Extreem hoog verbruik volgens boardcomputer actueel verbruik

Goedemiddag allen,

Gelukkig lijk ik verlost van alle leed welke ik heb gehad de laatste maanden.
Echter ga je goed opletten dan.

Mijn boardcomputer geeft bij file/ stadsverkeer als actueel verbruik bij optrekken waardes aan
van tussen 30 l /100 km en zelfs 70l/ 100km. Is dit gebruikelijk??

Tijdens mijn verstuiverprobleem had ik deze waardes constant met optrekken maar nu alleen bij stadsverkeer. op de binnenweg en snelweg is het verbruik wel normaal.

Moet ik me zorgen maken hierover of is dit een bekend iets????
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Bij optrekken kun je beter niet naar het actuele verbruik kijken.

Ik weet nog van een BMW 525i van 2000 dat de meter voor het verbruik onder de km-teller zat en dat deze buiten het tellertje kwam zodra je optrok :maakmegek:.
 

Canon-Eye

Forumguru
Moet ik me zorgen maken hierover
Ik zou vooral letten op twee andere grootheden:
  1. Het gemiddeld verbruik per individuele tankbeurt, zowel wat de boordcomputer daarover zegt (na elke tankbeurt op 0 zetten) en wat je zelf uitrekent op basis van getankte liters en feitelijk gereden kilometers.
  2. Het cumulatieve verbruik over een aantal tankbeurten (minimaal 5, bmaar eter 10) over de totaal gereden kms en getankte liters; dit om eventuele tankverschillen (meer of minder vol) eruit te nivelleren.
Er zijn veel leden hier die zweren bij Spritmonitor, maar ik geef de voorkeur aan een eigengebakken excelbestand waar naast de tankingen (inclusief bedrag) ook alle andere uitgaven aan de auto sinds nieuw in gaan. Geeft mij een goed inzicht in de brandstof- en overige kosten zowel totaal, per kalenderjaar als per km.
Dit met uitzondering van de afschrijving, want die weet ik pas als de auto ooit wordt verkocht c.q. ingeruild.
 
Ik zou vooral letten op twee andere grootheden:
  1. Het gemiddeld verbruik per individuele tankbeurt, zowel wat de boordcomputer daarover zegt (na elke tankbeurt op 0 zetten) en wat je zelf uitrekent op basis van getankte liters en feitelijk gereden kilometers.
  2. Het cumulatieve verbruik over een aantal tankbeurten (minimaal 5, bmaar eter 10) over de totaal gereden kms en getankte liters; dit om eventuele tankverschillen (meer of minder vol) eruit te nivelleren.
Er zijn veel leden hier die zweren bij Spritmonitor, maar ik geef de voorkeur aan een eigengebakken excelbestand waar naast de tankingen (inclusief bedrag) ook alle andere uitgaven aan de auto sinds nieuw in gaan. Geeft mij een goed inzicht in de brandstof- en overige kosten zowel totaal, per kalenderjaar als per km.
Dit met uitzondering van de afschrijving, want die weet ik pas als de auto ooit wordt verkocht c.q. ingeruild.

Bedankt hiervoor,wat ik echter meer zou willen weten: zouden er technische problemen aanwezig kunnen zijn van welke aard dan ook?? Ik heb al zoveel gehad de laatste tijd dat ik hier aardig klaar mee ben.

Verbruik voor mijn problemen zat gemiddeld op 5,9 per1 00 km over 3 jaar gemeten.
Maar na een nieuwe computer en verstuiver zou het wellicht anders kunnen worden???
 

Cordoba

Forumguru
Je moet gewoon je km-stand en getankte liters noteren, dan heb je cijfers waar je iets mee kunt. BC kan per exemplaar verschillen: sommigen wijken enorm af, anderen zijn behoorlijk zuiver.

Overigens vindt ik het verbruik nogal extreem voor een Solex.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Ja hoor, bij het optrekken (zeker in de lagere versnellingen met koude motor) is het verbruik altijd extreem hoog. Niet op letten, gewoon de meter op het gemiddelde verbruik (van de rit) zetten.
Ik heb afgelopen een zware caravan door het zwarte woud gesleurd. Dan (volgas bultop) is het verbruik pas echt extreem.
 

DJSmiley

Actief lid
Ik zie 'm ook regelmatig op 30L/100km staan als ik max intrap... Maar het werkelijke verbruik reken ik zelf uit.. tank vol tot de rand, teller op 0.. rijden maar, en volgende pompbeurt weer vol.

Gereden km / hoeveelheid diesel die erin gaat en je weet het..

Brandstofverbruik houd ik niet meer exact bij, maar wel globaal in een excel file. Hier staan ook de onderhoudskosten, wegenbelasting, verzekering en afschrijving in. Op die manier weet ik de werkelijke kilometerprijs en de onderhoudskosten. Als dat excessief gaat groeien gaat ie eruit :)
Heb ook een mooi grafiekje van het verloop van de kilometertjes.. Kan adhv die grafiek ook zien dat ik eind volgend jaar de 4 ton passeer.

Inzicht hebben vind ik wel heerlijk.

