Fabia 2019 combi 110pk acceleratie in 2e versnelling

Bedankt fabiola347!
Ik heb om 10u een testrit met de 95pk versie, hopelijk haal ik hier al wat info uit en kan ik in de garage een mooi verhaal maken :)
Op zich heb ik het extra vermogen niet echt nodig, dus misschien is jou voorstel nog wel een optie.. Eerst eens zien wat de dealer zegt :)
 
Vandaag een testrit gaan maken met de 95pk versie en het gedrag met de airco is hier niet merkbaar. In 2e versnelling merkte ik geen verschil of ik nu vanuit 2e plots de gas in trap of vanuit 3e terug schakel naar 2e en dan pas plankgas geef. Of de mijne nu beter trekt wanneer ik plankgas in 2e geef vond ik moeilijk te beoordelen. Zeker niet significant, wel wanneer ik terugschakelen uiteraard. Helaas hebben ze geen 110pk om testrit mee te maken. Dus met deze informatie maar eens naar de garage
 
Na lang wachten (mede door mijn eigen uitstelgedrag) onlangs naar de garage geweest en een testrit met technieker gedaan, hii zag het probleem en beaamde dat dit geen normaal gedrag is.. Oef! Stap 1 gezet! Er werd een afspraak ingeboekt en ze gingen het nakijken. Vandaag was de wagen klaar.. Ze hadden alles gereset en het gedrag niet kunnen reproduceren.. Ik stap in de wagen, rij weg, rem af op de motor en rara... De airco begint weeral harder te blazen.. Ik druk de ontkoppeling in en rara.. Het toerental valt terug tot 500rpm:banghead: dus geen stap verder... Morgen maar weer bellen... Hehe..
 

Cordoba

Forumguru
In elk geval heeft de dealer wel erkend dat dit gedrag niet klopt, maar duidelijk niet goed verholpen. Ik begin haast te denken dat de schakelaar voor de achteruitrijverlichting niet goed werkt, en daardoor de airco harder gaat blazen omdat ie denkt dat je achteruit rijdt. Je zou het eens moeten testen terwijl er iemand achter je aan rijdt, om te checken of bij het afremmen op de motor, ook de achteruitrijverlichting aan gaat.

Als de dealer de problemen niet oplost, zou ik proberen of iemand anders kan achterhalen wat er aan de hand is. Dat kan om te beginnen met de auto uitlezen op foutcodes, en als dat niets oplevert, óf een andere dealer inschakelen (die ziet misschien iets dat de ander over het hoofd heeft gezien), of anders een deskundige de auto laten checken/keuren.
 

Kanerr

Forumguru
Misschien is de aircopomp niet meer vrij waardoor hij je motor remt, ahoewel ik niet weet of dit uberhaupt zoveel verschil kan maken..
 
Ik vond dit wel ergens op een engelse site.. Vergelijkbaar gedrag.. https://www.briskoda.net/forums/topic/451320-energy-recovery-on-over-run/

Zou het kunne dat inderdaad de alternator een hoger voltage gaat produceren om de batterij op te laden bij remmen op motor? En dat dit effect heeft op de ventilatie... Zou niet mogen aangezien er normaal wel ergens een regulator zou moeten zitten die een constante spanning genereert voor ventilatie, onafhankelijk van alternator spanning...
 

VAG-man

Forumguru
Ik stap in de wagen, rij weg, rem af op de motor en rara... De airco begint weeral harder te blazen.. Ik druk de ontkoppeling in en rara.. Het toerental valt terug tot 500rpm:banghead: dus geen stap verder... Morgen maar weer bellen... Hehe..

Dan maak je toch gelijk rechtsomkeer?
 

Cordoba

Forumguru
@Hansn Bij moderne auto's met start/stop systeem wordt inderdaad de alternator (dynamo) aan het werk gezet om de auto extra af te remmen op de motor. Dat resulteert niet in een hogere spanning (de spanning wordt geregeld met een spanningsregelaar op/in de dynamo), wel in een hoger amperage (daarom hebben deze auto's ook een iets grotere dynamo. Dit is bewust zo geprogrammeert, in tegenstelling tot vroeger wordt een accu niet zo snel mogelijk helemaal opgeladen, maar wordt bewust de accu niet helemaal opgeladen, zodat bij remmen op de motor de accu extra gevuld kan worden, en er zo energie bespaard kan worden.
 
Indien je de batterij wil opladen ga je er toch een hogere spanning dan die van de batterij op moeten zetten vooraleer er stroom naar de batterij vloeit, dus de spanning van de alternator moet omhoog, niet? En dit gebeurt door de stroom doorheen de spoel van de rotor van de alternator aan te passen. Maar de spanning moet wel degelijk omhoog of sla ik de bal hier nu mis?:pieker: Ik zal het morgen eens proberen te meten tijdens een rit, misschien is dat wel de oorzaak, de conversatie van die andere site wijst hier toch op (en de spanning gaat daar wel omhoog)
 
Dan maak je toch gelijk rechtsomkeer?
Helaas had ik geen tijd meer... Was ook al testrit gaan maken met de vw touran met vrouw en zoonlief en die zagen het niet meer zitten om nog eens naar de garage te gaan, weer alle autostoelen te verwisselen etc.. :pardon:
 
Net een ritje gedaan met multimeter op de batterij:
Motor Uit: 12.4
Motor Aan: 12.2
Rijden:12.2
Remmen op motor zonder ventilatie 14.9
Remmen op motor met ventilatie 100% + airco: 14.8
 

Ted

Forumguru
Mijn vrouw,s citigo met start stop systeem gaat zelfs net over 15 volt! En dat voel ik ook dat als hij regeneratief werkt. Vooral bij het afremmen op de motor dat hij de-accelereert ofwel vertraagd.
 
Kleine update.. Na weer aantal keer binnen te zijn geweest hebben ze nu contact met support van skoda zelf. Ze hebben een aantal dingen opnieuw gecalibreerd en de auto lijkt minder af te remmen en de verluchting begint precies ook niet meer harder te blazen bij regeneratie.. Toerental valt wel nog steeds zwaar terug bij zware belasting zoals bv maximum airco.. Dus still ongoing...
 

Tees

Donateur
Net een ritje gedaan met multimeter op de batterij:
Motor Uit: 12.4
Motor Aan: 12.2
Rijden:12.2
Remmen op motor zonder ventilatie 14.9
Remmen op motor met ventilatie 100% + airco: 14.8

Ik ben niet bekend met de spanningen die een dynamo levert bij een start/stop systeem met remenergieterugwinning, maar ik vind de spanningen die je meet met draaiende motor héél erg laag. Ik weet dat bij autos die geen terugwinning hebben, de dynamo standaard rond de 14.4V (of iets hoger voor AGMs) levert. En dat is dan ook wat je meet op de accuklemmen.
Maar iemand met meer verstand van dit systeem kan er vast meer over vertellen...
 
Bovenaan Onderaan