Vooropgesteld dat ik een setje 18" prachtig vind onder een Superb, en veel mooier dan de standaard 16" wielen, zou ik toch niet te breed gaan en 225 als max. aanhouden. Ervaringen uit het verleden hebben mij geleerd dat tè breed enorme goede 'looks' geeft maar het comfort behoorlijk nadelig beïnvloed, en dan bedoel ik niet zozeer het rijcomfort, maar meer het zoeken van de banden naar grip als het ook maar iets vochtig is of regent.
Onder m'n vorige auto, een Astra, had ik 235/45-17. Bijzonder stoer maar een drama bij het wegrijden als er ook maar een spat gevallen was. Ook bij het rijden met caravan snel wielspin.
Een 3.6 FSI, zoals Corné heeft, heeft uiteraard door het hogere eigengewicht, niet van Corné, maar van zijn Sup natuurlijk
, een betere grip per cm2 dan een 1.4 TFSI of 1.6 TDI.
Misschien kom ik wat belerend of aanmatigend over met dit schrijven, dat is zeker niet mijn bedoeling. Het is meer een ervaring die ik wil delen omdat het 'wielen en banden verhaal' best belangrijk is. Het zijn tenslotte maar een tiental vierkante centimeters die contact hebben met de aarde, en daar valt of staat de rijveiligheid mee.
En nu we het toch over banden hebben, maar wel
, sinds kort worden de leaseauto's bij onze organisatie voorzien van Vredestein Quatrack's....wij hebben een verplicht winterbanden programma van de zaak, maar nu zijn ze dus overgegaan op vier seizoenen banden.... komt dit al meer voor?