Fabia GL een werkpaard?

Vandaag met de GL vertrokken naar Portugal en om het haar niet te gemakkelijk te maken er een caravan achter gehangen, een dakkoffer erop geplaatst en de wagen volgepropt met zaken, die een mens tijdens een halfjaar overwintering niet nodig heeft, maar voor de zekerheid toch maar meeneemt. Dankzij de hulpveren zag het een en ander er toch nog strak uit.

Als extra moeilijkheid had de voorzienigheid een tegenwindkrachtje 5 geregeld, zodat alle ingredienten aanwezig waren om haar eens flink te testen.

De eerste etappe was naar Orvillers Sorel, 514 km. Het gedrag van de GL als caravantrekker viel niet tegen, je had het gevoel dat hij de caravan, beladen
een kleine 1000 kg, wel onder controle had ondanks de harde wind.
Het motortje had het zwaarder, Aanvankelijk kon de 5e versnelling een snelheid van 90 km vasthouden maar naarmate de wind krachtiger werd alles in zijn 4 gereden, toerental 2300 met een snelheid van 85 tot 90 km.

Het verbruik steeg uiteraard explosief. Was het tijdens de eerste 7400 km
caravanloos rijden 1 op 22, nu nam zij met minder dan 1 op 10,5 geen genoegen, hetgeen ik haar uiteraard vergeef.

Voorlopige conclusie is, zoals verwacht, niet echt een caravantrekker, maar toch als zodanig bruikbaar. Dus geen werkpaard maar meer een werkezel.
 

Yuco

Lid
Erg leuk stukje om te lezen en vooral ook bemoedigend aangezien wij ook een paar keer per jaar een sleurhut achter de GL willen hangen

Veel plezier nog op vakantie
 

Greenliner

Senior Member
Dat is goed nieuws over de Fabia, hou ons op de hoogte!
Ik ga komende zomer naar Zuid- Spanje met een caravan erachter, ben dus heel benieuwd naar je ervaringen.
 

robbiebee

Actief lid
Goed om te lezen dat dit vrij aardig gaat, kan iemand van de caravantrekkers mij aangeven welk merk caravan lekker licht is want ik ben op zoek naar een < 1000 kg caravan.
 

Wasmachineman

Forumguru
Het verbruik steeg uiteraard explosief. Was het tijdens de eerste 7400 km
caravanloos rijden 1 op 22, nu nam zij met minder dan 1 op 10,5 geen genoegen, hetgeen ik haar uiteraard vergeef.

Leuk verhaal Importfries en natuurlijk fijne vakantie want je bent natuurlijk nog wel even weg. Dit is natuurlijk wel een hele ervaring waar heel veel GL-ers op zitten te wachten. Zo te lezen redden jullie het wel en dat verbruik valt inderdaad tegen maar was ingecalculeerd natuurlijk. En is ook wel een record hier...:winkie:

Fijne tijd daar en we zijn benieuwd naar de verdere ervaringen.:xyxthumbs:
Fotootje??
 

Greenliner

Senior Member
@robbiebee.

Ik koop in het voorjaar een tweedehands Kip-caravan. De wat oudere modellen hebben een relatief laag gewicht voor hun lengte en de indeling is ideaal. Het model met 4.20 meter opbouw (42t) weegt leeg 750 kg en mag beladen 1000 kg wegen. Je hebt dan 2 banken die allebei een 2-persoonsbed kunnen worden, een toilet en een keuken. Voor twee- of drieduizend euro is op Marktplaats een keurig exemplaar te vinden. Op Markplaats kun je sowieso prima de gewichten enz. van de verschillende merken vergelijken.
 
Klopt!
Wij hebben een Kip de Luxe 42. Al 21 jaar oud, maar in perfecte conditie! Alko as en chassis nog geen spatje roest. De onze weegt leeg 779 Kg.
Groot voordeel van de Kip is ook, dat hij zeer goed gestroomlijnd is.
We gaan zeker op pad met de Kip als we de Fabia een keertje afgeleverd krijgen (febr. 2011) .......zucht.
 
2700 km ervaring als caravantrekker

De Fabia GL heeft ons, imporfries, importfriezin en autochtoon friese hond, in het zuiden van Portugal afgeleverd en als dank voor geleverde diensten een half liter olie gekregen en een wasbeurt.

Ze heeft het n.l. niet gemakkelijk gehad. Zoals eerder vermeld, na de eerste
etappe, hadden we storm tegen en veel regen. Dat werd de 2 volgende dagen, rijdend tot de Spaanse grens alleen maar erger. In Nederland hadden de dijkgraven onder genoemde omstandigheden "beperkte dijkbewaking" ingesteld, maar de GL hield zich kranig; zeker gezien het feit dat de wegen behoorlijk glooiend waren. De snelheid was goed tussen 90 en 100 km te handhaven waarbij wel frequent geschakeld moest worden.

De rit vanuit Z-Frankrijk naar Salamanca bracht de GL echte lange beklimmingen. Die moet je nemen, zoals je in de bergen fietst, dus
terugschakelen voordat je blokkeert, verzuurt, en bloc komt te zitten etc.

Voor de Gl betekent dit terugschakelen voordat het toerental terugloopt. Doe je dit niet tijdig dan is de snelheid, bij lange beklimmingen niet meer op te voeren.
In de praktijk ging het aslvolgt. Klim aanvangen in de 4e versnelling
snelheid 90 km/u. Bij het eerste gevoel, dat het toerental stagneert, terug naar 3 en met 3200 - 3500 toeren de 90 km vasthouden. Dat werkte bijna altijd, bij heel lastige klim terug gezakt naar 60 km/u en een beroep op haar
2e vernelling gedaan. Het moet gezegd, dat de 3e versnelling, bij het optrekken en klimmen met een sleurhut de toonaangevende versnelling is.

