Fabia 1.2 TSI

Falcon

Donateur
http://autointernationaal.nl/artikel.php?id=14634&n=5

Kort door de bocht: Skoda Fabia 1.2 TSI

Waarom de korte test?
Skoda heeft 3 jaar lang prima zaken gedaan met de Fabia, maar de Tsjech dreigde overschaduwd te worden door de nieuwe Polo van moederconcern Volkswagen. Tijd dus voor een facelift, waarbij niet alleen de neuspartij werd bijgepunt. Er werd ook een nieuwe ronde gemaakt door het onderdelenmagazijn van Volkswagen, met als uitkomst dat de Fabia nu ook geleverd kan worden met 1.2 TSI benzinemotor (die de relatief onzuinige 1.4 plus 1.6 vervangt) en als 1.2 TDI (in plaats van de 1.4 TDI, in wiens vocabulaire ‘loopcultuur’ niet voorkomt).
.
FabiaFTRA2.jpg


Wat voor auto is het?
De optische wijzigingen hebben er volgens Skoda toe geleid dat de Fabia breder en emotionele oogt. Autointernationaal.nl ziet dat allemaal niet zo: in ieder geval aan de buitenkant is de Tsjech grotendeels zichzelf gebleven. Gelukkig komt dit ook tot uitdrukking in de prijzen, want die beginnen als vanouds bij 9.990 euro. Dat is 3 mille minder dan Volkswagen voor een even sterke 3-deurs Polo vraagt.
.
FabiaFTRA3.jpg

.
Groot nieuws valt er wel vanonder de motorkap te melden. Zo voldoen alle motoren aan de Euro5 emissienorm en komen zij in aanmerking voor een tot 20 procent verlaagde bijtelling bij zakelijk gebruik. Ietwat tegenvallend is het verbruik van de 75 pk sterke 1.2 TDI: weliswaar is een waarde van 3,8 liter diesel per 100 kilometer zeer keurig, maar de Volkswagen Polo ‘doet’ met dezelfde krachtbron slechts 3,3 liter. Dat zet de Skoda duidelijk op achterstand ten opzichte van het Duitse zustermodel. De test concentreert zich daarom op de nieuwe 1.2 TSI versie met naar keuze 86 of 105 pk.
.
FabiaFTRA4.jpg

.
Wij kregen de sleutels van de eerste versie die 160 Nm aan koppel biedt. Dat is even veel als de 1.6 VTi uitvoering van de Peugeot 207 aan boord heeft, maar bij de Skoda komt het maximum koppel al bij 1.500 toeren beschikbaar terwijl de leeuw pas bij 4.250 omwentelingen begint te brullen.
.

.
De Fabia 1.2 TSi kan dus zeer schakellui worden gereden en zowel sprinttijd (11,7 seconden) als topsnelheid (177 km/u) zijn keurig. Als gemiddeld verbruik wordt 5,2 liter opgegeven. Ter vergelijking: de Ford Fiesta 1.25 met 82 pk/114 Nm zit op 5,7 liter gemiddeld, loopt maximaal 168 km/u en heeft 13,3 seconden voor de acceleratie naar 100 km/u nodig.
.
FabiaFTRA6.jpg


Is het wat?
De modellen van Skoda hebben de naam relatief comfortabel geveerd te zijn, maar in dit opzicht stelt de vernieuwde Fabia wat teleur. Met name op slecht wegdek valt het veercomfort tegen. Ook niet bijzonder is de zijdelingse steun die de standaard stoelen bieden; alleen in de optionele sportstoelen zit je echt lekker. Her en der zijn in het interieur zachter aanvoelend plastic gebruikt, maar echt spannend wordt het in de Skoda nooit. Een pluspunt van de Fabia is wel de relatief grote kofferruimte. Die meet nu 315 liter en dat is maar 26 liter minder dan de Seat Leon te bieden heeft. Omklappen van de achterbank levert een volume van 1.180 liter op.
.


Hoeveel sterren?
Vier (op een schaal van vijf). De 86 pk sterke Fabia 1.2 TSI gaat in Nederland als Comfort (het 2e uitrustingniveau) 13.440 euro kosten en is daarmee goedkoper dan de simpelste 3 cilinder Polo met 5 portieren en 60 pk/108 Nm. Je kan niet anders dan concluderen dat Skoda de technische achterstand op de Volkswagen volledig heeft afgewerkt. Het veercomfort is weliswaar niet optimaal, maar ook op de onderstelafstelling van de Polo valt het nodige aan te merken.
.

.
Blijft echter de vraag of de veel krachtigere motorisering van de Fabia opweegt tegen het ietwat banale uiterlijk. De Polo mag dan tijdens accelereren in het nadeel zijn, hij is wel altijd mooier. De strijd met de Volkswagen eindigt dus in een gelijk spel, maar zet je de vernieuwde Fabia naast compacte hatchbacks die het ook niet echt van hun uiterlijk moeten hebben (Hyundai i20/Kia Rio, Mitsubshi Colt, Toyota Yaris) dan zou de Skoda per saldo wel eens de beste allrounder kunnen zijn.
 

