Fabia 2019 combi 110pk acceleratie in 2e versnelling

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op het forum dus laat me mij even voorstellen
Ik ben Hans en heb na veel problemen gehad te hebben met tweedehandswagens vorig jaar besloten om een skoda fabia combi nieuw aan te schaffen. Het is de 1.0tsi met 110 pk en ik heb hem nu een jaar.
Op zich ben ik er zeer tevreden van maar er is iets wat me al sinds het begin stoort. Het lijkt alsof bij vertrekken vanuit stilstand, er bij de tweede versnelling precies minder vermogen is dan bij de derde.. Op zich rijdt hij vlot maar ik vind het toch opmerkelijk.. Is dit iets wat meer mensen ervaren?

Vandaag iets merkwaardig opgemerkt. Wanneer ik in 2e 30kmh (+-2000rpm) rij en plots plankgas geef duurt het ongeveer 4seconden eer ik aan 4000rpm zit. Wanneer ik echter 30 kmh in 3e rij, dan terugschakelen naar 2e en plankgas geef trekt hjj precies veel harder op. Ik zit dan op minder dan 3 seconden aan de 4000 toeren.

Kan iemand beamen dat dit gedrag normaal is of scheelt er toch iets met de wagen?

Alvast hartelijk bedankt

Gr,
Hans
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een aardige moderator is vast wel zo vriendelijk om eea even naar het juiste topic te verplaatsen; op de vraag kan ik ook niets zinnigs zeggen
@Peter-036
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken de 1.0 TSI niet persoonlijk, maar vermoed dat dit verschijnsel met software te maken heeft, en dat het motormanagement al enigzins uit de slaap wordt gehaald als je terugschakelt van 2 naar 3 (zoals je bijvoorbeeld zou doen als je op een provinciale weg een tractor in wil halen). Mogelijk dat aanpassing van de gasrespons mogelijk is, en het probleem voor je oplost (gasrespons, is hoe snel de motor reageert op het intrappen van het gaspedaal, staat dus volkomen los van vermogenstuning).

En natuurlijk welkom Hans.
 

Cordoba

Forumguru
Kunnen wel, maar of ze het willen/mogen? Anders even kijken of iemand met VCDS het voor je aan kan passen, anders zijn er ook nog wel andere adressen waar iets aangepast kan worden (VAG-specialisten, maar geen dealers, die kunnen en mogen vaak meer dan dealers).

Overigens een groene tekst betekent dat er een linkje onder de tekst schuil gaat, dus als je op meet&greet in de post van Desperado klikt, ga je direct naar het juiste forumdeel, maar Rosinfield heeft ook al een van de moderatoren getagd, dus mogelijk dat Peter-036 het voor je oplost.
 
OK bedankt! Ik zal het eens navragen bij de dealer!
Wel nog iets vreemds, wanneer ik rem op de motor begint ongeveer een seconde later de verluchting in de wagen harder te blazen en remt de auto hierdoor harder af.. Klinkt dit ook als iets typisch? De wagen heeft dit ook altijd al gehad maar vindt dit wel een komiek iets
 

EdK

Forumguru
Nieuw en een jaar zou inhouden dat je nog garantie hebt !
Zou dus eerst over deze puntjes eens contact opnemen met de dealer
Vooral het laatste punt lijkt mij iets van doen te hebben met de stuurkleppen in het ventilatiesysteem
Als ik de wagen in achteruit zet gaat hij ook harder blazen ( kwa geluidservaring ) maar dan word de ventilatie op recirculatie gezet zodat je geen uitlaatgassen naar binnen kan trekken.

Maw dat harder blazen zou iets met de stelmotoren te maken kunnen hebben , dat deze ook in recirculatie gaan.
Of dat zo hoort of niet kan ik niet beoordelen
 
Hoi Edk, bedankt voor je reactie! ik zie dat jij dezelfde wagen hebt, heb je ook de 1.0tsi 110pk en merk jij ook het beschreven gedrag op in 2e versnelling?
Ik heb inderdaad nog garantie dus ga sowieso nog eens bij de dealer langs. Maar heb altijd graag wat kennis vooraf vooraleer ik me vanalles wijs laat maken bij de garagist ;)
 

EdK

Forumguru
Heb de 1.0 3 cilinder 90Pk met een fabrieksupdate naar 115PK van Vagtechniek met handbak
Als jij de 110PK hebt dan ga ik er even vanuit dat je de DSG uitvoering hebt !?
Indien je inderdaad een DSG hebt dan is dit vanuit de dsg bak, En bv een TVS kan daar veel aan doen , maar daar is genoeg over te lezen op het topic...

Met de handbak herken ik dit gedrag niet !
 
