Fabia Combi Monte Carlo vs Superb HB Sportline

Topic in 'Mijn auto' gestart door Dennis78, 28-03-2021.

  1. Dennis78

    Dennis78 Forumguru

    Goedemorgen allen,

    Hopelijk hoor ik van de week wanneer ik mijn volgende Skoda kan afhalen. Ik rij sinds 2006 Skoda. Begonnen met een Fabia combi 1.4 16V L&K waar ik 6,5 jaar heerlijk mee gereden heb. Deze heb ik ingeruild voor een Fabia Combi II Monte Carlo black edition 1.2 TSI welke na 3 jaar het veld moest ruimen voor een Fabia Combi III Monte Carlo 1.2 TSI. Vorige week een proefrit gemaakt in een Superb HB Sportline.
    Wat een schitterende auto zeg. 1 jaar oud, weinig KMrs en erg ruim uitgerust.

    [​IMG]
     
    fanSkoda, ertromp en Kanerr vinden dit leuk.

  2. ertromp

    ertromp Forumguru

    Gefeliciteerd met je aanwinst! Mooie stap zeg van de Faab naar de S3 :thumbsup:
     
    Dennis78 vindt dit leuk.
  3. Desperado

    Desperado Forumguru Donateur

    Dat is een flinke stap omhoog. Veel plezier met de Sup!
     
    Dennis78 vindt dit leuk.
  4. s-line

    s-line Forumguru

    Dubbele stap vooruit...
     
    Dennis78 vindt dit leuk.
  5. JeSko

    JeSko Forumguru

    Die Octavia slagen we lekker over, straight to the business, dikke S3!:jaja:
     
    Dennis78 vindt dit leuk.
  6. Dennis78

    Dennis78 Forumguru

    Thx Nooit echt gedacht deze stap te kunnen maken. Was al wel stiekem aan het neuzen op internet. En dat was vooral naar de Octavia. Alleen wilde ik dan wel een RS omdat ik die gewoon het beste vind smoelen ( ben geen hele grote fan van de dubbele koplampen van de octaaf). Dan kom je vooral uit in Duitsland. De Superb sportline vind ik erg lekker smoelen. Mooi lijnenspel, lekkere strakke koplampen.
    Daaarnaast Ben ik wat huiverig voor de steeds kleiner wordende motoren. Vind het jammer dat de fabia alleen nog maar als 1.0 TSI geleverd word. De 1.5 in de Superb voelde tijdens de proefrit goed. Mss wat lui door de dsg maar daar zijn evt. oplossingen voor
     
    JeSko vindt dit leuk.
  7. Tukkerdad

    Tukkerdad Lid

    Proficiat, heel mooie wagen!
     
    Dennis78 vindt dit leuk.
  8. EdK

    EdK Forumguru

    Tsja snap wat je bedoeld, maar rij er nu al 3 jaar mee met zo'n 1,0 blokkie en moet zeggen dat hij me nog steeds goed bevalt
    Maar toen de Yeti uitkwam en ook met een 1,2TSI 4 pitter , dachten we ook allen van dat blok is veel te klein.
    En nu is het gemeengoed en word het geaccepteerd in een SUV.

    Maar de blokkies worden steeds kleiner hoor, het E blok is zelfs zo klein maar die ruimte word dan weer ingenomen door die duracel cellen
     
    Dennis78 vindt dit leuk.
  9. Dennis78

    Dennis78 Forumguru

    @EdK : klopt wat je zegt. Is er al eens gekeken of de “angst” over de kleinere motoren vs levensduur terecht is? Ik kan nog nergens iets vinden of de kleinere motoren van nu een kortere levensduur hebben of vaker defect raken naarmate ze ouder worden. (Nou help ik zelf niet mee door tot nu toe niet langer dan 4 jaar met een auto te doen )
     
  10. leon-cupra

    leon-cupra Forumguru

    @Dennis78 via Google kom je wel uit op enkele artikelen waarin ze aangeven dat kleinere blokken sneller stuk gaan.
    Maar als je de artikelen ten gronde leest gaat het eerder over de gebruikte onderdelen die minder slijtagevast zijn of te veel op de grens zijn ontwikkeld. En als je er dan nog een chipje tegenaan gooit .....

    Ps ik ben absoluut niet tegen die kleine blokjes. Mij maakt dat weinig uit. Wij rijden toch niet lang genoeg meer wagens om de echte lange betrouwbaarheid van een motor te kunnen testen.
     
    Laatst aangepast: 28-03-2021
    Dennis78 vindt dit leuk.
  11. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @Dennis78 Dat downsizen van motoren speelt ondertussen al 50-80 jaar, alleen de laatste 30 jaar is er wel een turbo aan zo'n klein blokkie toegevoegd, dus dat verandert wel iets. (Meer power uit een klein blok, maar ook een duur extra onderdeel dat kapot kan). 40 jaar terug toen veel auto's een motorblok hadden met een inhoud pakweg tussen de 1300 en 2500 cc, was een km-stand van 100.000 km iets wat gelijkstond aan een versleten motorblok, en een onderhoudsbeurt was elke 5.000 km nodig. Tegenwoordig is er geen auto meer waarvan het motorblok niet vrij makkelijk 200.000 tot 250.000 km haalt, is een service-interval van 15.000 km toch wel erg kort, en zijn er maar weinig (jonge) auto's met cilinderinhoud van meer dan 1500 cc. Kortom in autotechniek is er wel wat veranderd de laatste decennia, en ook in de engineering is wel wat veranderd. Vroeger werden zaken vaak onnodig robuust uitgevoerd, tegenwoordig worden veel zaken zo uitgevoerd dat ze niet veel meer dan één autoleven mee gaan.(en dus minder onnodig gewicht/materiaal)
     
    Dennis78 vindt dit leuk.

Deel deze pagina