Fabia

† In Memoriam
Leuk test maar:

ietwat banale uiterlijk????????? Ik kan de Polo echt niet mooi vinden, veel te vierkant en echt lelijke achterlichten. Geef mij maar de Fabia, die heeft juist een wat stoerder uiterlijk.

hij is wel altijd mooier (de Polo) :uitlachen::uitlachen::uitlachen:

niet bijzonder is de zijdelingse steun die de standaard stoelen bieden???????? Ben ik niet mee eens. Het valt me juist op hoe goed de standaard stoelen zitten. Ik heb geen klachten.

slecht wegdek valt het veercomfort tegen?????? Weinig van gemerkt tot nu toe.

Misschien moet de journalist wel wat negatieve punten verzinnen. Dat heb ik bij autoweek en andere tests ook wel vaak. Soms zijn het echt hele rare en onzinnige items die ze dan opnoemen.
 

Hetzer

Forumguru
Polo is ook leuk maar zeker niet leuker dan de fabia, ik zie nu alweer heeeeeeeel erg veel nieuwe polo's rijden, dan is voor mij altijd de lol en excluviteit er weer vanaf
Ik kan binnenkort via Vepreda rijden in hun door hun besteld demo een combi 1.2 TSi met 86 pk, ik verwacht er veel van.
 

Hetzer

Forumguru
Ha, Ha, Ha,

nee NOG niet, mijn huidige is nu dik een jaar, wil is nog eventjes met de huidige doen, bevalt namelijk steeds beter!!
maar als de Fabia Combi de deur uitgaat , komt er zeker een 1.2 TSI voor in de plaats.

hier trouwens nog een film over de werkwijze van de 1.2 TSI motor

http://www.youtube.com/watch?v=PY91c8JCwv0
 

cvegreen

Forumguru
Ik vind de test heel negatief voor het skodaatje . Ik vond zijn tekst helemaal negatief ingesteld . Ik had het idee dat de man liever een dikkere auto had mogen testen .
 

Hetzer

Forumguru
nog een test van de 1.2 tsi

http://www.autozine.nl/text/834.html

Verhipt!?
De Skoda Fabia staat bekend als slim alternatief. De Fabia is voordeliger dan veel andere auto's, maar biedt toch evenveel ruimte, dezelfde prestaties en hetzelfde comfort. Maar nu wil Skoda meer bieden dan dat. De Tsjechische fabrikant wil het verstandige alternatief verheffen tot een eigenzinnige en zelfs modieuze keuze. De Fabia is daarom voor modeljaar 2010 "verhipt".

Skoda is één van de merken die onderdeel uitmaakt van de Volkswagen-groep. Op basis van de techniek van Volkswagen, worden auto's in vele gedaanten gebouwd. Wie meer wil, kiest de sportiviteit van Seat. Wie meer betaalt, krijgt de elegantie van Audi. Wie juist minder betaalt, krijgt de eigenzinnigheid van Skoda.

Alhoewel bovenstaande wel erg kort door de bocht is uitgedrukt, wordt het verschil tussen de genoemde merken steeds kleiner. Over het verschil in uiterlijk en imago bestaat geen enkele twijfel, maar technisch groeien de modellen van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda steeds meer naar elkaar toe. Tot voor kort moest Skoda het doen met verouderde techniek en dat verklaarde deels waarom de Fabia zo voordelig was. Maar voor modeljaar 2010 is de Fabia gemoderniseerd en vertegenwoordigt nu de laatste stand van de (Volkswagen) techniek.
Skoda Fabia
1.2 TSI

Zo is de testauto voorzien van de "1.2 TSI" motor die ook is te vinden in de laatste generatie van de Volkswagen Polo. Deze kleine turbomotor is leverbaar in diverse varianten, variërend van 86 tot 105 pk. Het voordeel van een turbomotor is dat deze de prestaties levert van een grotere motor, maar het lage verbruik heeft van een kleine motor.

Voor deze test is gekozen voor de 86 pk / 160 Nm sterke variant en die past perfect bij de Fabia. Het vermogen is ruim voldoende om mee te komen met de verkeersstroom en ook is er voldoende reserve voor een tussensprintje. Daarbij valt op dat de prestaties met zo veel gemak worden neergezet, dat deze Fabia 1.2 zelfs uitdaagt tot een sportieve rijstijl.
Skoda Fabia

Tegelijkertijd is ongeacht het toerental veel trekkracht beschikbaar en kan net zo makkelijk schakellui worden gereden. Voor wie zo zuinig mogelijk wil rijden, voorziet Skoda in een schakelindicator die aangeeft wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen.

