeeft.

Dagelijkse kost


Škoda heeft in de afgelopen jaren zijn imago zorgvuldig opgebouwd. Geen grote uitspattingen, maar steevast was ieder product weer een goede verbetering van zijn voorganger. De Fabia RS past helemaal in dat patroon, maar dan wel met het degelijke karakter zoals het bij het merk past. Er zijn absoluut compacte hot hatches bij de concurrentie die de Fabia het nakijken geven op sportief gebied, maar dat accentueert dat de kleine Tsjech een sportieve allrounder is. Met zijn royale binnenruimte en de keuze in rijkarakter is de Fabia daadwerkelijk een sportieve auto die ondanks zijn onderstel toch prima dagelijks te gebruiken is. Niet voor niks dat dat hij er zelfs als hot estate is.

Plus
+ Praktische bruikbaarheid
+ Heerlijke sportstoelen
+ Karakters DSG

Min
- Fragiele deurhendels
- Verschillen gewone Fabia
- Gripverlies


bron www.rijtesten.nl Wilbert Huls, 20 januari 2011
 

Michel

Forumguru
Dit is wel meteen het bekendste exemplaar van de Fabia II RS in Nederland en blijkbaar een favoriet testobject. Op de VerrassendSkoda Rijvaardigheidstraining werd hij ook ingezet.

DSC09529.jpg
 

Hetzer

Forumguru
volgens mij is de NND-3 de enige test RS van Pon, ze hebben ook 1 witte Polo GTT die je bij elke test ziet verschijnen

en dat is deze !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
16iwj7t.jpg
de NKL-9
 
Bovenaan Onderaan