Fabia I Combi

Eindelijk dan een postje over mijn auto. Ik lurk al een tijdje en vraag af-en-toe iets, maar heb deze post te lang uitgesteld.

Ben super blij met m'n F1 ! Elke rit begint en eindigt nog steeds met een glimlach. Nog geen enkel moment spijt van de keus gehad. Mooi zwart, lederen bekleding, airco en genoeg ruimte voor ons gebruik. Enige minpuntje is dat ze zo hoog op haar pootjes staat. Maar daar gaat binnenkort iets aan gedaan worden.
En vanaf nu weet ik altijd iets om te vragen aan sinterklaas... ;)

Mijn verlanglijstje :
- Verlagen
- Zomervelgen (17", a-la velgen van Sportline)
- Donkere tint na B-stijl
- Donkere achterlichten
- Dorpellijsten
- Uitlaat voor iets donkerder geluid
- Seat Leon RS lip onder voorbumper (dank Darkprojectx ! :cool:)
- Type plaatje verwijderen (direct na aankoop gedaan)
- Chromen ringen rond klokken (zag ik toevallig bij Morrenhof in Deventer liggen)

Wat (eerst) gedaan moet worden :
- Remschijven en remblokken voor vervangen
- Trekhaak monteren (lastig op vakantie met klapkar zonder trekhaak :cool:)
- Nieuwe banden (droogtescheurtjes in loopvlak (!) op 1 band)

Op basis van posts op dit forum zijn het schijven van Brembo en blokken van Ferodo geworden. De bestelling is de deur uit en binnenkort ga ik ze monteren. Voor een trekhaak heb ik wat vragen uitgezet, aangezien het geen slijtageonderdeel is mag het van mij best eentje van een sloop zijn, zolang ie maar recht is. De verlaging wil ik met Weitec veren gaan doen, ook weer op basis van ervaringen van medeforumers. Ben nog even aan het zoeken naar een goedkoop adresje, al kom nog niet echt verder dan winparts. De banden wacht ik nog heel even mee omdat ik dat wil combineren met nieuwe velgen.

Naast al deze leuke uiterlijke dingetjes, wil ik ook wel iets aan de motor doen. Maar wat is er allemaal mogelijk... Ik kom zelf (nog) niet echt verder dan een ander luchtfilter. Wie heeft tips ?

Nog even wat fototje's van hoe de f1 er nu bij staat.
SAM_1111.jpg SAM_1116.jpg SAM_1156.jpg

RayDelft

Forumguru
182.000 km en hij staat erbij als nieuw. Ben benikeuwd naar de foto's als je hem straks onder handen hebt genomen.

Noord26

Forumguru
Je kunt niet zoveel doen aan de motor als deze geen turbo heeft qua tuning. Een ander luchtfilter kan altijd, maar levert veel meer rendement icm een ander uitlaatsysteem- waardoor hij prettiger gaat ademen. Maar verwacht geen wonderen.

turboturbo

Forumguru
Mooie staat van onderhoud, ziet er idd keurig uit. Die 2.0 liter zal wel lekker zoeven :)
Qua tuning denk ik ook dat je het kunt zoeken in een uitlaat en groter luchtfilter. Geen ervaring mee, hoor, maar heb idd gelezen dat je met atmosferische motoren niet heel veel kunt, qua vermogenswinst.

Vraagje: die chromen ringen, flikkert dat niet in je ogen (als er zonlicht op valt)? Ze staan erg mooi.

Fabia

† In Memoriam
Ik heb die chromen ringen ook gehad en geen last van gehad. Je kan ze ook nog krijgen voor de benzinemeter/koelvloeistofmeter.

motomarz

Senior Member
De 2.0 in een Fabia doet het inderdaad erg lekker! (onze vorige auto was er zo een).
Wat zou je aan de motor willen doen?
Als ie goed opgevoed is, dat blaas je nu al als eerste weg bij de stoplichten.
(Het nadeel: hij lust een beste slok...)

Ziet er mooi uit hoor zo in het zwart.

Dank, ben er ook erg blij mee. Komend weekend gaan er nieuwe remschijven en remblokken onder. En ook de trekhaak.
Hij ziet er idd echt mooi en netjes uit. (Al moet ik wel bekennen dat ik de kleuren van de foto's iets heb opgekrikt... ;))

Van de chromen ringen heb je totaal geen last, ook niet met zon van achteren of opzij. 's Avonds geeft het wel een leuk effect met de naald. Er reflecteert een klein beetje licht aan de achterkant van de naald naar de ring waardoor het lijkt alsof er een zacht lampje op de ring schijnt vanuit de naald. Ringen voor de temp en benzinemeter vond ik net iets teveel van het goede.

