Fabia II combi (RS)

Michel

Forumguru
"Beter laat dan nooit. Die uitdrukking gaat zeker op voor de Fabia RS, die de Tsjechische Volkswagen-dochter aan de vooravond van de Geneefse autoshow heeft voorgesteld. Drie jaar na de bouw van de laatste oliegestookte Fabia RS keert een snelle variant terug in het Fabia-gamma. Dit keer met een potente 1.4 TFSI-turbomotor.

Was de vorige Fabia RS een dieselmotor, het nieuwe type komt voor de dag met een benzinekrachtbron. Net als Volkswagen en Seat in hun snelle Polo (de GTI) en de Ibiza (de Cupra) lepelt, past Skoda de één-punt-vier turbo-supercharger motor in de Fabia toe. Het blok levert 180 pk en genereert van 2.000 tot 4.500 tpm een koppel van 250 Nm. Om die trekkracht fatsoenlijk op de weg over te brengen, past de fabrikant het XDS-sperwerking toe, een elektronische ingreep op basis van het ESP bij tractieverlies op de voorwielen. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h neemt 7,3 tellen in beslag en de topsnelheid ligt rond de 225 km/h.

Voor het eerst is de Fabia RS leverbaar in twee carrosserievarianten, de gebruikelijke hatchback en de RS. Beide types beschikken over een afwijkende styling ten opzichte van de minder rappe uitvoeringen. De Tsjechen monteren een specifieke bumper met dagrijverlichting, passen rode remklauwen toe, zetten de versie op 17 inch grote lichtmetalen wielen in Gigaro-design en schroeven op de RS een achterbumper met uitsparing voor dubbele uitlaateindstukken. Het dak is desgewenst in zwart, wit of zilver leverbaar, maar standaard is een in carrosseriekleur gespoten dak.

De Fabia RS verschijnt deze zomer op de Nederlandse markt. Het prijskaartje is niet bekend."



Bron: www.telegraaf.nl
 

Maarten

Forumguru
[MODERATORBREAK]Dit hoort thuis in nieuws. En daar is dit bericht reeds gepost.
Topic verplaatst en de andere berichten samengevoegd naar dit nieuwe topic specifiek over de Fabia RS..[/MODERATORBREAK]
 
Heel gaaf!
Als ik het geld er voor had dan kocht ik hem voor mijn vrouw ... en natuurlijk een beetje voor mezelf :-)
 

nemo

Senior Member
Wel een aparte kleur op die persfoto's van de FabRS! Vind het een erg mooie fabia, maar ik vind hem er niet erg RS uit zien (met spoilers enzo).
 

Roel

Lid
Wel een bommetje op wielen maar, zeker in combi uitvoering, geen spectaculaire auto.
 
De combi was al geen succes in mijn ogen en een rs verandert daar niets aan:biggthumpdown:. Hij is gewoon compleet uit verhouding. De hatch is oke maar is me voor een rs toch niet sportief genoeg (of ik kan niet door de groen-zwarte kleur heen kijken:icon_smile_question)

Als ik zo'n snel monster zou overwegen, zou ik toch echt gaan voor de cupra of polo.

Wel leuk dat de rs de ronde mistlichten heeft, die vierkante van de update vind ik niet zo geslaagd.
 

Hetzer

Forumguru
Ik vind de Combi RS wel ontzettend mooi, lekker ingetogen daar hou ik juist wel van, ben benieuwt of hij in nederland ook zonder dakrails te bestellen is??


Hier het volledige bericht van verrassendskoda.nl

Zoals u weet onthult Škoda vandaag op de Autosalon van Genève het nieuwe gezicht van de Škoda Fabia, Fabia Combi en Roomster. Maar de lekkerste verrassing hebben we tot het laatst bewaard: de nieuwe Fabia RS en Fabia Combi RS!

7 primeurs
Met de onthulling van de ultrasportieve RS versies van de Fabia en Fabia Combi heeft Škoda in totaal maar liefst 7 primeurs op de Autosalon van Genève. Want naast de Fabia, Fabia Combi en Roomster toont het merk ook meteen de nieuwe Scout uitvoeringen van de Fabia Combi en Roomster!

