Fabia Combi temperatuur ️zakt nadat de verwarming aan gaat.

Mr_Margucci

Actief lid
Viel de verwarming uit of de motor? Dat laatste zou me wel zorgen baren, dan vraag ik me af of het niet iets in je verbrandingsproces mis is.
Heb je de wagen al uitgelezen op fouten?
De motor zelf. Iets wat hij hiervoor nooit heeft gedaan.
 

Mr_Margucci

Actief lid
Dat zal altijd gebeuren !
Sterker nog als je koelvloeistof te heet zou worden op een zomerdag dan kun je die deels af laten koelen door EERST de ramen te openen en hierna de kachel op zijn heetste stand te zetten en de fan ook op zijn hoogste stand te zetten.
Dan zul je ook zien dat de temperatuur weer daalt !......
Oh wauw dat dit nog steeds toepasbaar is. Ik hoorde dag vroeger wel ja, maar dacht dat dit eigenlijk een ouderwets truukje was voor "oude auto's". Mij is iig niet eerder opgevallen dat dit gebeurde en rij de auto nu al een x aantal jaren
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Ik heb nog nooit gezien dat m'n KVS temperatuur naar beneden ging door de verwarming...de analoge meter voor de KVS temp wordt ook behoorlijk 'gemanipuleerd' door de ECU, die houdt de naald behoorlijk lang op 90 graden, ondanks dat de temperatuur behoorlijk kan afwijken. Pas als 't te lang of te veel wordt, laat de ECU de meter ook dalen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ruim 7 jaar met een 1.2TDI Greenline gereden en nooit (een deel van) de grille afgedekt. Desondanks ook nooit temperatuurafwijkingen van betekenis ervaren, bij KVS- noch olietemperatuur. Onder omstandigheden zoals nu (rond 0 tot 5 graden) duurde het opwarmen tot 80 ongeveer 10-12 km over 60/80km wegen.
Mijn weten is de digitale aanduiding die van de olie en geen enkele andere....
In de Maxidot van mijn Fabia kwam de KVS-temperatuur wel degelijk digitaal voorbij, die zit (overigens net als bij mijn huidige Leon) tussen het actueel verbruik en de olietemperatuur in. Dat weet ik nog precies omdat met de caravan achter de Fabia door bv. heuvelachtig Frankrijk (Bretagne, Massif Central: niet heel hoog, wel hier en daar tamelijk steil) juist dié twee grootheden voor mij het belangrijkst waren: het actueel verbruik omdat je daaraan direct kunt zien (veel eerder dan dat je dat aan de snelheid en/of motorgeluid merkt) dat je begint te klimmen, als voorwaarschuwing om op tijd terug te schakelen, de olietemperatuur omdat ik die liefst niet boven de 120 wilde hebben. Bij wisselen tussen die twee weergaven moest ik dus telkens via die tussenstap van de KVS-temperatuur.
 
Bovenaan Onderaan