Extreem hoog verbruik volgens boardcomputer actueel verbruik

hemi24

Forumguru
Soms ben ik van mening dat moderne auto's meer informatie kunnen tonen dan de gebruiker kan verwerken...

:lezen:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
Het is dan ook maar goed dat ze niet alles tegelijk kunnen tonen - vergeleken daarbij is appen onderweg nog bijna onschuldig te noemen...:D
 

Okki

Donateur
maar ik geef de voorkeur aan een eigengebakken excelbestand waar naast de tankingen (inclusief bedrag) ook alle andere uitgaven aan de auto sinds nieuw in gaan. Geeft mij een goed inzicht in de brandstof- en overige kosten zowel totaal, per kalenderjaar als per km.

Kan ook in Spritmonitor vermeld worden hoor.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan ook in Spritmonitor vermeld worden hoor.....
Zal wel, maar ik doe het liever op mijn eigen manier. Ben ook niet zo van het bewaren in the cloud.
Bovendien is het huidige excelbestand een door-door-doorontwikkeling die al een jaar of 30 geleden is begonnen met een bestand in Lotus-1.2.3, dat gooi ik niet zomaar overboord...
 

Okki

Donateur
Herkenbaar hoor, heb ook nog steeds een Excel file liggen....met een voorspelling erin op hoeveel km ik per jaar uitkom en wanneer ik een onderhoudsbeurt moet hebben.
 

spelia

Lid
Ikzelf gebruik Feulio, een android app die netjes en snel een verbruiksoverzicht geeft. Ook kun je hier beurten etc invoeren. En vast nog veel meer wat ik nog niet weet.

Het verbruik kan bij mij, tijdens het optrekken, ook wel eens oplopen tot 95liter+ per 100km. Ik rij wel een RS, dus er is kans dat mijn rechtervoet niet echt meehelpt...
Maar voor de gemiddelde afstand hoef je hier idd niet van te schrikken.
 

vleier

Forumguru
Ikzelf gebruik Feulio, een android app die netjes en snel een verbruiksoverzicht geeft. Ook kun je hier beurten etc invoeren. En vast nog veel meer wat ik nog niet weet.

Het verbruik kan bij mij, tijdens het optrekken, ook wel eens oplopen tot 95liter+ per 100km. Ik rij wel een RS, dus er is kans dat mijn rechtervoet niet echt meehelpt...
Maar voor de gemiddelde afstand hoef je hier idd niet van te schrikken.

Ik zie vaak waardes die hoog oplopen. Zelf ben ik een stevige rijder dus echt zuiniger dan 1 op 12 kom ik niet snel (alleen lange ritten in duitsland of andere kant van nederland zijn daarbij mogelijk)
 
Goedemorgen allen,

Zoals al door meerdere van jullie aangegeven heb ik het advies opgevolgd niet te veel op de momentopname te letten maar het verbruik over een langere rit te beoordelen. Hieruit komt duidelijk naar voren dat het verbruik niet hoger is dan voorheen.

Wat mij overigens wel opvalt aan de reacties van jullie is dat er door sommige leden wel erg op de goedbedoelde reacties van andere wordt ingegaan. Let wel dat niet iedereen het zelfde autotechnische kennis en intelligentie niveau heeft. Nogmaals,... dit puur ter info. iedereen bedankt in deze.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Verbruik actueel op boardcomputer moet je dus niet al te veel waarde aan hechten.
Het "verbruik actueel" is ook helemaal niet bedoeld om iets te zeggen over het verbruik als zodanig, maar om een indicatie te geven over de arbeid die van de motor op een bepaald moment wordt gevraagd. Dus je ziet bv. de bewegingen van je 'gasvoet' daar onmiddellijk in terug, net als externe omstandigheden (tegenwind, heuvel op of af, etc.). Al die zaken hebben uiteraard wel invloed op het uiteindelijke verbruik, maar zeggen niets over het gemiddelde verbruik over een rit, een tank of een periode. Dat moet je er dus ook niet in willen zien.

Overigens is er - zoals vaak - ook op dit punt weer helemaal niks nieuws onder de zon: al in de jaren '70-'80 in de nasleep van de oliecrisis werden veel auto's uitgerust met zo'n zelfde metertje, uiteraard toen nog geheel analoog en in eerste instantie alleen maar met een indicatie van groen (zuinig) naar rood. Daarmee kon je dus ook al "leren" wat het gevolg was als je het gas dieper intrapte - dit noemde men dan ook een Econometer of zoiets, om zuiniger rijden te bevorderen. In mijn 1982'er Opel Ascona 1.6S had ik zo'n ding ingebouwd in een vroege quasi-digitale vorm: geen wijzertje, maar een horizontale rij van een stuk of 30 kleine rode lampjes (leek al op ledjes trouwens), plat bovenop de klokkenbult dus goed in het zicht. Gewoon, omdat het kon...
 

Rallye

Forumguru
Nee, dat hoeven geen vreemde afwijkende waardes te zijn, maar gewoon de echte. Een koude motor verbruikt toch meer dan een warme? En het actuele verbruik is het werkelijke verbruik van dat moment. Dus bij koud vol gas 1 op 3. Bij gas los in de versnelling helemaal geen verbruik. Gewoon de werkelijke waardes dus, maar afwijkend van de gemiddelde waardes, waar je auto gemiddeld redelijk warm is en niet optrekt maar meezwemt met het verkeer.
 
Bovenaan Onderaan