7,3 seconden
De RS is de meest sportieve Fabia ooit! Hij heeft een gloednieuwe 1.4 TSI turbobenzinemotor met compressor, die een vermogen levert van maar liefst 132 kW (180 pk). Daarmee sprinten de beide versies in 7,3 seconden van 0 naar 100 en halen ze een topsnelheid van ruim 220 kilometer per uur. Een 7-traps DSG-automaat is standaard, evenals de speciaal ontworpen 17-inch lichtmetalen velgen, rode remklauwen, achterbumper met diffuser, dubbele uitlaatpijp en een vergrootte dakspoiler. Om het sportieve topmodel verder te kunnen personaliseren zijn het dak en de spiegelkappen van de Fabia RS in zowel zwart, zilver als wit uit te rusten. Daarnaast zijn ook de velgen in deze drie kleuren en antraciet leverbaar.

De nieuwe Fabia RS en Combi RS staan vanaf juni bij ons in de showroom, maar u kunt nu al de foto's bekijken.
 

Bijlagen

  • 70835163.jpg
    70835163.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 23
  • 70835404.jpg
    70835404.jpg
    43,2 KB · Weergaven: 23
Die Combi doet me niet veel, maar de hatchback ziet er leuk uit. Ik vind die kleur met het zwarte dak wel wat hebben.
 

LenK

Forumguru
Me too. Kleur en velgen doen veel bij de hatchback.
Combi mag wmb in Mladá Boleslav blijven.
 

Falcon

Donateur
Ik denk dat dit een 23.000 a 24.000 vanaf prijs gaat worden. Best interresant als snelle leasebak.

Jammer dat ze naar buiten komen met deze computerfoto's ipv nette professionele geschoten foto's. Ik denk dat de Fabia RS veel beter was ontvangen. Het zelfde geld voor de facelifts van de Fabia en Roomster.

Ik kan niet een goeie mening geven over de auto, ik wil hem eerst in het echt zien. Maar dat heb ik altijd met het designteam van Skoda ;)
 

Falcon

Donateur
Ik wordt verliefd na het zien van het Geneve Youtube-filmpje... ik snap echt niet waarom ze dan met die computerbeelden naar buiten komen.. wat een snoepje! :) En die kleur... die wil ik op de Octavia!.. ;)

Misschien moet ik maar gewoon een Fabia RS in de lease gaan bestellen en privé een familiebak... hmmm....
 
Nee, ik zou het extra geld er ook niet voor over hebben. Wel jammer, want ik had meer van de rs verwacht. Maar ik had evengoed hoge verwachtingen van de nieuwe Ibiza st. De conceptversie was erg mooi, maar het is uiteindelijk een saaie gezinsbak geworden. De audi A1 is echter wel leuk (in het filmpje). Opvallend hoeveel leuker de A1 in het echt is in vergelijking met de plaatjes.
 

LenK

Forumguru
In hoeverre kleine stationswagon's ooit echt mooi te krijgen zijn betwijfel ik, maar de Ibiza ST is wmb toch een pak beter geslaagd dan de Fabia Combi.
En laat je niet verblinden door die OOOO.Die A1 is gewoon een te duur tut wagentje.
 

Hetzer

Forumguru
nog een paar live pics
 

Bijlagen

  • Skoda_Fabia_Combi_RS-1.jpg
    Skoda_Fabia_Combi_RS-1.jpg
    49,6 KB · Weergaven: 30
  • Skoda_Fabia_Combi_RS-5.jpg
    Skoda_Fabia_Combi_RS-5.jpg
    55 KB · Weergaven: 41
  • Skoda_Fabia_Combi_RS-7.jpg
    Skoda_Fabia_Combi_RS-7.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 31
  • Skoda_Fabia_Combi_RS-2.jpg
    Skoda_Fabia_Combi_RS-2.jpg
    89,6 KB · Weergaven: 27
Bovenaan Onderaan