Bij het dalen is de 5e versnelling met ingeschakelde CC een zegen, instellen
op 100 km/u en ontspannen maar.

Kortom, de GL kan een caravan van 1000 kg, zelf zwaar beladen en een dakkoffer torsend, de baas maar je moet haar wel aktief bespelen en niet geheel aan haar lot overlaten.

Ze bleef onder deze zware omstandigheden zeer dorstig, maar vooral de stormachtige wind was hier debet aan, want de laatste dag van Salamanca, waar ik voor de eerste maal haar ruiten mocht krabben (- 3C), naar de Algarve, over glooiend terrein maar bij droog zonnig weer, was het verbruik 1 op 13 tegen 1 op 10 tijdens de voorafgaande stormdagen.


Yuco, de caravan is een 26 jaar jonge BIOD.
SG|49, antwoord op je vragen?
 

Greenliner

Senior Member
@Importfries.

Mooi verhaal, wat een reis!
Goed om te weten dat ze geen moeite heeft met een ietwat corpulent type dat ruim 25 jaar ouder is dan zijzelf.
 
Wat een prachtige review over wat ons autootje allemaal in zn mars heeft!
Kan dus met een gerust hart mn caravan er achter hangen om heelhuids in Luxemburg de camping te bereiken.
Dank hiervoor.
 

joergarms

Senior Member
Goed om te lezen. 10 jaar geleden was het niet voor te stellen dat je met een 1.2 diesel een caravan door Franrijk heentrok, daar had je dan al gewoon een week voor nodig haha.
Tegenwoordig kunnen die kleine motoren prachtige prestaties neerzetten.
 
Mooie review en sluit m.i. ook goed aan bij de gegevens die caravantrekker.nl levert m.b.t. trekkrachtgrafiek/ vermogenskromme in relatie tot gekozen versnellingen.

Ik ga dus in het volste vertrouwen in het voorjaar 2011 op pad met mijn Kip 42 de Luxe. (780 Kg leeg). Ik leen niet eens de BMW 318 van mijn zoon :), want het is best leuk om de tour met de Fabia te maken.
Gelukkig heb ik zo'n 25 jaar ervaring in het rijden in bergachtig gebied en steile hellingen, want anders zou ik er niet snel aan beginnen.
 
PROBLEEM MET WEGRIJDEN OP (TE) STEILE HELLING

Ter lering en vermaak nog een anekdote.

Op de laatste "caravanreisdag" stopten wij, voor de lunch, bij een klein Portugees dorpje, lager gelegen aan de doorgaande weg.

Na de genoten maaltijd reden wij voldaan en vol goede moed terug omhoog naar de rotonde die ons weer op de doorgaande weg zou brengen.
De aanloop was geen probleem voor de fab en het laatste zeer steile stuk had zij zeker ook aangekund, ware het niet dat op de rotonde een truck aankwam rijden op de bekende "ïkhebvoorrangmanier", wat hij ook had en gezien zijn grootte hem ook gegund was.
Op het moment dat ik stopte, zag hij mijn probleem, dat ik na stilstand waarschijnlijk nooit meer van mijn plek zou kunnen komen, stopte ook en gaf mij grootmoedig het "gamaarvoorgebaar".
Dat leek mij gezien de steilte van dit stuk weg, ik kon met moeite met behulp van zo strak mogelijk aangetrokken handrem, voorkomen dat ik achteruit de helling afgleed, niet echt mogelijk en gebaarde dat hij verder kon rijden en
ik alleen gelaten wilde worden met mijn "probleempje".:1439:

Ergens op dit forum had ik gelezen dat je onder dit soort omstandigheden de ASR uit moet schakelen, koppeling in moet trappen, eerste versnelling inschakelen, vol gas, koppeling los en met "GIERENDE BANDEN" weg zou moeten rijden. Dus zo gedaan, maar het enige effect was dat de combinatie wat schuin opzij trok, dus er zat niks anders op dan achteruit de helling af te rijden en een nieuwe start te maken vanaf een minder steil stuk.

Zo gedaan, na goed opgelet te hebben dat een verlaten rotonde ons geluk kompleet zou maken. De GL fikste het, zij het wat moeizaam, en we konden onze weg vervolgen

Vraag aan mede-caravanrijders: Wat had ik anders, dus beter kunnen doen?

@Wasmachineman, Foto"s in album.
 

wanderer

Senior Member
wat je kunt proberen is om achteruit rijdend de caravan te laten scharen, zodat in eerste instantie alleen de auto omhoog gaat, het moeilijkste is altijd op gang komen, heb je eenmaal iets vaart dan trek je de hele trein wel naar boven.....
 

GJS

Senior Member
Dit heb ik ooit ergens gelezen of gehoord, niet zelf getest.
Wat je zou kunnen proberen is om de combinatie iets achteruit te laten rollen en daarbij de caravan naar links of rechts te laten gaan zodat hij niet meer recht achter de auto staat, hierdoor heb je dan bij het optrekken niet gelijk het volle gewicht van je caravan aan je auto hangen en lukt het misschien wel om weg te komen.

Wordt alleen lastig als je dan nog niet wegkomt, want hoe krijg je dan die caravan achteruit naar beneden als hij er zo achter staat.
 
Bovenaan Onderaan