Fabia is back

Fabia

† In Memoriam
3650894-7-9-2.jpg 3650894-3-9-2.jpg 3650894-4-9-2.jpg

Vandaag heb ik mijn "nieuwe" Fabia opgehaald. Nooit gedacht dat ik mijn Roomster zou inruilen maar ik liep tegen een kans aan die ik niet wilde laten lopen. Het punt is dat mijn zoon van 13jaar aan topsport tafeltennis doet en we daarvoor heel het land door rijden. Na een dag op een houten tribune gezeten te hebben ben je redelijk gebroken en moet je nog een heel stuk terug naar huis rijden. Doordeweeks rijden we heel veel naar trainingen. En dan wodt het aantrekkelijk om te kijken naar een automaat. Helaas zijn er weinig Roomsters met automaat verkocht en als er al eentje te koop staat is die behoorlijk prijzig en heeft veel kilometers gelopen. Daar schiet ik dan ook weinig mee op. Dus toch maar eens kijken naar een Fabia met automaat en een lage kilometer stand. Ik zag een leuke te koop bij Sneeuwbal garage in Den Haag maar voordat ik kon gaan kijken was íe al verkocht. Dus maar weer verder kijken op de site van Skoda. En opeens stond daar een hele mooie Rosso Brunello Fabia te koop bij Rijnwoud. Een 1.6 16V hatchback in tour uitvoering. De Fabia is van oktober 2009 en heeft 7.500km gelopen in twee jaar tijd. De eigenaar ruilt consequent de auto in om de twee jaar. Gelijk naar Rijnwoud en daar stond de Fabia gelukkig nog te koop. En heb ik daar de Roomster op in geruild. De Fabia is erg compleet uitgerust, o.a. climatronic, dance radio, cruisecontrol, electrische ramen rondom, cv met ab, lichtmetalen velgen en sunset ramen. En uiteraard automaat!!

De Fabia voelt en ziet er uit als nieuw. Zelf heb ik nog een leren stuur laten monteren. Maar meer kan een mens zich niet wensen. Het rijden met een automaat is heerlijk ontspannen. Zelfs de file voor de Algerabrug is nu niet meer erg. Gelukkig hebben we morgen de meeting en kan ik een lekker stuk met de Fabia rijden.

Kortom een gelukkig mens en weer terug als Fabia rijder.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zat me al een poosje af te vragen wat die 'Rosso Brunello' in je onderschrift deed. We zullen 'm morgen eens bewonderen Rudy (als het niet te hard regent).
 

Venom

Nieuw lid
De kleur is niet mijn smaak (en dat nadat ik zelf net 9 jaar in een gele auto heb gereden) maar zo weinig kilometers, erg compleet en door die kleur uniek maakt het tot een bijzondere auto. Veel rijplezier morgen!
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb vandaag mijn Fabje maar eens goed uitgelaten. Even een lekker stukje mee rijden en gelijk ff wat kilometers maken. Het SF Meeting was een mooi excuus daarvoor, ik heb 350 kilometers gereden vandaag met een grote glimlach op mijn gezicht. Echt wauw wat een lekker wagentje is het en lekker veel power. De tiptronic is echt een uitkomst, heerlijk lekker cruisen. Als ik het vergelijk met mijn 1.2 12V Roomster, dan is de Roomster echt een werkpaard en de Fabia meer een raspaard qua rijden. De motor draait op de snelweg weinig toeren. Je kan goed merken dat de 1.2 12V voor het stads werk erg geschikt is vanwege de trekkracht onderin maar op de snelweg kom je eigenlijk te kort. De motor draait dan bijna 4.000 toeren bij 120km. En dat is eigenlijk net ff wat te veel om lekker te rijden. Je hebt ook niks over. En dat is met deze 1.6 16V wel heel wat anders. Zodra je het gaspedaal intrapt komt de kickdown in en versnelt íe erg snel. Ik moet met deze motor veel meer opletten hoe hard ik rij. Je stapt hier ook veel meer ontspannen uit zeker door de triptronic. Dit wordt nog genieten de komende jaren.
 

Fabia

† In Memoriam
Andere velgen. Gelijk een heel ander gezicht.

Foto-ZAN6Q7LL-D.jpg
 

Fabia

† In Memoriam
Euuuh, nee die heb ik verkocht. En een setje 15inch gekocht die oorspronkelijk van een Polo afkomt.
 

Fabia

† In Memoriam
10.055 op de teller.

(10.055 km)


Waarvan dus 2.500 zelf gereden in de Fab. Wat een verschil met mijn vorige Roomster 1.2. Deze is toch echt veel stiller, draait veel minder toeren op de snelweg. Komt ook veel gemakkelijker met het verkeer mee. Ik weet dat je het niet helemaal kan vergelijken maar het verschil valt erg op.

De tiptronic doet zijn werk uitstekend. Je voelt 'm vrijwel niet schakelen. En ook de kickdown is een leuke ervaring. Dan schakelt íe razendsnel een of twee versnellingen terug en schiet je echt vooruit. Ik ben na 2.500km helemaal verwend met de automaat en zal zelf nooit meer willen schakelen in een auto. Dit is toch wel erg relaxed en comfortabel rijden.

De climatronic doet ook uitstekend zijn werk. Het is echt ideaal dat je niet zelf meer hoeft te draaien aan knoppen en blowers. De climatronic doet alles heerlijk zelf.

Minpunt vind ik het verbruik, ik ben waarschijnlijk verwend door mijn 1.2. Ik rij nu ongeveer 1:10 / 1:11 en had wat hoger verwacht. Zal het de komende tijd wat nauwgezetter bijhouden. Nu kom ik op een tankbeurt van +/- 40 liter ongeveer 470km ver.

Wat mij verder opvalt is dat ik dezelfde rammel in mijn linkerdeur heb als in mijn Roomster uit 2007. Je zou toch verwachten dat je met een jonger model deze kwalen verdwenen zouden zijn. Gelukkig heb ik nog garantie en ga binnekort ff langs de dealer. Het klinkt trouwens of het raam niet goed in zijn sponning zit. Je hoort het beste als je op een slecht wegdek rijdt.

De Fabia staat nu op z'n winterbandjes. Heb 'm met Smartwax helemaal gepoetst en is dus klaar voor de winter.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze mooie Fabia. En geniet ik elke dag nog steeds van de automaat. Ik wil echt nooit meer schakelen.
 
Bovenaan Onderaan