Fabia Combi temperatuur ️zakt nadat de verwarming aan gaat.

Mr_Margucci

Actief lid
Beste Allen,

Sinds vandaag een vreemd probleem in de auto. Zoals hierboven beschreven gaat de temperatuur meter netjes naar 90° MITS de verwarming uit staat.

Zodra ik de blower aanzet en de clima op "HI" zet, gaat de temperatuur ineens omlaag. Zo ver dat hij ongeveer bij 50° komt.

Verder is de auto na al die jaren ineens paar keer uitgevallen nadat hij kort stil stond. Iets wat hiervoor nooit gebeurde.

Helaas gaf dit geen storingsmelding, anders had ik die uiteraard uitgelezen.

Hopelijk komt dit iemand bekend voor.
 

EdK

Forumguru
Ga er even van uit dat je je koelwater temp meter bedoeld !
Ja 90 graden is ideaal, maar met kachel aan en ook de koudere temp's buiten zal de temp flink kunnen zakken.
Of die aangegeven 50 graden werkelijk 50 graden is.... is geen geijkte meter dus kan een afwijking in zitten.
Maar heb je ook je temperatuur van je olie bij gehouden op moment dat je de koelwater bekeek ??
Die vind ik persoonlijk belangrijker dan de koelvloeistof die te koud is..... heeft hij ook nog reserve om de motor af te koelen indien dit moet..
 

Mr_Margucci

Actief lid
Onnodig citaat!
Jah die heb ik bekeken. En die olietemperatuur bleef rond de 60° staan. Maar het is mij nooit opgevallen dat deze ook schommelt oftewel zakt. Maar nu heb ik het geval dat hij dit wel doet.

Kan zijn dat ik er eerder nooit kritisch naar keek en het dus nooit opviel maar voor mijn gevoel stegen beide indicatoren naar het ideale gehalte en bleven daar dan steken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
60 graden is iig tamelijk laag voor olietemperatuur. Was je pas net (5 - 10 min of zo) onderweg? Want als je langer dan een kwartier rijdt zou normaliter de motor wel op bedrijfstemperatuur (90-95 graden olie) moeten zijn. Als ie dan terugloopt naar 60 graden, dan is er wel serieus iets mis...eerlijk gezegd zou ik niet weten wat ervoor kan zorgen dat de olietemperatuur zoveel zakt...
 

Cordoba

Forumguru
Mijn allereerste verdachte: kapotte thermostaat die open blijft staan, waardoor koelwater te koud wordt. Blijft wel opvallend dat de olie ook naar 60 graden zakt, of gewoon zo laag blijft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Mr_Margucci

Actief lid
Citaat verwijderd
Jah ik reed zeker wel langer dan een kwartier. Misschien niet achtereenvolgens maar goed een pitstop van 2 minuten om iets te kopen zou denk ik niet zoveel uit moeten maken toch ? Ik vind het ook maar raar indd. Want voorheen ging hij inderdaad wel naar de 90 graden olie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik zou nog eens een testrit maken binnenkort en de beide temperaturen eens goed in de gaten houden. Misschien eerst de verwarming uithouden tot alles goed op temperatuur is, en daarna de verwarming aan en kijken of beide temperaturen wegzakken.

Dat de KVS afkoelt door de verwarming kan best, maar de olie zou ik toch echt raar vinden. Dat heeft zoveel warmtecapaciteit, voordat die afkoelt moet er wel behoorlijk veel warmte weggevoerd worden.

En idd, een paar minuten pauze koelt de olie nauwelijks van af.
 

Kevermotor

Nieuw lid
Als ik het zo lees dan verdenk ik in eerste instantie ook de thermostaat die niet goed werkt waardoor de motor niet goed op temperatuur komt. Ik kan niet zien welke motor je hebt, maar het kan zijn dat er in jouw Fabia een oliekoeler is gemonteerd die door de koelvloeistof (kvs) wordt gekoeld. Als de koelvloeistof niet op temperatuur komt, dan kan de olietemperatuur ook te laag blijven. De olie temperatuur moet zo rond de 100 graden zijn als de motor warm is en in mijn Fabia 2 kan ik de olietemperatuur uitlezen in het instrumentenpaneel. Misschien nog wat tips: check of de waterpomp goed werkt door in het expansievaatje de doorstroming te controleren, meet de kvs temperatuur met een thermometer in het expansievaatje, voel aan de koelwaterslangen of deze goed warm worden en check op kvs lekkages (ook binnen in de auto bij de voetenruimte). En als je de apparatuur daarvoor hebt, lees dan de waardes van de temperatuur sensoren G62 en G83 eens uit. Succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 

Canon-Eye

Forumguru
De olie temperatuur moet zo rond de 100 graden zijn als de motor warm is
Alles tussen de 80 en 100°C is prima.
Als we op een warme dag met de caravan onderweg zijn, kan het ook prima tot ruim boven de 100° oplopen, maar als ik dan even wil pauzeren of om een andere reden een stop moet maken wacht ik met afzetten van de motor totdat de temperatuur tot 100° is gezakt.
 

