Fabia RS rij-impressie

sitechris

Donateur
Dagelijkse bruikbaarheid is bij de sportieve VAG modellen gewoon belangrijk. En de 1.4 TSI is qua sound geen sporter. Turbomotoren zijn lekker soepel, maar echte puristen verkiezen toch atmosferisch vanwege de lineaire vermogensopbouw, betere gasrespons en vreugde voor draaien van toeren. Wil je een hardcore kleine hot-hatch dan moet je gewoon in de Clio RS Cup instappen. Wil je een zeer snelle, praktische hatch dan pak je de Fabia of Polo. Nadeel van de Clio is dat de auto veel herrie maakt, trekkracht mist en meer verbruikt.
 

___JC___

Forumguru
De Fabia RS is teveel een compromis. Je pakt een Fabia, doet er een pittig motortje in, beetje velgen, embleempjes en iets verlaagd. Als je echt een hardcore circuit bakkie wil dan moet je inderdaad een Clio RS nemen. Maar ga daar eens boodschappen mee doen of naar Zuid Frankrijk rijden?
 

peperskoda

Forumguru
Ik denk dat Roy Kleiwegt even vergeten is wat het doel is van deze auto. Het ding is niet bedoeld voor het circuit, maar om lekker op te kunnen schieten in het drukke verkeer. Dan is het wel fijn als niet elk oneffenheidje in de weg rechtstreeks wordt doorgegeven aan je rug. Ik zou met hem wel eens een rondje Staphorst/Rouveen willen maken. Hij in de o zo scherpe en stugge Clio RS en ik in de Fabia RS, eens kijken wie daar het prettigst gereden heeft. Ik weet wel wie dat is......
Op het circuit, waar het asfalt over het algemeen biljartlaken glad is, kan je auto stukken stugger als op de openbare weg simpelweg omdat de openbare weg niet overal is voorzien van biljartlaken glad asfalt. Je vering moet voor dagelijks gebruik dus meer allround zijn.
 

LenK

Forumguru
Ik vind de RS hatchback de mooiste van de Fabia's. Voor dagelijks gebruik is een vering die niet keihard is afgesteld beter geschikt.
En met 180 pk zit met deze auto van 1200kg toch al best in de voorste regionen in die prijsklasse.
 

Wallie

Lid
Die Roy is idd totaal de doelgroep uit het oog verloren, zeker het feit dat er ook een combi is, moet hem toch een hint geven dat deze auto niet gericht wordt op circuit mannetjes met een petje. Overigens zullen die toch niet snel in een Skoda stappen, durven ze niet tegenover hun maten :tongue:.
Die Combi RS lijkt me echt een heerlijk ding: veel ruimte, lekker snel voor de autobahn, en ook nog mee naar de vakantie te rijden zonder gebroken uit te komen
 

Race Eend

Forumguru
Ik kan me er wel redelijk in vinden, oke, de Fabia heeft wel een iets andere doelgroep dan de polo gti/ibiza cupra, echter ook de polo gti en de ibi cupra zijn er niet echt op vooruit gegaan tov de vorige modellen.

Motorisch is de 1.4 TSI veel minder leuk dan de 1.8T, de dsg7 is een bak die gemaakt is om zuinig te rijden, niet om hard te gaan. Verder staan ze allemaal veel te hoog op de pootjes.

Boodschappen met een GTI/Cupra/RS? Dan koop je toch een gewone 1.2 TSI?

Overigens, niet alleen de clio, maar ook bv de opel corsa OPC doet het veel beter dan dit 3 tal als het op sportiviteit aankomt.
 

sitechris

Donateur
De Corsa OPC ziet er ook veel dikker en bruter uit. De Polo en Fabia zijn natuurlijk wel koning van de understatement. Persoonlijk moet een kleine hot hatch echt een wildebras zijn, juist vanwege het kleine formaat en lage gewicht is het natuurlijk heerlijk gooien en smijten.
 

___JC___

Forumguru
De Clio en Corsa zijn natuurlijk ook wel 5k duurder dan de Fabia. Is best flink op een auto van 23k.
 

sitechris

Donateur
zuinig wel, maar sportief? Nee, een zware diesel in een kleine hot hatch is niet de ideale combi. Sound ontbreekt en je hebt meer onderstuur vanwege zwaardere motorblok. Ook niet ideaal. Wel veel power heb je.
 

___JC___

Forumguru
En de powerband van een diesel is beperkt. Je hebt heel even veel power en dan moet je weer schakelen. Kan je deels oplossen met een DSG bak, maar sportief wordt het nooit echt..
 

LenK

Forumguru
Je moet ook niet wachten tot een ander er een koopt, maar zelf er een kopen.
Dan zie je elke dag een Fabia RS :)
 

FredV

Banned
Je moet ook niet wachten tot een ander er een koopt, maar zelf er een kopen.
Dan zie je elke dag een Fabia RS :)
Onzin, slechte raad.
Zou ik nooit doen, wat heb je aan zo'n RS als je de hele tijd in file achter al die Fabilous Greenlines rijdt?
 
Bovenaan Onderaan