Falcon
Donateur
http://autointernationaal.nl/artikel.php?id=14634&n=5
Kort door de bocht: Skoda Fabia 1.2 TSI
Waarom de korte test?
Skoda heeft 3 jaar lang prima zaken gedaan met de Fabia, maar de Tsjech dreigde overschaduwd te worden door de nieuwe Polo van moederconcern Volkswagen. Tijd dus voor een facelift, waarbij niet alleen de neuspartij werd bijgepunt. Er werd ook een nieuwe ronde gemaakt door het onderdelenmagazijn van Volkswagen, met als uitkomst dat de Fabia nu ook geleverd kan worden met 1.2 TSI benzinemotor (die de relatief onzuinige 1.4 plus 1.6 vervangt) en als 1.2 TDI (in plaats van de 1.4 TDI, in wiens vocabulaire ‘loopcultuur’ niet voorkomt).
.
Wat voor auto is het?
De optische wijzigingen hebben er volgens Skoda toe geleid dat de Fabia breder en emotionele oogt. Autointernationaal.nl ziet dat allemaal niet zo: in ieder geval aan de buitenkant is de Tsjech grotendeels zichzelf gebleven. Gelukkig komt dit ook tot uitdrukking in de prijzen, want die beginnen als vanouds bij 9.990 euro. Dat is 3 mille minder dan Volkswagen voor een even sterke 3-deurs Polo vraagt.
.
.
Groot nieuws valt er wel vanonder de motorkap te melden. Zo voldoen alle motoren aan de Euro5 emissienorm en komen zij in aanmerking voor een tot 20 procent verlaagde bijtelling bij zakelijk gebruik. Ietwat tegenvallend is het verbruik van de 75 pk sterke 1.2 TDI: weliswaar is een waarde van 3,8 liter diesel per 100 kilometer zeer keurig, maar de Volkswagen Polo ‘doet’ met dezelfde krachtbron slechts 3,3 liter. Dat zet de Skoda duidelijk op achterstand ten opzichte van het Duitse zustermodel. De test concentreert zich daarom op de nieuwe 1.2 TSI versie met naar keuze 86 of 105 pk.
.
.
Wij kregen de sleutels van de eerste versie die 160 Nm aan koppel biedt. Dat is even veel als de 1.6 VTi uitvoering van de Peugeot 207 aan boord heeft, maar bij de Skoda komt het maximum koppel al bij 1.500 toeren beschikbaar terwijl de leeuw pas bij 4.250 omwentelingen begint te brullen.
.
.
De Fabia 1.2 TSi kan dus zeer schakellui worden gereden en zowel sprinttijd (11,7 seconden) als topsnelheid (177 km/u) zijn keurig. Als gemiddeld verbruik wordt 5,2 liter opgegeven. Ter vergelijking: de Ford Fiesta 1.25 met 82 pk/114 Nm zit op 5,7 liter gemiddeld, loopt maximaal 168 km/u en heeft 13,3 seconden voor de acceleratie naar 100 km/u nodig.
.
Is het wat?
De modellen van Skoda hebben de naam relatief comfortabel geveerd te zijn, maar in dit opzicht stelt de vernieuwde Fabia wat teleur. Met name op slecht wegdek valt het veercomfort tegen. Ook niet bijzonder is de zijdelingse steun die de standaard stoelen bieden; alleen in de optionele sportstoelen zit je echt lekker. Her en der zijn in het interieur zachter aanvoelend plastic gebruikt, maar echt spannend wordt het in de Skoda nooit. Een pluspunt van de Fabia is wel de relatief grote kofferruimte. Die meet nu 315 liter en dat is maar 26 liter minder dan de Seat Leon te bieden heeft. Omklappen van de achterbank levert een volume van 1.180 liter op.
.
Hoeveel sterren?
Vier (op een schaal van vijf). De 86 pk sterke Fabia 1.2 TSI gaat in Nederland als Comfort (het 2e uitrustingniveau) 13.440 euro kosten en is daarmee goedkoper dan de simpelste 3 cilinder Polo met 5 portieren en 60 pk/108 Nm. Je kan niet anders dan concluderen dat Skoda de technische achterstand op de Volkswagen volledig heeft afgewerkt. Het veercomfort is weliswaar niet optimaal, maar ook op de onderstelafstelling van de Polo valt het nodige aan te merken.
.
.
Blijft echter de vraag of de veel krachtigere motorisering van de Fabia opweegt tegen het ietwat banale uiterlijk. De Polo mag dan tijdens accelereren in het nadeel zijn, hij is wel altijd mooier. De strijd met de Volkswagen eindigt dus in een gelijk spel, maar zet je de vernieuwde Fabia naast compacte hatchbacks die het ook niet echt van hun uiterlijk moeten hebben (Hyundai i20/Kia Rio, Mitsubshi Colt, Toyota Yaris) dan zou de Skoda per saldo wel eens de beste allrounder kunnen zijn.
Kort door de bocht: Skoda Fabia 1.2 TSI
Waarom de korte test?
Skoda heeft 3 jaar lang prima zaken gedaan met de Fabia, maar de Tsjech dreigde overschaduwd te worden door de nieuwe Polo van moederconcern Volkswagen. Tijd dus voor een facelift, waarbij niet alleen de neuspartij werd bijgepunt. Er werd ook een nieuwe ronde gemaakt door het onderdelenmagazijn van Volkswagen, met als uitkomst dat de Fabia nu ook geleverd kan worden met 1.2 TSI benzinemotor (die de relatief onzuinige 1.4 plus 1.6 vervangt) en als 1.2 TDI (in plaats van de 1.4 TDI, in wiens vocabulaire ‘loopcultuur’ niet voorkomt).
.