Wanneer die instructies worden genegeerd en (zeer) stevig wordt doorgereden, bedraagt het verbruik in de praktijk 6,8 liter per 100 km. Met een kalme rijstijl verbruikte de Fabia 1.2 TSI op een zeer veeleisend parcours precies 6 liter benzine per 100 km.
Skoda Fabia
1.6 TDI

Een 1.6 liter dieselmotor vervangt de oude 1.4 en 1.9 liter diesels. Net als de nieuwe benzinemotoren valt ook de verse dieselmotor op door een verfijnde en stille loop.

De 1.6 TDI levert 105 pk / 250 Nm en levert ten opzichte van de benzinemotor vooral meer trekkracht. Daarom kan langer in een versnelling worden doorgereden en bijt de dieselmotor bij hoge snelheden daadkrachtiger door. Vooral voor de lange afstand is de 1.6 TDI een aanrader.
Weggedrag

Voor modeljaar 2010 zijn alleen de motoren gewijzigd, het onderstel is gelijk gebleven. Op slecht wegdek is het veercomfort voldoende, in een scherpe bocht helt de auto nauwelijks over. De Fabia rijdt daarom prima, maar heeft geen uitgesproken karakter.
Skoda Fabia

Omdat de nieuwe motoren wel veel rustiger lopen dan de oude Skoda-motoren, biedt de gemoderniseerde Fabia toch merkbaar meer comfort dan voorheen.
Skoda Fabia
Audio en navigatie

Behalve modernere techniek onder de motorkap, werd ook de elektronica opgewaardeerd. Daarmee wordt de Fabia opnieuw minder "goedkoop alternatief" en meer gelijkwaardig aan de concurrentie.

De Fabia is voortaan leverbaar met de nieuwste audio- en navigatiesystemen van Volkswagen. De bediening hiervan vraagt enige gewenning, omdat de menu's een ongebruikelijke indeling hebben (een bewegende boog van weinigzeggende iconen). Bovendien werkt het systeem deels met knoppen en deels met een aanraakgevoelig scherm. Het is daarom voor de gebruiker vaak onduidelijk in welk geval een knop danwel het scherm moet worden gebruikt. Het navigatiesysteem plant uiteindelijk slimme routes en geeft duidelijke instructies.
Skoda Fabia

Het audiosysteem biedt naast de gebruikelijke radio en CD-speler ook mogelijkheden om externe bronnen aan te sluiten via de "Mobile Device Interface" (MDI). Hiervoor moet echter per medium een aparte kabel worden gekocht. Bovendien is deze interface onder het dashboardkastje geplaatst en daarom moeilijk te bereiken voor de bestuurder.
Interieur

Binnenin de Fabia is de familieband met Volkswagen overduidelijk. Het interieur is strak en degelijk van opzet. De hier gekozen beige bekleding doorbreekt die soberheid en geeft het interieur een chique tintje. Let daarbij ook op de chromen accenten bij de luchtinlaten, de versnellingshendel en de handrem.
Skoda Fabia

De binnenruimte is gemiddeld voor een auto in dit segment. Voor (zeer) lange bestuurders is de middenconsole te breed en priemt deze hinderlijk in de knieholte.
Uiterlijk

De vernieuwde Fabia is herkenbaar aan een fris gezicht. De innemende glimlach van weleer heeft plaats gemaakt voor een meer zelfverzekerde, volwassen aanblik. Door gebruik te maken van projectorkoplampen lijkt de auto bovendien breder en lager.

Daarbij legt Skoda de nadruk op de mogelijkheden om de Fabia te personaliseren. In de "Colour Studio" zijn vele kleurcombinaties te kiezen en kan bijvoorbeeld het dak in een contrasterende kleur worden uitgevoerd. Dat lijkt misschien een detail, maar het maakt een alledaagse auto tot een hippe verschijning.
Skoda Fabia
Conclusie

De Skoda Fabia is "verhipt", zoals de fabrikant het zelf noemt. Dat betekent dat het uiterlijk is aangescherpt en nu moderner en zelfverzekerder oogt. Ook het interieur doet meer volwassen aan dankzij het gebruik van nieuwe materialen en de toevoeging van moderne audio- en navigatiesystemen.

Het belangrijkste nieuws is echter dat de Fabia voor modeljaar 2010 is voorzien van nieuwe motoren. Terwijl Skoda het tot voor kort moest doen met verouderde Volkswagen-techniek, vertegenwoordigt de Fabia nu juist de laatste stand van de techniek. De 1.2 TSI motoren zijn sterk, stil en zuinig. De 1.6 liter dieselmotor is sterk en leent zich prima voor het afleggen van lange afstanden. Alle motoren kennen een meer verfijnde loop dan voorheen, waardoor het comfort er ook op vooruit is gegaan.

De vernieuwde Fabia is meer dan een slim alternatief geworden, het is een keuze om trots op te zijn en dát maakt een auto hip.

Prijzen

Fabia 1.2 TSI Elegance:
€ 16.040,-

Prijs instapmodel:
€ 9.990,-

Prijslijst

Plus en min
plus

* Nette prijs
* Moderne techniek

min

* Hoofdsteunen te laag
* Middenconsole drukt tegen benen lange bestuuders
 
Bovenaan Onderaan