Als jij de 110PK hebt dan ga ik er even vanuit dat je de DSG uitvoering hebt !?/QUOTE]
Ik heb de 110pk met handbak (6 versnellingen). Heb voordat ik de wagen had 2 weken met de vw polo gereden (90pk) en stond er steeds van te kijken hoe goed die trok in 2e.. Bij deze is het precies of ie in 3e beter trekt als in 2e.. Heel vreemd...
 

EdK

Forumguru
Ik rij de 90PK met 5 versnellingen en 3 weken nadat ik hem had heb ik de fabrieksupdate van VAG techniek erop laten zetten !
Dit houd in dat ik naar 115PK ging, VAgtechniek zet er dan de software op van de POLO 115PK uitvoering.
Maar de beleving die jij hebt kan ik me de eerste 3 weken niet herinneren en nu met fabrieks update ook niet.
Je kunt het dus ivm garantie aankaarten bij de dealer, of je er verder mee komt ...??
Vermoed van niet, dan zou een optie zijn om eens een bezoek ( op afspraak ) te brengen met VAG Techniek.
Misschien dat die jouw ervaring wel herkennen en er softwarematig een oplossing voor hebben !?
 

Cordoba

Forumguru
@Hansn Ik weet niet in welke regio je woont, maar Vagtechniek is dus ook één van de adressen waar ze je gasrespons aan kunnen passen. Het verhaal van de ventilatie blijft eigenaardig, ik zou denken dat er iemand zonder kennis van zaken in de software heeft zitten rommelen.
 
Dit houd in dat ik naar 115PK ging, VAgtechniek zet er dan de software op van de POLO 115PK uitvoering.
klopt het dat dit de fabrieksgarantie teniet doet?

@Hansn ik zou denken dat er iemand zonder kennis van zaken in de software heeft zitten rommelen.
De wagen heeft dit fabrieks af altijd gehad dus dat lijkt me vreemd...

Misschien eens een testrit aanvragen met dezelfde wagen?

Ik woon in Tremelo, België... Dus valt nog mee qua afstand.. Maar had toch graag dat ze dit bij de dealer fixen.. Hoe meer ik van jullie hoor, hoe meer ik overtuigd ben dat dit gedrag niet normaal is (hetgeen ze in eerste instantie in de garage sowieso gaan beweren...)
 

EdK

Forumguru
klopt het dat dit de fabrieksgarantie teniet doet?
Tsja, ik heb dit bij eerste servicebeurt gewoon gemeld bij dealer, en men heeft geen opmerking over vervallen garantie gemaakt.
Maar dan nog, het blok is indentiek aan die van de polo.
De PK's / Nm verschillen maakt VAG ook door middel van software.
En ik heb er gewoon orginele VAG software inzitten, dus tsja mocht men dan zeggen dat garantie is vervallen dan mogen ze mij uitleggen wat er fout is aan hun software tuning ??
 

Cordoba

Forumguru
@Hansn Je woont inderdaad dichter bij Nuenen dan EdK of ik, maar toch nog een aardige afstand. Ik neem aan dat je de auto niet hebt aangeraakt voor je de sleutels kreeg, maar voor die tijd kan een monteur de auto aan een computer hebben gehangen om bijvoorbeeld iets te vergelijken met een auto in de werkplaats. Er gebeuren soms vreemde dingen met nieuwe auto's die nog niet afgeleverd zijn, en waar de nieuwe eigenaar geen idee van heeft.

Wat de garantie betreft, ik ga er vanuit dat ook bij een fabrieksupdate de garantie in principe gewoon vervallen is, maar ik denk dat de kans op problemen buitengewoon klein is.
 
Allemaal goed om te weten!
Ik ga dinsdag proberen een testrit vast te krijgen maar geen idee of dit mogelijk is met heel die corona toestanden. Daarna eens langs de dealer en mijn bevindingen geven. Ik hou jullie op de hoogte van verdere vorderingen! Alvast bedankt :-)
 

Fabiola347

Actief lid
Eventueel krijg je een gasresponsversneller ook bij Ventura tuning, die kun je bestellen en zelf heel makkelijk ertussen zetten.
Dat is inderdaad geen vermogenstuning maar haalt gewoon de langzame gasopening weg en reageert op met 50 procent versnelling of 100 procent versnelling.

Had het ertussen. Voor de tuning bij vagtechniek ertussenuit gehaald, en heb nog gevraagd of ze het via de computer wilden aanpassen maar dat hebben ze niet gedaan, en ga ook niet dat kleren eind terug rijden voor zon kleine instelling.
Ik zet dat apperaatje wel weer terug en dan heb ik mijn gewenst resultaat.
Maar @Hansn als dat je enige minpuntje aan de auto is, dan is dat wellicht een optie. Als je meteen meer vermogen wil, valt die optie af.

En vooralsnog welkom hiero
 
Bovenaan Onderaan