Ervaringen Skoda dealers Duitsland

Havana

Forumguru
Wie heeft er ervaring met onderhoud bij een officiële VW of Skoda-dealer in Duitsland? Hoorde laatst iemand zeggen dat t aanzienlijk goedkoper is dan in NL. Hoe zit het met de mobiliteitsgarantie?

Ik kom in de zomer bijna iedere week in Duitsland, auto brengen zou bijna makkelijker zijn dan de dealer hier in Groningen, want die zit aan de andere kant van de stad.

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb geen ervaring met VW of Skoda dealers in Duitsland. Wel ben ik een jaar of drie geleden tijdens een vakantie met m'n vorige auto (Opel) bij een officiele Opel-dealer (Schielein Autohaus GmbH, in Neumarkt a/d/ Oper) geweest vanwege een probleempje met de ruitensproeiers. Volgens de de ADAC was de pomp of de schakelaar kapot. Ik werd daar uitstekend en snel geholpen, men is ongeveer 3 kwartier actief met de auto bezig geweest, de pomp bleek niet kapot, doch stijf bevroren. Hij is ontdooid, het reservoir is leeggemaakt en weer gevuld met spul wat niet zou bevriezen tot min 60, arbeidsloon plus die vloeistof koste met 25 euro en een paar cent (en alles netjes met een formele bon, de hele auto werd in de komputer ingevoerd, etc). Dus dat onderhoud in Duitsland aanzienlijk goedkoper is kan ik me goed voorstellen.

Maar de prijzen voor onderhoud in NL staan voor Skoda gewoon op www.skoda.nl, zouden de prijzen in Duitsland voor regulier onderhoud ook niet gewoon online te vinden zijn op www.skoda.de?

Canon-Eye

Forumguru
Hoe zit het met de mobiliteitsgarantie?
Zolang je onderhoudsboekje netjes is afgestempeld door alleen reguliere Skodadealers, waar ook ter wereld - mocht je een keertje per abuis naar China of zo gereden zijn (paar afslagen gemist?) - hoef je je daarover m.i. geen zorgen te maken.

CharlesTucker

Forumguru
Kan 't zo 123 niet vinden, maar m'n Duits is niet geweldig (wel redelijk).
Ik neem even aan dat je mijn suggestie om eens op www.skoda.de te kijken bedoelt. Ik heb zelf ook eens wat zitten spitten (mijn Duits lezen is vrij goed), maar ik kan ook niets vinden. Ik heb ook eens wat websites van Duitse dealers bekeken, maar ook daar vrijwel geen prijzen van onderhoud. Ik heb alleen wat prijzen voor diverse vormen van airco-onderhoud, maar daar wordt niet echt duidelijk wat er precies gedaan wordt, zo dat is ook lastig vergelijken met de Nederlandse prijzen. Ik ben bang dat voor een echt antwoord je er heen moet om een praatje te maken.

Wat me wel opviel is dat Skoda in Duitsland opleidingen verzorgt voor "Freie Werkstatten", volgens mijn zijn dat niet merkgebonden garages. Misschien is het in Duitsland ook wel gebruikelijker om daar heen te gaan voor onderhoud. Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen, grote delen van Duitsland zijn wat minder dicht bevolkt dan Nederland, waardoor de afstanden tussen de meer officiele garages misschien wat erg groot worden. Wat dat dan zou betekenen voor de mobiliteitsgarantie is natuurlijk volledig onduidelijk.

Verder had ik bij een dealer in Berlijn wel gezien dat je daar een antieke Skoda kunt huren om je op je trouwdag in rond te laten rijden, dan maken ze ook nog een mooie fotoserie :).

peperskoda

Forumguru
Wat me wel opviel is dat Skoda in Duitsland opleidingen verzorgt voor "Freie Werkstatten"
Bovenstaande opmerking heeft te maken met het feit dat Europa(Brussel in dit geval) automerken heeft verplicht alle autobedrijven het mogelijk te maken bij haar informatie te kunnen en garantiezaken af te handelen. Dat mag al een aantal jaren niet meer exclusief aan merkdealers worden voorbehouden. Bij de meeste merken van je dan ook ergens op de site(meestal op een niet direct logische plek, want we willen wel aan de letter van de wet voldoen maar het mag niet te makkelijk worden....) een verwijzing naar informatiemogelijkheden voor niet dealers.

Ronbe

Senior Member
Ik heb 1 ervaring met een Duitse VW/Skoda-Audi dealer. 2 bougie kabels vervangen naar marterschade voor 38,44 euro.
2 maanden eerder moest ik bij de Heerlense skoda dealer voor 2 bougie kabels 67,71 euro aftikken.

