[F2] Chinese navigatie

Hallo,

Juist nieuw hier,heb mezelf al even voorgesteld.

Ik heb onlangs mijn fabia combi geupgrade van een gewone 'dance' radio naar een navigatie systeem.

Uitbouw radio, inbouw nieuwe perfect gelukt en werkend gekregen.

Enkel krijg ik geen info meer ivm radio etc op mijn MFD, volume regelen via stuurbediening werkt wel perfect, pdc werkt ook als ik naam dat menutje ga kijken krijg ik een afbeelding van de auto met de sensoren, maar ik zou dit automatisch willen, vanaf ik in achteruit schakel.

Hebben jullie ideën ?
 

ertromp

Forumguru
Ik neem aan dat je Faab bouwjaar 2009 is?
Blijkbaar ondersteunt de radio dus CanBus. Wellicht uitlezen middels VCDS bij iemand bij jou in de buurt kan meer duidelijkheid geven.
Misschien woont @TooTall bij jou in de buurt???
 
@ertromp

Ik ben al bij iemand geweest, maar om één of andere rede, krijgt hy foutmedelding via vdcs en ziet vdcs de navi niet.

Er zit wel een can-bus box bij, waar ik merk en model kan instellen. Hij stond standaard op een vw tiguan, heb dit naar skoda fabia gezet meer geen verandering.
Ik heb gehoord dat ik na elke wijziging het ding wel beter een hard reset geef.
 

Antera

Donateur
Is de Navi wel aangemeld want indien deze niet aangemeld staat zal dit ook al problemen opleveren. daarnaast is de radio vermoedelijk niet zo gecodeerd dat deze weet dat er parkeersensoren op zitten waardoor deze niet automatisch inschakelen. Ik denk dat het een kwestie is van juist coderen om je problemen op te lossen, maar dit alleen indien de "chineese" het ondersteund het is tenslotte geen OEM radio en de "chineese" spullen heb ik al meer dingen gezien die niet lekker werken
 
Het ding is via een quadlock koppeling aangeloten met in die kring een can bus box of decoder, de parkeer sensoren worden weergegeven als indien ik naar de functie 'radar' ga worden ze weer gegeven, maar ik had graag gehad dat wanneer ik naar R schakel dit automatisch zou gebeuren.
 
Ik heb zonet van de winkel waar ik de navi van haalde een software update ontvangen, ik zal dit vanavond installeren en zal jullie op de hoogte brengen.
 
Dit kreeg ik vanochtend van de winkel in mijn mail box met een link.

Hoi Georg,

Sorry voor de late reactie, maar onze specialist is met vakantie en dan duurt het allemaal net iets langer.

Na contact met de fabriek zijn we erachter gekomen dat de nieuwe software niet meer 100% compatibele is sommige modellen. In dat geval kunnen er communicatie problemen ontstaan tussen de auto en het systeem.

Hiervoor heeft de fabriek voor ons een software update geschreven, deze kun je via de onderstaande link downloaden en installeren. In het mapje staat ook een instructie hoe het werkt. Stelt niet zoveel voor, maar we vinden het wel erg vervelend. Sorry voor het ongemak.

We zullen zien wat het geeft vanavond, als ik goed versta wat ze vertellen, zal er dus een 'down' grade gebeuren...
 

Zwapp

Forumguru
Heb je linkje naar welk systeem je hebt aangeschaft? Ben ook wel geïnteresseerd in een goed werkend navigatiesysteem en dan niet bedoel ik een niet Skoda systeem ;)
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb in het verleden aardig wat van die chinese systemen ingebouwd bij mezelf, vrienden en familie. Ze werken eigenlijk allemaal het zelfde. Voordat je met software gaat rommelen probeer dan eerst even het volgende:
Aan je chinese navigatie unit zouden 2 losse kabels moeten zitten. De 1e kabel is voor de handrem en daar zal waarschijnlijk je volgende vraag over gaan. deze kabel moet aan de massa zodat je dvd kunt kijken. Daar moet dus een kabelschoentje met ringetje op en die zet je tussen 1 van de schroefjes op je behuizing. De andere kabel is voor je achteruit versnelling. Zodra die +12v krijgt zal de unit omschakelen naar je achteruitrij camera en/of parkeersensoren. Deze kabel verbind je met de +12v van je achteruitrijlicht. Je zou dit kunnen testen door eerst ergens anders prik vandaan te halen.
Het kan ook zijn dat deze kabels al met de canbus box van de radio zijn verbonden en dat deze de boel dus aan stuurt. In dat geval gaat het daar dus fout. Je kunt die kabel dan gewoon door knippen en alsnog met het achteruitrijlicht verbinden. Op de radio, of bij de radio zelf zal sowieso een stikker moetten zitten met welke draad wat doet.

