Fabia Combi Monte Carlo vs Superb HB Sportline

Dennis78

Forumguru
Goedemorgen allen,

Hopelijk hoor ik van de week wanneer ik mijn volgende Skoda kan afhalen. Ik rij sinds 2006 Skoda. Begonnen met een Fabia combi 1.4 16V L&K waar ik 6,5 jaar heerlijk mee gereden heb. Deze heb ik ingeruild voor een Fabia Combi II Monte Carlo black edition 1.2 TSI welke na 3 jaar het veld moest ruimen voor een Fabia Combi III Monte Carlo 1.2 TSI. Vorige week een proefrit gemaakt in een Superb HB Sportline.
Wat een schitterende auto zeg. 1 jaar oud, weinig KMrs en erg ruim uitgerust.

12356.jpg
 

Dennis78

Forumguru
Thx Nooit echt gedacht deze stap te kunnen maken. Was al wel stiekem aan het neuzen op internet. En dat was vooral naar de Octavia. Alleen wilde ik dan wel een RS omdat ik die gewoon het beste vind smoelen ( ben geen hele grote fan van de dubbele koplampen van de octaaf). Dan kom je vooral uit in Duitsland. De Superb sportline vind ik erg lekker smoelen. Mooi lijnenspel, lekkere strakke koplampen.
Daaarnaast Ben ik wat huiverig voor de steeds kleiner wordende motoren. Vind het jammer dat de fabia alleen nog maar als 1.0 TSI geleverd word. De 1.5 in de Superb voelde tijdens de proefrit goed. Mss wat lui door de dsg maar daar zijn evt. oplossingen voor
 

EdK

Forumguru
Vind het jammer dat de fabia alleen nog maar als 1.0 TSI geleverd word.
Tsja snap wat je bedoeld, maar rij er nu al 3 jaar mee met zo'n 1,0 blokkie en moet zeggen dat hij me nog steeds goed bevalt
Maar toen de Yeti uitkwam en ook met een 1,2TSI 4 pitter , dachten we ook allen van dat blok is veel te klein.
En nu is het gemeengoed en word het geaccepteerd in een SUV.

Maar de blokkies worden steeds kleiner hoor, het E blok is zelfs zo klein maar die ruimte word dan weer ingenomen door die duracel cellen
 

Dennis78

Forumguru
@EdK : klopt wat je zegt. Is er al eens gekeken of de “angst” over de kleinere motoren vs levensduur terecht is? Ik kan nog nergens iets vinden of de kleinere motoren van nu een kortere levensduur hebben of vaker defect raken naarmate ze ouder worden. (Nou help ik zelf niet mee door tot nu toe niet langer dan 4 jaar met een auto te doen )
 

leon-cupra

Forumguru
@Dennis78 via Google kom je wel uit op enkele artikelen waarin ze aangeven dat kleinere blokken sneller stuk gaan.
Maar als je de artikelen ten gronde leest gaat het eerder over de gebruikte onderdelen die minder slijtagevast zijn of te veel op de grens zijn ontwikkeld. En als je er dan nog een chipje tegenaan gooit .....

Ps ik ben absoluut niet tegen die kleine blokjes. Mij maakt dat weinig uit. Wij rijden toch niet lang genoeg meer wagens om de echte lange betrouwbaarheid van een motor te kunnen testen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Dennis78 Dat downsizen van motoren speelt ondertussen al 50-80 jaar, alleen de laatste 30 jaar is er wel een turbo aan zo'n klein blokkie toegevoegd, dus dat verandert wel iets. (Meer power uit een klein blok, maar ook een duur extra onderdeel dat kapot kan). 40 jaar terug toen veel auto's een motorblok hadden met een inhoud pakweg tussen de 1300 en 2500 cc, was een km-stand van 100.000 km iets wat gelijkstond aan een versleten motorblok, en een onderhoudsbeurt was elke 5.000 km nodig. Tegenwoordig is er geen auto meer waarvan het motorblok niet vrij makkelijk 200.000 tot 250.000 km haalt, is een service-interval van 15.000 km toch wel erg kort, en zijn er maar weinig (jonge) auto's met cilinderinhoud van meer dan 1500 cc. Kortom in autotechniek is er wel wat veranderd de laatste decennia, en ook in de engineering is wel wat veranderd. Vroeger werden zaken vaak onnodig robuust uitgevoerd, tegenwoordig worden veel zaken zo uitgevoerd dat ze niet veel meer dan één autoleven mee gaan.(en dus minder onnodig gewicht/materiaal)
 

Dennis78

Forumguru
Goede avond allen,

Ondertussen de Sub alweer een half jaar in mijn bezit. En ik kan niets anders zeggen dan wat een heerlijke wagen het is. Ondanks dat je een grote bak rijdt valt het als je erin zit reuze mee en heb je niet het gevoel in zo'n bak van een wagen te zitten. De 1.5 TSI met DSG rijdt erg soepel en het verbruik vind ik best meevallen (1:15/16 woon-werk verkeer met 80% snelweg). Het is elke keer weer een genot om in te rijden.
Mijn Sub is uitgerust met parekeersensoren voor en achter en een achteruitrij camera en ik moet toegeven dat dit erg prettig is. Parkeren is best goed te doen met dit slagschip.
Het enige waar ik wat over te mekkeren heb is het Columbus navigatie gebeuren dat wil af en toe mijn Iphone niet pakken als ik deze via USB aansluit. Daarnaast wil het weleens vastlopen/in de stress schieten tijdens het autorijden (nee ik heb geen officiele Skoda USB kabel). Dit houdt dan in dat ik Spotify via bleutooth moet luisteren wat op zich geen probleem is maar dan is dit niet via je scherm te bedienen. Daarnaast kan ik dan mijn appjes niet op het scherm krijgen. (zal dit ook zeker bij een eerste beurt aankaarten.

Wat ik wel helemaal goud vind is dat ik via de bluetooth mijn telefoon als internetpunt kan instellen waardoor mijn Skoda navigatie wel aktuele verkeers informatie toont (nee heb geen skoda online abonnement). Ik ben er nu ook achter dat ik alleen maar mijn hotspot aan moet zetten en dat de auto dan automatisch contact maakt.

Verder eigenlijk helemaal niets te klagen. Het is gewoon een heerlijke auto die in de sportline uitvoering genoeg bekijks heeft.
 

Kanerr

Forumguru
Het is ook een erg mooie hoor, maar ook ik herken met de DM in mijn auto (de vw variant van de columbus) dat hij soms mijn iPhone niet herkent voor een Apple Carplay connectie. Tot nu toe denk ik 4x gebeurd wat erg frustrerend is als je een lange rit gepland hebt staan..

Knap verbruik wel!
 

Dennis78

Forumguru
@Kanerr : Is zeker iets wat ik wel ga opmerken bij de eerst volgende beurt. Laatst heerlijk Spotify via de carplay aan het luisteren toen hij in de stress schoot. Helaas ging dit gepaart met een irritante brom/ruis toon die dus hard over de speaker schelde :nono: niet fijn kan ik je melden ...

Nou koppel ik mijn Iphone met een niet originele apple kabel, heb wel al meerdere soorten/kwaliteiten kabels geprobeerd maar het lijkt niet uit te maken.
 
Bovenaan Onderaan