Ervaringen Skoda Rapid Spaceback 2016

Van de front assist ben ik niet volledig overtuigd. Blijkt vandaag ook dat er een optie vanuit een pack niet opstaat. De garage gaat nu Skoda contacteren en gaan een voorstel doen
 

servies

Forumguru
Potverdrie... al die belgen die ons lekker zitten te maken met opties die wij überhaupt niet kunnen krijgen...
Wat dat betreft is PON eigenlijk geen goede importeur voor het merk...
 

stefannn2005

Nieuw lid
Ik wist helemaal niet dat er een optie front assist bestond, maar als ik goed begrijp is deze optie dus niet beschikbaar?
 
@stefannn2005 ik heb gezien dat je in Nederland de serie spaceback edition hebt. Daar staat front assist op. Toch vreemd dat er zoveel verschil is tussen Nederland en België voor dezelfde wagen.
 

servies

Forumguru
@stefannn2005 ik heb gezien dat je in Nederland de serie spaceback edition hebt. Daar staat front assist op. Toch vreemd dat er zoveel verschil is tussen Nederland en België voor dezelfde wagen.
Ik heb het nooit kunnen ontdekken toen ik m'n auto bestelde...
(Edit) Hmmm. dat zal dan wel onderdeel van het niet verder beschreven Safety Plus pakket zijn...
Als ik naar de Duitse configurator ga (op skoda.de) dan heb ik 2 tot 3x zoveel opties en dat verschil wordt veroorzaakt door PON.
 
Laatst bewerkt:

Axer72

Nieuw lid
Hallo,

Wij rijden nu 1 week in onze nieuwe Spaceback 2016 edition. Wat een heerlijke auto, zoeft over de weg. Multimediasysteem (amundsen) werkt ook heerlijk, maar alleen de stem van het navigatiesysteem valt ons tegen, het lijkt wel alsof elke letter apart wordt uitgesproken (Beetje robot achtig). Weet iemand of hier iets aan te doen is? volgens de dealer heeft het te maken met het geheugen, maar bij het vorige amundsen model klinkt het vloeiend.
 

peperskoda

Forumguru
Ik heb inmiddels ruim 11500km afgelegd met mijn Rapid in een tijdsbestek van iets meer dan 3 maanden. Ik ben er zeer tevreden over. Met DSG rijdt het ding geweldig en geweldig zuinig ook nog voor z'n formaat. Met een normale rijstijl heb ik gemiddeld over alle tot nu toe gereden kilometers een verbruik van 1 op 17,1 gescoord.
Net als Axer72 vind ik ook dat de stem die hoort bij het Amundsen systeem klinkt als een robot; sommige plaats- en straatnamen zijn onverstaanbaar, daar ga ik nog met de dealer over aan de gang.
Verder tot nu toe geen enkel probleem ondervonden.
 
Ik rij dus ook in een rapid spaceback MY2016 met DSG. Alleen met de DSG toch wel klachten. schakelen (zowel op als neer) geeft regelmatig een flinke schok. In de 3e versnelling is de opbouw niet lineair: auto trekt met tussenpozen op. Daarnaast bij rustig rijden een toerental wat vaak zakt onder de 1250 tpm. Dealer heeft auto onderzocht. Na een testrit beaamde de monteur mijn klachten. Echter geen oplossing. Auto moet nu voor diagnose naar PON. Verder trilt de auto bij bepaalde snelheden en soms ook bij remmen is de auto wat onrustig. Maar dat is niet zo vervelende als de DSG klachten. @peperskoda hoe bevalt jou DSG? Herken jij (sommige) van mijn klachten?
 

edero

Forumguru
Ik rij de SB MY2016, handgeschakeld en kan dus niet meepraten over de DSG problemen.
Maar de problemen met trillen en remmen herken ik niet. Ondanks (of misschien dankzij) de 215/40R17 banden (Potenza's) rijdt de auto erg comfortabel zonder trillingen of andere ongemakken, ook de remmen geven geen reden tot klagen of aanmerkingen.
 