Helaas weet ik uit ervaring dat de chinese navigatie units helaas niet lang mee gaan en dat je er misschien 1, hoogstens 2 jaar plezier van hebt. Er wordt tussen bewegende delen veel met flatcables van bedenkelijke kwaliteit gewerkt waardoor er snel kabelbreuken ontstaan. Ook zijn de printplaten niet goed afgewerkt waardoor ze erg gevoelig voor vocht en condens zijn. Meestal geven ze in de winter dan ook de geest. Contact aan, radio knetter, komt een rookwolkje uit en je kunt wat zekeringen gaan vervangen.

Dat gezegd te hebben, zijn het zeer veelzijdige apparaten en kun je er bijna alles op draaien. Alle versies van Igo, Sygic Navigator, Route 66 en nog veel meer draait er op. Er zijn zelfs hele menu systemen voor (zoals MioPocket) waarme je kunt multibooten, spelletjes kunt installeren etc... Op E-bay kosten ze als je goed zoekt tussen de 100 en 200 euro. Dat is ongeveer een tiende van een professioneel navigatiesysteem dus is het zeker te verantwoorden om jaarlijks of tweejaarlijks een nieuwe aan te schaffen.
 
@Chatslet

De software update is aan de gang. Had je dit een uurtje eerder gepost dan had ik het eens getest :-)

Ik kon sowieso dvd kijken, zelfs zonder handrem...ik kon dit in een menu aan of afzetten zodat ie handrem moest zien.

Ik had het altijd aan staan, maakt niet uit, ik ben/was niet echt van plan om dvd in de auto te gaan kijken...

Ik hou je op de hoogte als ik het resultaat van update weet...
 
@Chatslet
@Antera
@ertromp

Hallo Allen,

Middels terug een nieuwe Navi ontvangen, vermits dat die update alles om zeep geholpen had.
De werking van de Navi is terug hetzelfde, alles werkt uitgenomen automatisch bij R schakelen, en de gegevens op MaxiDot komen er niet door.

Nou heb ik juist op Duitse website gelezen dat er eerst een orriginele Navi in moet om alles te kunnen activeren/coderen en dat de aftermarket (al dan niet chinees) dat overneemt.

In mijn geval klinkt mij dit vrij logisch, mijn Faab heeft nooit zo'n navi gehad maar een orrigineel ingebouwde Skoda 'Dance' radio.

Moest dit te proberen zijn, wie kan er mij helpen ?

Wat is jullie mening hierover ?

Mvg

Georg
 

Antera

Donateur
Zoals ik zei moet de gateway gecodeerd worden omdat deze auto nooit een navi heeft gehad en daarom niks met de informatie kan die door gezonden word. daarom zal dit aangezet moeten worden zodat de auto wel weet waar ie met de informatie naartoe moet.

Het is geen garantie maar dit is wel de normale gang van zaken. Dus ik kan dit eventueel omcoderen voor je
 
@Antera

Hoe gebeurd dit dan ? Originele radio er weer in iets veranderen en de Navi erin ? Of gebeurt dit met Navi aangesloten ?

Ik ben al bij iemand geweest en VCDS gaf deze fouten, zie bijlage, dus module 09,17 en 19.

Is die correct, of moet nog iets veranderen ?

Mvg
 

Bijlagen

  • Log-TMBGG25JX93173107-74350km-46198mina (1).txt
    4,7 KB · Weergaven: 14
Bovenaan Onderaan