Huidige getallen: 5425 eur aan onderhoud uitgegeven in bijna 6.5 jaar, incl alles, bandjes, distributiewissels enz).
Gemiddeld 850 eur per jaar aan onderhoud.
Werkelijke kostprijs (onderhoud, verzekering, wegenbelasting, afschrijving, brandstof enz): 0,14 cent per kilometer


Imho zeggen dat soort getallen meer dan een metertje.. Waar ik weinig van geloof. Resterend: 0km... Toch rijd ie nog rustig 10km verder.
Tanken: 1050 actieradius. 5min en 10km verderop: 950km actieradius... Vertrouwen op metertjes doe ik niet, wel op mn eigen praktijkervaring. Die zijn over langere periode's dus representatiever
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik graag zou willen weten: zijn er meer mensen die deze waardes herkennen??

Allereerst wat voor auto hebben we het, en welk motorblok? Mijn eerdere opmerking is blijkbaar niet begrepen:
...
Overigens vindt ik het verbruik nogal extreem voor een Solex.

Ik zie zelden een verbruik van meer dan 20 liter/100km maar dat kan ook aan de auto/motorblok liggen. Bij mijn vorige auto zag ik bij koude motor en direct na het wegrijden wel cijfers tot soms wel 40 l/100km (overigens bij een gemiddeld verbruik van rond 1:17, of 5,7 l/100km op de boordcomputer).
 

Rallye

Forumguru
@DJSmiley : je boordcomputer past de actieradius aan naar je recente verbruik, ervan uitgaande dat dat verbruik zo voortduurt. Als jij de laatste paar kilometers stadverkeer hebt gehad neemt je verbruik toe en je actieradius snel af. Ga je daarna rustig de buitenweg op, dan zie je je actieradius soms zelfs weer toenemen. De wisselende actieradius is dus juist geen aanduiding van de onbetrouwbaarheid van de computer, maar van de betrouwbaarheid.

Wel zal de computer altijd een veiligheidsmarge aanhouden, zodat de onbenullige gebruiker (jij en ik natuurlijk niet) niet zonder benzien komt te staan. Bij nul kilometer actieradius kun je dus nog wel een paar kilometer rijden. Ook dit is ingeprogrammeerd en geen teken van onbetrouwbaarheid.

@audi a4 overstapper Een hoog getal op de meter bij gasgeven kan. Ik zie bij mij ook wel een 1:3 staan. De waardes lijken mij wel hoog voor een diesel (je hebt het over een verstuiverprobleem, dus ga ik ervan uit dat je een diesel hebt), maar als je gemiddelde verbruik normaal is (1:17-19 moet haalbaar zijn), zou ik me geen zorgen maken.

Wat zien anderen met een O2PFL diesel?
 

aiva tco adoks

Forumguru
+1
Ik heb alles wel voorbij zien komen van 750 op een volle tank tm 1100 op een volle tank.

Uitlezen als je je zorgen maakt.
En volgens mij is het zelfs met vcds mogelijk om je waardes aan te passen van je tank/verbruik.
 

Canon-Eye

Forumguru
wat ik niet snap is dat iedereen het l/km gebruikt ipv km/l.
Goed lezen: liter per 100 km, niet per km.
En dat is tegenwoordig de internationaal genormeerde eenheid. Zit ook wel enige logica in: hogere waarde is meer verbruik - bij km/liter is dat juist andersom, dat zou dus eigenlijk geen verbruik mogen heten maar eerder iets als 'km-prestatie', 'brandstof-rendement' o.i.d.
 

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye @Vmax Ik kan het op mijn Amundsen gelukkig instellen. Km per liter is inderdaad niet de norm, maar ik ben er zo aan gewend dat ik liter/100km blijf vertalen naar km per liter. Dat vertalen doet nu dus de auto.

Overigens ben ik het taalkundig oneens met de uitspraak dat km per liter niet het verbruik zo kunnen weergeven, maar km-presatie oid. Km per liter geeft gewoon het verbruik weer, al is het misschien een wat onduidelijke norm als een hoog cijfers een laag verbruik aangeeft.
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens ben ik het taalkundig oneens met de uitspraak dat km per liter niet het verbruik zo kunnen weergeven
Ik zei toch niet dat het (taalkundig of anderszins) niet kan?
Kijk nog even goed wat er staat:
Zit ook wel enige logica in: hogere waarde is meer verbruik
...en die logica trek ik dan door om voor de waarde km/liter een paar meer daarin passende termen te verzinnen.
ThatsAll.jpg
 

Vmax

Lid
bij optrekken soms 1 op 3(veel hihi) daar tegen als ie tegen regeneren zit extreem laag als 1 op 40
 

Cordoba

Forumguru
Het is een kwestie van wennen, voordeel van verbruik in liter/100 km is, dat ik een fractie van een seconde in kan schatten hoeveel liters er in de tank passen: verbruik in liters/100km vermenigvuldigen met het aantal honderden km's dat je sinds de vorige tankbeurt hebt gereden, maar tijdens het rijden reken ik ook vaak het momentane verbruik snel om naar km/liter.
 
Bovenaan Onderaan