Michel
Forumguru
"Beter laat dan nooit. Die uitdrukking gaat zeker op voor de Fabia RS, die de Tsjechische Volkswagen-dochter aan de vooravond van de Geneefse autoshow heeft voorgesteld. Drie jaar na de bouw van de laatste oliegestookte Fabia RS keert een snelle variant terug in het Fabia-gamma. Dit keer met een potente 1.4 TFSI-turbomotor.
Was de vorige Fabia RS een dieselmotor, het nieuwe type komt voor de dag met een benzinekrachtbron. Net als Volkswagen en Seat in hun snelle Polo (de GTI) en de Ibiza (de Cupra) lepelt, past Skoda de één-punt-vier turbo-supercharger motor in de Fabia toe. Het blok levert 180 pk en genereert van 2.000 tot 4.500 tpm een koppel van 250 Nm. Om die trekkracht fatsoenlijk op de weg over te brengen, past de fabrikant het XDS-sperwerking toe, een elektronische ingreep op basis van het ESP bij tractieverlies op de voorwielen. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h neemt 7,3 tellen in beslag en de topsnelheid ligt rond de 225 km/h.
Voor het eerst is de Fabia RS leverbaar in twee carrosserievarianten, de gebruikelijke hatchback en de RS. Beide types beschikken over een afwijkende styling ten opzichte van de minder rappe uitvoeringen. De Tsjechen monteren een specifieke bumper met dagrijverlichting, passen rode remklauwen toe, zetten de versie op 17 inch grote lichtmetalen wielen in Gigaro-design en schroeven op de RS een achterbumper met uitsparing voor dubbele uitlaateindstukken. Het dak is desgewenst in zwart, wit of zilver leverbaar, maar standaard is een in carrosseriekleur gespoten dak.
De Fabia RS verschijnt deze zomer op de Nederlandse markt. Het prijskaartje is niet bekend."
Bron: www.telegraaf.nl
Was de vorige Fabia RS een dieselmotor, het nieuwe type komt voor de dag met een benzinekrachtbron. Net als Volkswagen en Seat in hun snelle Polo (de GTI) en de Ibiza (de Cupra) lepelt, past Skoda de één-punt-vier turbo-supercharger motor in de Fabia toe. Het blok levert 180 pk en genereert van 2.000 tot 4.500 tpm een koppel van 250 Nm. Om die trekkracht fatsoenlijk op de weg over te brengen, past de fabrikant het XDS-sperwerking toe, een elektronische ingreep op basis van het ESP bij tractieverlies op de voorwielen. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h neemt 7,3 tellen in beslag en de topsnelheid ligt rond de 225 km/h.
Voor het eerst is de Fabia RS leverbaar in twee carrosserievarianten, de gebruikelijke hatchback en de RS. Beide types beschikken over een afwijkende styling ten opzichte van de minder rappe uitvoeringen. De Tsjechen monteren een specifieke bumper met dagrijverlichting, passen rode remklauwen toe, zetten de versie op 17 inch grote lichtmetalen wielen in Gigaro-design en schroeven op de RS een achterbumper met uitsparing voor dubbele uitlaateindstukken. Het dak is desgewenst in zwart, wit of zilver leverbaar, maar standaard is een in carrosseriekleur gespoten dak.
De Fabia RS verschijnt deze zomer op de Nederlandse markt. Het prijskaartje is niet bekend."
Bron: www.telegraaf.nl