En verder, laat nou ook net de uitlaat een klein lekje krijgen. Al vind ik het geluid eigenlijk wel grappig momenteel. Het is nog niet vervelend (voor de buurt)...

Raambediening bijrijderskant

Ja hoor, ook ik mag er aan geloven. Vanmiddag na het laten monteren van de nieuwe vredestein banden (Profile, bedankt voor de 50banden actie !) deed mijn zoon het raam van de bijrijdersportier een beetje omhoog en ik hoorde een knal. Vanwege het mooie weer geen aandacht aan geschonken, de ramen stonden op een kiertje. En in eerste instantie dacht ik dat er buiten iets was gebeurd. Helaas bleek later die dag dat het raam alleen verder open wilde en niet meer omhoog. Vanavond de auto maar even in de garage (alle troep even aan de kant ;)) en morgen een poging doen de boel uit te bouwen en eens bekijken wat de schade is en wat vervangen moet worden.
Al ga ik eerst de dealer eens bellen om te vragen hoe het staat met reserveonderdelen en coulance...
Voor het archief zal ik foto's maken tussendoor als ik de handleiding van hier http://www.skodaforum.nl/board/f56/fabia-1-portierbekleding-uitbouwen-15419.html volg.

http://www.skodaforum.nl/board/f21/raammechanisme-kapot-16125.html
http://www.skodaforum.nl/board/f21/raam-bestuurderskant-niet-meer-omhoog-help-16118.html
http://www.skodaforum.nl/board/f21/rechter-raam-mijn-fabia-niet-naar-beneden-drukken-15352.html
http://www.skodaforum.nl/board/f21/electrische-ramen-kapot-6057.html

Haha... De shades zijn onderweg... ;) Bedankt voor de tip.
Het paneel is er bijna uit, maar het slot moet ook los zo te zien. Hij blijft nog ergens aan hangen. Grrr....

Grrr. Krijg de metalen plaat er niet uit. Het snoertje naar het slot krijg ik niet los. En om het slot los te maken van de deur heb ik niet de juiste torx/imbus voor. Er zit nu een plankje onder en tape aan de bovenkant. Raam blijft dichtzitten. Woensdag maar naar de dealer om verder te laten maken. Foto's volgen nog.

darkprojectx

Forumguru
ja het is echt een graf constructie.. ik had bij mij de binnenbekleding ook al eraf liggen om dit "wel even" te fixen,
zit je tegen die gepopte metalen plaat aan te kijken waar je niets meer kunt.
Heel de zooi in de auto geflikkerd en naar een lokaal garagebedrijf gegaan. Nieuwe metalen plaat erin laten zetten, nieuw binnenwerkt, en alles werkt weer. 200 lichter maar zoveel stress armer.
Nu begint het schakelaartje van de raambediening nu en dan te weigeren.. echt.. gek wordt je ervan.

Nou, de plaat is al wel helemaal los qua klinknagels (gewoon doorboren, wel even pvc buisje om de boor om niet door te schieten). Maar er loopt nog een draadje door naar het slot en die stekker krijg ik niet los. Maar woensdag naar de dealer.
Wat voor schakelaartje is er defect aan het raken ?

Shades !

En de shades zijn binnen ! Nog geen 10 minuten nodig gehad om ze te installeren.
Bedankt Mannic !

Een eerste induk :
2012-05-23 11.34.48.jpg 2012-05-23 11.35.10.jpg

darkprojectx

Forumguru
ik vind het prima :xyxthumbs: misschien ook eens leuk om een shoot ofzo samen te doen met alle skodaforum.nl black brothers ?

Even weer een update. Het raam is gemaakt. Aangezien ik het stekkertje van het slot niet los kreeg heb ik de dealer de vervanging laten doen tot aan de bekleding. Dat kan ik zelf wel. Nu nog een briefje naar Pon sturen voor de coulance. Hopelijk kom ik daarvoor in aanmerking. Volgens de dealer (Morrenhof) net niet meer vanwege km stand. Heeft iemand een voorbeeld brief voor mij ?
Maar nu begint de pook wat 'krakerig' aan te vielen. Mogelijk de kogeltjes eens invetten ? Of zou de olie van de bak aan vervanging toe zijn. Het voelt namelijk niet alsof de tanden stroef gaan, meer dat de pook (met name van 1 - 2 en terug) een wat krakend/piepend geluidje maakt.
En als klap op de pijl begint de wang van de rugleuning van de bestuurdersstoel wat te kraken als mijn gewicht er tegenaan komt in de bocht. Eens zien hoe dat zich ontwikkelt... *zucht* Zit er nou niet op te wachten om het leer er af te pellen...

Bovenaan Onderaan