Wat voor auto is het?
De optische wijzigingen hebben er volgens Skoda toe geleid dat de Fabia breder en emotionele oogt. Autointernationaal.nl ziet dat allemaal niet zo: in ieder geval aan de buitenkant is de Tsjech grotendeels zichzelf gebleven. Gelukkig komt dit ook tot uitdrukking in de prijzen, want die beginnen als vanouds bij 9.990 euro. Dat is 3 mille minder dan Volkswagen voor een even sterke 3-deurs Polo vraagt.
.

.
Groot nieuws valt er wel vanonder de motorkap te melden. Zo voldoen alle motoren aan de Euro5 emissienorm en komen zij in aanmerking voor een tot 20 procent verlaagde bijtelling bij zakelijk gebruik. Ietwat tegenvallend is het verbruik van de 75 pk sterke 1.2 TDI: weliswaar is een waarde van 3,8 liter diesel per 100 kilometer zeer keurig, maar de Volkswagen Polo ‘doet’ met dezelfde krachtbron slechts 3,3 liter. Dat zet de Skoda duidelijk op achterstand ten opzichte van het Duitse zustermodel. De test concentreert zich daarom op de nieuwe 1.2 TSI versie met naar keuze 86 of 105 pk.
.

.
Wij kregen de sleutels van de eerste versie die 160 Nm aan koppel biedt. Dat is even veel als de 1.6 VTi uitvoering van de Peugeot 207 aan boord heeft, maar bij de Skoda komt het maximum koppel al bij 1.500 toeren beschikbaar terwijl de leeuw pas bij 4.250 omwentelingen begint te brullen.
.
.
De Fabia 1.2 TSi kan dus zeer schakellui worden gereden en zowel sprinttijd (11,7 seconden) als topsnelheid (177 km/u) zijn keurig. Als gemiddeld verbruik wordt 5,2 liter opgegeven. Ter vergelijking: de Ford Fiesta 1.25 met 82 pk/114 Nm zit op 5,7 liter gemiddeld, loopt maximaal 168 km/u en heeft 13,3 seconden voor de acceleratie naar 100 km/u nodig.
.

Is het wat?
De modellen van Skoda hebben de naam relatief comfortabel geveerd te zijn, maar in dit opzicht stelt de vernieuwde Fabia wat teleur. Met name op slecht wegdek valt het veercomfort tegen. Ook niet bijzonder is de zijdelingse steun die de standaard stoelen bieden; alleen in de optionele sportstoelen zit je echt lekker. Her en der zijn in het interieur zachter aanvoelend plastic gebruikt, maar echt spannend wordt het in de Skoda nooit. Een pluspunt van de Fabia is wel de relatief grote kofferruimte. Die meet nu 315 liter en dat is maar 26 liter minder dan de Seat Leon te bieden heeft. Omklappen van de achterbank levert een volume van 1.180 liter op.
.
Hoeveel sterren?
Vier (op een schaal van vijf). De 86 pk sterke Fabia 1.2 TSI gaat in Nederland als Comfort (het 2e uitrustingniveau) 13.440 euro kosten en is daarmee goedkoper dan de simpelste 3 cilinder Polo met 5 portieren en 60 pk/108 Nm. Je kan niet anders dan concluderen dat Skoda de technische achterstand op de Volkswagen volledig heeft afgewerkt. Het veercomfort is weliswaar niet optimaal, maar ook op de onderstelafstelling van de Polo valt het nodige aan te merken.
.
.
Blijft echter de vraag of de veel krachtigere motorisering van de Fabia opweegt tegen het ietwat banale uiterlijk. De Polo mag dan tijdens accelereren in het nadeel zijn, hij is wel altijd mooier. De strijd met de Volkswagen eindigt dus in een gelijk spel, maar zet je de vernieuwde Fabia naast compacte hatchbacks die het ook niet echt van hun uiterlijk moeten hebben (Hyundai i20/Kia Rio, Mitsubshi Colt, Toyota Yaris) dan zou de Skoda per saldo wel eens de beste allrounder kunnen zijn.