Ook maakte deze duitse dealer mij attent op het bestaan van een afdekkap waardoor de bougiekabels beter beschermd werden. De Heerlense dealer heeft mij hierover niets verteld.

turboturbo

Forumguru
Goed topic dit!

Maar e.e.a. moet wel logistiek handig zijn (schoonouders die vlak bij de grens wonen o.i.d.) want anders ben je wel veel meer inspanning kwijt.

Ik heb wel eens gehad met regulier onderhoud (gewoon hier in NL) dat ze de auto niet klaar hadden aan het eind van de dag, nou dat moet je niet hebben als je dacht een dagje in DU te gaan shoppen en aan het eind van de middag weer naar huis / NL wilde blazen :rolleyes:

Kan je last-minute op zoek naar een $$ hotel.

Cordoba

Forumguru
@turbo: als je vooraf het gratis onderzoekje van 15-20 minuten hebt laten doen, is de kans niet zo groot dat de auto niet klaar is. Als er echt tijdens onderhoud extra zaken aan het licht komen, kun je overwegen om een nieuwe afspraak te maken voor de extra klus.

van_der_P

Senior Member
Ook maakte deze duitse dealer mij attent op het bestaan van een afdekkap waardoor de bougiekabels beter beschermd werden. De Heerlense dealer heeft mij hierover niets verteld.
Het is allemaal omzet voor de dealer als zo'n marter op bezoek is geweest.
Mijn auto is van hetzelfde bedrijf uit Heerlen, en ik mocht € 100,-- betalen voor het herstellen van marterschade.

Om in Duitsland de Fabia te laten onderhouden scheelt wel 15 tot 20 km. Misschien is het een overweging waard.

turboturbo

Forumguru
@turbo: als je vooraf het gratis onderzoekje van 15-20 minuten hebt laten doen,
Dat is inderdaad een oplossing natuurlijk. Vermits je dus niet te ver hoeft te reizen. Want dan is het aantal ritten verdubbeld.

Ik vind het trouwens sowieso wel een goed initiatief, die 'dialogannahme'. Zouden ze hier in NL ook mogen doen!

jonbongoofy

Forumguru
Even oud forum leven inblazen. @Havana ben je inmiddels al eens voor onderhoud in Leer danwel Papenburg geweest? Zo te zien zijn dat de Skoda dealers hier net over de grens. Had mijn vorige auto's (Mazda & Mitsubishi) ook altijd in onderhoud in Duitsland maar ben met de Skoda nog niet zover. Maar als jij positieve ervaring hebt ben ik om :dankje:

Havana

Forumguru
Nee ik heb mijn auto in onderhoud bij JB Autoservice in Dieverbrug; stuk goedkoper dan de dealer terwijl de kwaliteit beter is (naar mijn bescheiden mening ;) )

Beste leden,

Ik heb wel enige ervaring een dealer in Dl. Ik mijn O3 in Kempen aangeschaft bij de Skoda dealer in nov 2014. Ik ben daar prima geholpen. Niets was te veel. Uiteindelijk daar de deal gemaakt voor een O3 ele. 17 inch, half leer, nac, pdc trekhaak etc. Tevens direct de winterbanden en originele velgen erbij gehandeld. Al met al een perfect aflevering.

Daarnaast kennen ze in Dl geen afleverkosten. Dat zit allemaal in de prijs in. De wagen wordt met nieuwe onderhoud en beurt. poetsen en vol tank geleverd. Op de vraag of er ook nieuwe matten in mochten, want want die waren al 6 mnd oud en zeker 10 000 km mee gereden :-) , werd ook nog eens positief op gereageerd.

Tevens is de duitse wetgeving erg streng m.b.t. schadeauto's, het is strafbaar om een schade auto door te verkopen zonder dat de klant dit weet. Ik had dus in mijn verkoopactie letterlijk staan dat de auto schadevrij is en ook geen spuit en of overige schadeherstelwerkzaamheden aan verricht zijn. De dealer vertelde mij dat dit verplicht is bij een schade vrije auto. Het is strafbaar om dit te verzwijgen. Bij een auto waar bijvoorbeeld parkeerschade aan hersteld is, zal dit ook in de verkoopakte moeten staan.

Ik ben heel tevreden over het onderhoud en de aflevering in Duitsland. ik zal zeker bij een volgende auto weer kijken in DL. Ik zal de vergelijk blijven maken met een aangeboden Skoda in Nl en in DL.

Bovenaan Onderaan