Fabia GL een werkpaard?

@Importfries

Tja, ik ga er vanuit dat het hier een helling betrof van 16% of zelfs iets meer.

Wat je kunt proberen (het kan geen kwaad en is beter te doen in combinatie met wat jij al aangaf) is om de combinatie iets te laten scharen. Dus wat naar achter laten zakken totdat de caravan een hoek maakt met de auto van zo'n 70 tot 80%. Als de breedte van de weg dit tenminste toestaat.
Je komt dan in ieder geval gemakkelijker de eerste meters in beweging.
 
@GJS

Je was mij net voor :)

Wat jij vervolgens zegt:

"Wordt alleen lastig als je dan nog niet wegkomt, want hoe krijg je dan die caravan achteruit naar beneden als hij er zo achter staat."

is meestal geen probleem, omdat je de combinatie altijd recht kunt trekken naar boven.
Je haalt a.h.w. alleen de hoek tussen de caravan en de auto eruit. Dat kost de auto vrijwel geen kracht omdat de caravan het eerste stukje min of meer om z'n as draait.
 
belading

@Importfries

Nog een aanvullende vraag m.b.t. belading van de auto.

Hoeveel Kg belading had jij bij je (geschat) in de auto?
Dus incl. personen + dakkoffer?
Dank.
 
@ sgl49

GESCHATTE BELADING FAB :

Dakkoffer 70 kg
Kogeldruk 50 kg
2 personen 150 kg
Hond 35 kg
Reservewiel 20 kg (nooit vertrouwen op een spuitbusje)
bagage 100 kg (zal zeker niet minder zijn, naar goed gebruik neemt de gemiddelde reiziger altijd te veel mee)

Totaal 425 kg

Met een caravan erachter, die beladen omstreeks 1000 kg weegt, is de Fab dus echt maximaal beproefd. (En wat mij betreft is zij geslaagd).


Het antwoord op je vermoedelijk volgende vraag is: maat 42. http://www.skodaforum.nl/board/images/icons/icon7.gif
 
@Importfries

Toch nog wat vragen.
(ik blijf wel zeuren he....)

Ik zag, dat je hulpveren achter hebt.

Heb je die laten monteren bij de dealer?
Zitten die er permanent onder, of kun je ze gemakkelijk weghalen?

Waarom heb je hier voor gekozen?
(bij 50 Kg kogeldruk zou dit toch niet nodig zijn?)
Wordt de auto niet veel stugger als je zonder caravan rijdt?
Is dit een kostbare grap....?
 

Gieliovd

Forumguru
Yep, volgens het boekje is de manier om hier uit te komen je combinatie te scharen en vervolgens weg te rijden. Kost je wagen geen kracht totdat de combi begint te draaien en rechten. Maar door je momentum trekt hij hem erdoor.
 
@sgl49

S Sterk
G Gemotiveerd,
L Leergierig
49 Bouwjaar of leeftijd?

Hulpveren zijn gemonteerd bij dealer (mijn ene hand is nl nog linkser dan de andere).
Prijs ongeveer E 200 (weet niet exact, factuur ligt 2700 km verderop).
Heb het idee dat, zelfs wanneer je onbeladen rijdt, het weggedrag beter
is met hulpveren dan zonder.
Het waarom ik hiervoor gekozen heb, is het eenvoudigst te illustreren door in mijn fotoalbum de achterwielbakken onbeladen en beladen te vergelijken.
Ik weet zeker dat met de combinatie zoals beladen tijdens mijn portugalreis, zonder hulpveren een 2700 km lang sleepspoor achtergelaten had.
 
@, Importfries, @wanderer

Dit zijn geen hulpveren van jullie, maar vervangende veren.

Ik zoek echte hulpveren of, zoals je ze vroeger had, van die "luchtbollen" die je zelf binnen 10 minuten kon plaatsen. Maar wellicht bestaat dat niet meer.
 

wanderer

Senior Member
je hebt gelijk, echter bij Skoda en bij MAD is de verzamelnaam "hulpveren" en afhankelijk van automerk worden er veren bij geplaatst danwel vervangen......de link die ik eerder gaf spreekt ook van hulpveren, echter in werkelijkheid zijn het vervangende veren....
Skoda: ZS 9N250 = MAD: HV-173038 = Skoda: FAA173038
 

Atria

Actief lid
Adria en caravelair hebben redelijk lichte en smalle caravans woordoor je minder luchtweerstand hebt. Heb zelf met een Fabia II Combi 1.6 met een Adria Altea 390 van 1000 kilo gereden en dat was een zeer stabiele combinatie.
 

freli

Lid
Hoi Atria, wat is de breedte van die Adria Altea 390 ?
Wij willen een Adria 391 UH uit 2002 aanschaffen, de max. belading is 1000 kg.
Ik denk dat de afmetingen wel ongeveer gelijk zullen zijn.

Iemand anders mischien ervaring met z'n caravan?
 

cali05

Forumguru
Nog geen ervaring met de Fabia. Maar ik verwacht geen problemen. De Fabia heeft een hoger koppel dan onze huidige Octavia. Dus onze Kip Kompakt EKV37 special met hefdak en zo'n 850 kg beladen moet prima te trekken zijn door de Fabia. Bovendien zit het vaak niet alleen in het gewicht maar vooral in de stroomlijn van de caravan
 
Ik heb een dag of tien geleden onze Home Car 390 zonder enig probleem van het midden van het land naar Zeeland gesleept. Geen enkel probleem, lees mijn ervaringen maar in het andere draadje "Fabia Combi Greenline als caravantrekker". Volgens mij vormt de Adria die je op het oog hebt een verantwoorde combinatie met de auto, in elk geval voor binnenlands gebruik! Hoe het in het buitenland (bergen) zal gaan weet ik natuurlijk niet, maar de berekende resultaten van de Fabia Combi Greenline met een caravan van 1000 kg op Caravantrekker.nl zijn wat dat betreft m.i. ook zeker niet slecht.
 
Bovenaan Onderaan