peperskoda

Forumguru
@EL Rapido: Ik heb de DSG klachten niet. Mijn ervaring is wel dat met het stijgen van de kilometerstand de DSG-bak soepeler wordt in het oppakken van de versnellingen, maar ik heb nooit echt schokkend schakelgedrag ervaren. Met wegrijden zonder gas te geven, bijvoorbeeld vanuit de parkeerstand, voel je wel enige lichte trillingen door de auto gaan.
Heb je al eens met een andere Rapid SB DSG gereden na je eigen auto? En waren de ervaringen anders? Misschien kan dat al een ander licht werpen op jouw klachten.
Ik merk wel dat de Rapid SB erg gevoelig is voor trillingen/onbalans. Ik heb de eerste week dat de Rapid in mijn bezit was de Dunlops laten vervangen vanwege ernstige hoogteslag. Daarna was het al een stuk beter. Nu met de winterbanden eronder (185/60 r 15) begon het trillen weer van voor af aan. Ik heb de wielen bij een bandenspecialist heel precies laten balanceren en ben het trillen kwijt. De auto blijft wel erg gevoelig voor de diverse soorten asfalt, bij wat ruwer wegdek lijkt het alsof de achterzijde in een bepaalde cadans komt waardoor het lijkt alsof de achterwielen enige onbalans hebben. Ik heb ooit hetzelfde beleefd met een Peugeot 307 en daar was het na elke wielwissel een rondje balanceren.
Ik moest in het begin wel erg wennen aan de wijze waarop de Rapid reageert op bevelen van het gaspedaal. Ik heb wel de indruk dat dat niet altijd een lineaire reactie is, heb de boel wel laten beoordelen door de dealer en later nog door een onafhankelijk garagebedrijf en beiden kwamen tot de conclusie dat er geen aanwijsbare (technische) oorzaak is voor dit gedrag.

Ik heb geen klachten over de remmen, het systeem doet wat het moet doen ook als het eens wat steviger moet. Ik vind juist dat de auto erg stabiel is bij (stevige) remacties. Ik ben wel van plan om ooit de trommels achter te vervangen door schijven, dat zou volgens ingewijden redelijk eenvoudig te realiseren zijn.

Ik ben benieuwd of jou klachten exemplarisch zijn of generiek(of ik dus gewoon geluk heb met mijn auto of jij pech.....)
 

Altos

Banned
Offtopic: mijn Fabia 3 voelt ook wat onrustig in het onderstel op sommige (goede) wegen.
Heb er wel 17" onder liggen en nu Michelin banden wat prima is maar niet supercomfortabrl wat normaal is.
Ik wil binnenkort eens met @Antera praten over het mogelijk minimaal verlagen om de auto meteen te laten uitlijnen om een zo goed mogelijke stand van de wielen ten opzichte van de auto te krijgen.
Misschien ook voor de Rapid interessant?
 

peperskoda

Forumguru
Ik wacht nog even tot de zomermaanden er weer onder zitten en ga dan kijken of ik nog uitlijnen en balanceren nodig vind. In het verleden was de uitlijning niet altijd goed afgesteld in de fabriek. Mijn eerste Oll had daar ook last van, daar stond de sporing ver buiten de normen terwijl het ding wel kaarsrecht bleef rijden. Dus het zou zo maar kunnen dat uitlijnen enig soulaas biedt.
 
@peperskoda , bedank voor je reactie.

Gelukkig heb jij de problemen niet, dat geeft hoop. Over DSG7 is natuurlijk het nodige bekend - qua problemen - waardoor ik even dacht het zal toch niet? Wij hebben op de zaak twee octavia's (2e generatie) met gelijke motor - maar dan 105pk - en dezelfde DQ200 versnellingsbak. één daarvan heeft na 100K km veel problemen gehad met de DSG, en is inmiddels weg. De andere heeft nooit problemen gehad. Blijft dus ook een kwestie van geluk hebben? De reden dat ik voor de DSG gekozen heb is omdat ik de Octavia (2e generatie) zo heerlijk vond rijden, maar dat valt tot nu dus een beetje tegen. Inmiddels is de diagnose gesteld bij PON, al heb ik niet doorgekregen wat deze was. Wel dat ik mijn auto nog niet terug heb dus ga er vanuit dat ze iets van mijn klachten ook ondervonden hebben. Hopelijk snel weer mn auto - met goed functionerende DSG terug. Nu een leen Seat Mii, leuke "kart" maar mis wel de comfort van de Rapid ;)

Dat vanuit stilstand rijden herken ik deels. Heb hetzelfde met file rijden tot 5KM/h, vooral als de weg een lichte helling heeft. Wat ik vooral uit stilstand heb is dat je al heel snel met een schok/klap weg rijdt. Het is echt met fluwelen voetjes wegtrekken als een bejaarde. Hopelijk straks ook opgelost.