Mr_Margucci

Actief lid
Ik rij ook een Fabia 2 Combi.

Net even een test ritje gehad. Wel met de verwarming uit. Kvs kwam vrij snel op 90°. Na ongeveer 22KM rijden was de olietemperatuur (die ik overigens ook digitaal kan aflezen) rond de 75°.

Als de verwarming aanging op de snelweg dan bleef de KVS op 90° en dat is dus normaal. Maar zodra ik de snelweg afging zakte deze weer 2 a 3 streepjes.

Hetzelfde met de olietemperatuur. Eenmaal aangekomen bij mijn deur zakte de olietemperatuur geleidelijk naar 65° terwijl de motor nog stationair draaide.

Concreet merk ik dus dat (binnen de bebouwde kom) mijn verwarming gewoonweg niet zo heet wordt als wnr ik op de snelweg rijd.

En de waardes van de olietemperatuur heb ik geen flauw benul of dit nou normaal is of het nog steeds aan de lage kant is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zoals hiervoor ook al is gesuggereerd: de thermostaat lijkt me de hoofdverdachte. Die moet ervoor zorgen dat a) de motor na een koude start vlot op temperatuur komt en b) wisselende omstandigheden qua belasting geen al te grote schommelingen in de bedrijfstemperatuur veroorzaken.
Op beide fronten lijkt het niet helemaal goed te gaan, dus ik vermoed dat alleen het volledige koelwatercircuit wordt gebruikt. Het trage opwarmen - 22km is best lang om richting 90° te komen - wijst ook in die richting.
 

EdK

Forumguru
Na ongeveer 22KM rijden was de olietemperatuur (die ik overigens ook digitaal kan aflezen) rond de 75°.
Kun jij die dan ook nog ergens anders aflezen ??
Mijn weten is de digitale aanduiding die van de olie en geen enkele andere....
En het wijzertje in dashboard is de koelvloeistof en word niet digitaal geprojecteerd !
En 75 graden is niet heet maar echt koud is die dus ook niet meer....
Zou haast zeggen , dek je gril eens af met stuk karton en tyraps en ga dan eens stuk rijden....
We hebben natuurlijk nu ook redelijke koudere dagen, en ik hou het zelf eigenlijk niet in gaten ( olie ) maar heb ook wel verleden jaar met temps van 80 graden max gereden omdat buitentemp zo rond de 4 graden was
 

Tees

Donateur
Welke motor heb je @Mr_Margucci? Ik vind na 22km een olietemperatuur van 75 graden nogal laag. Ik heb een 1.2 TSI in de O2, en die is na 15 min (2aarvan belangrijk deel snelweg) echt wel 80+ graden bij deze temperaturen, als t wat warmer is tikt ie dan wel de 90 aan. Klein benzineblok wel natuurlijk.
 

Mr_Margucci

Actief lid
Ja dat dacht ik dus ook Ik heb een 1.2 tdi

Klopt inderdaad olietemperatuur is digitaal af te lezen en koelvloeistof door middel van metertje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
OK, een diesel doet er wat langer over vanwege de zwaardere bouw. Maar de eindtemperatuur is wel hoger vanwege de hogere verbrandingswarmte van diesel.
 

Mr_Margucci

Actief lid
Naja dan maak ik me misschien onnodig druk om de olietemperatuur. Feit blijft wel dat de KVS temperatuur nu beïnvloed wordt door de verwarming in de auto. En dat hij gisteren tot een paar x toe uitviel bij het optrekken. Dus het is mij nu even een raadsel of er een verband is tussen de symptomen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Viel de verwarming uit of de motor? Dat laatste zou me wel zorgen baren, dan vraag ik me af of het niet iets in je verbrandingsproces mis is.
Heb je de wagen al uitgelezen op fouten?
 

EdK

Forumguru
Feit blijft wel dat de KVS temperatuur nu beïnvloed wordt door de verwarming in de auto.
Dat zal altijd gebeuren !
Sterker nog als je koelvloeistof te heet zou worden op een zomerdag dan kun je die deels af laten koelen door EERST de ramen te openen en hierna de kachel op zijn heetste stand te zetten en de fan ook op zijn hoogste stand te zetten.
Dan zul je ook zien dat de temperatuur weer daalt !
Deze truc wel eens toegepast op een zomerse dag met na bleek te weinig koelvloeistof om bij een pompstation te komen om daar vloeistof te kopen en de boel bij te vullen..
 
Bovenaan Onderaan