ET-waarde

Frenk21

Forumguru
weet iemand wat de minimale en maximale ET-waarde is voor een superb2. Ik wil nml een andere set 18" aanschaffen. Ik weet ook niet wat de ET-waarde van de standaard 18" skoda velgen is.
 

Frenk21

Forumguru
Ik heb even bij beide sites gekeken. Helaas kan ik daar niet vinden wat de min. En max. is.
Past bijv. een ET van 35 zonder dat deze aanloopt?
 

kansberg

Forumguru
@Frenk21 : ET 35 is echt te laag, het wiel komt dan ver naar buiten en het risico van aanlopen tegen de spatbordranden is hoog, zeker als het een brede(re) band betreft. Bovendien belast je de wiellagers extra waardoor voortijdige slijtage om de hoek loert. Imho is 10% afwijken van de standaardwaarde acceptabel, daarboven krijg je met te veel factoren te maken die de diverse onderdelen teveel belasten en het rijgedrag kunnen beïnvloeden.
 

bobbl

Forumguru
Bij mij hebben de orginele wintervelgen een ET van 49.
Dus volgens mij is dit standaart op een S2.
Heb nu 18 inch met ET45, en dus komt het wiel 4mm naar buiten.
Volgens de kenners mag je max 5mm afwijken van je standaart ET waarde.
 

CDK

Forumguru
Mijn OEM Sirius 18" velgen hadden ET 47, minus 5 en plus 5 is sowieso geen probleem, maar als je een bredere velg neemt 8.5J bijvoorbeeld, dan is het verstandig om het bij ET 45 te houden, staat mooi naar buiten en met een 225 band er omheen licht getrokken.
 

bobbl

Forumguru
Mijn OEM Sirius 18" velgen hadden ET 47, minus 5 en plus 5 is sowieso geen probleem, maar als je een bredere velg neemt 8.5J bijvoorbeeld, dan is het verstandig om het bij ET 45 te houden, staat mooi naar buiten en met een 225 band er omheen licht getrokken.
Ik heb nu 18" 8J met 225, en dat komt dus 16mm meer naar buiten dan de standaart velgen, staat mooi en geen problemen met aanlopen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

kansberg

Forumguru
Vooropgesteld dat ik een setje 18" prachtig vind onder een Superb, en veel mooier dan de standaard 16" wielen, zou ik toch niet te breed gaan en 225 als max. aanhouden. Ervaringen uit het verleden hebben mij geleerd dat tè breed enorme goede 'looks' geeft maar het comfort behoorlijk nadelig beïnvloed, en dan bedoel ik niet zozeer het rijcomfort, maar meer het zoeken van de banden naar grip als het ook maar iets vochtig is of regent.
Onder m'n vorige auto, een Astra, had ik 235/45-17. Bijzonder stoer maar een drama bij het wegrijden als er ook maar een spat gevallen was. Ook bij het rijden met caravan snel wielspin.
Een 3.6 FSI, zoals Corné heeft, heeft uiteraard door het hogere eigengewicht, niet van Corné, maar van zijn Sup natuurlijk;), een betere grip per cm2 dan een 1.4 TFSI of 1.6 TDI.
Misschien kom ik wat belerend of aanmatigend over met dit schrijven, dat is zeker niet mijn bedoeling. Het is meer een ervaring die ik wil delen omdat het 'wielen en banden verhaal' best belangrijk is. Het zijn tenslotte maar een tiental vierkante centimeters die contact hebben met de aarde, en daar valt of staat de rijveiligheid mee.

En nu we het toch over banden hebben, maar wel :ot:, sinds kort worden de leaseauto's bij onze organisatie voorzien van Vredestein Quatrack's....wij hebben een verplicht winterbanden programma van de zaak, maar nu zijn ze dus overgegaan op vier seizoenen banden.... komt dit al meer voor?
 

Frenk21

Forumguru
Ben ik het ook mee eens, maar de band iets verder naar buiten mag best. Dat kan met spacers, maar als ik andere velgen koop kan het ook door een andere ET waarde
 

andrehj

Forumguru
Bij mij hebben de orginele wintervelgen een ET van 49.
Dus volgens mij is dit standaart op een S2.
205/55R16 op een 7J velg heeft een standaard ET-waarde van 45. Op een 6J velg is het echter ET50 (maar ik denk dat maar weinigen op 6J zullen rijden).
Zelf rij ik 205/55R16 op 6.5J en ET45, en dat gaat prima. Meer naar binnen zou ik niet willen, terwijl voor een paar mm mee naar buiten nog wel ruimte is (maar dat gaat dan wel ten koste van eventuele sneeuwkettingen).
 
Bovenaan Onderaan