Wat betreft het trillen zou het kunnen zijn dat mijn Dunlops ook hoogteslag hebben. Mocht het blijven allicht dat ik dan even de banden door een specialist ga laten nakijken op hoogteslag. (of is dat op het oog te zien?) De remmen doen het ansich ook prima, het trillen kan mogelijk ook gewoon de banden zijn bedenk ik me nu. Het niet lineair reageren op commando's van het gaspedaal herken ik ook. Soms is er maar weinig nodig om relatief vlot weg te komen. Maar als je bijv. voor een inhaalactie vaart wilt maken moet je soms echt diep intrappen om versnelling te bereiken (en is dan ook direct "full power").

To be continued..
 

Canon-Eye

Donateur
Maar als je bijv. voor een inhaalactie vaart wilt maken moet je soms echt diep intrappen om versnelling te bereiken
Wat ik met mijn vorige auto O2c (1.9 Tdi dsg-6) in zo'n geval meestal deed, was even naar de sportstand schakelen. Dan schakelt hij ook bij normaal gasgeven meteen een tandje terug: kickdown effect zonder daarvoor idioot diep te hoeven trappen. Halverwege de inhaalmanoevre kan-ie alweer naar D, verder regelt-ie 't dan zelf wel weer...
 

RapidEddy755

Nieuw lid
Hallo allemaal, heb sinds dec 2015 ook een spaceback edition dsg met inmiddels 5500km op de klok. Zit ook even van alles te lezen op het forum en dus ook even een reactie van mij en tevens een vraag. Ik herken het schokken vanuit de bak niet, maar een beetje trillen bij wegrijden als hij nog koud is wel. Merk wel dat de motor bij rustig rijden supersnel overschakeld en het toerental vaak maar rond de 1500rpm ligt. Persoonlijk merk ik dat het overschakelen van de dsg eigenlijk steeds verschillend is en denk dat het puur komt door de hoeveelheid gas die men geeft waarop de dsg gevoelig reageert . Ook bij het inhalen herken ik dat je het gas wel even diep moet intrappen zodat hij bijv 1 of 2 versnellingen terrug pakt maar dan wel als de brandweer er vandoor gaat. Als je dat doet in de sportstand dan gaat hij net zo vlug en hoef je inderdaad niet zo diep te trappen.
Heeft iemand ook last van zo'n "knarsend" geluid in de auto als je wegrijd bij een maximale stuuruitslag zowel links om als rechts om, en zogauw je 2 a 3 graden terug draaid is het weg. (hoor het vooral met inparkeren) Hiermee ben ik naar de garage geweest, en konden ze het geluid eerst niet thuisbrengen. Later na proefrit met chefmonteur menen ze nu dat het de rubber harmonika hoezen zijn die om de homokoneet zitten die het geluid veroorzaken bij een bijna maximale stuuruitslag. Ga ze een dezer dagen als het weer beter en droger wordt eens inspuiten met wat siliconenspray om te kijken of het dan minder is.
 

peperskoda

Forumguru
@ElRapido Hoogteslag is op het oog te zien, maar dan moeten de wielen wel op een balanceerapparaat gemonteerd worden(iedere dealer heeft zo'n ding) om vervolgens te bepalen of de mate van hoogteslag binnen of buiten de bepaalde marges valt is een lastiger opdracht.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Peter-036 Klopt 3 delen Veel van die banden / wielen gemonteerd was een fluitje van een cent met speciale bandenlichter met een kromming. Ze waren veel veiliger met oppompen dan die velgen met losse ringen.
 
Bovenaan Onderaan