Ervaringen Karoq 1.0 TSI met DSG

Topic in 'Karoq' gestart door mc1977, 25-06-2018.

  1. mc1977

    mc1977 Lid

    De lease van mijn huidige Octavia3 (2013 / 1.2 TSI) loopt binnen enkele maanden af en ik ben aan het kijken voor vervanging en in mijn nieuwe lease wil ik graag automaat gaan rijden. Nu beperkt mijn werkgever me uit duurzaamheid normen bij benzine motoren tot een uitstoot van 124 gr in de lease. Dit betekent dat als ik DSG wil rijden, vanwege de beperking van mijn werkgever, dat ik alleen de Karoq kan rijden met de 1.0 TSI.

    Nu heb ik op dit moment een 1.2 TSI welke tegenwoordig te vergelijken is met de 1.0 TSI, nu lijkt me de Karoq zwaarder dan de O3 die ik nu rij. Dus ik ben bang dat het vermogen tekort zal komen, maar ik weet niet hoe de DSG dit eventueel zal compenseren.

    Zijn er mensen die de Karoq rijden met de 1.0 TSI i.c.m. de DSG en hun ervaring willen delen?
     

  2. EdK

    EdK Forumguru

    Al heb ik dan geen Karoq, maar ik zou zeggen ga eens met een 1,0 rijden bij een dealer die hem heeft staan
    Dat de Yeti tig jaar geleden uitkwam was die uitgevoerd met de 1,2TSI 105Pk , en een ieder vond dit een veel te licht motortje !!
    Ikzelf was ook hiervan overtuigd, tot ik een proefrit ging maken met die 1,2 en ik was echt positief verrast hierover.

    Dat ik uiteindelijk met een 1,4 wegging had een andere reden....

    En ik vermoed / weet bijna wel zeker dat de ervaring die ik met de Yeti had toendertijd nu ook opgaat met de 1,0TSI in de Karoq.
     
  3. mc1977

    mc1977 Lid

    Dat is nou net het probleem, ben al bij 2 dealers geweest maar niemand heeft de 1.0 TSI staan. Altijd de 1.5 TSI met DSG voor een proefrit ...
     
  4. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    De 1.0 tsi en de 1.6 TDI zijn de traagste motors die Skoda in zijn gamma heeft. Zegt dat genoeg ? Je zal wel van A naar B geraken maar om eens een auto voorbij te steken....
     
  5. reeseend

    reeseend Senior Member

    Ik heb in mijn Leon ST een 1.0 met DSG, en dat is een prima combinatie. Zelfs met 4 personen een dakkoffer en een Vouwwagen erachter rijd het prima. Afgelopen zomervakantie door half europa gereden en geen centje pijn.
    Ik weet niet wat het gewichtsverschil is tussen een Leon en een Karoq, maar je kunt ook eens bij Seat kijken.
     
  6. Rayzman

    Rayzman Actief lid

    Weet je wel zeker of met de nieuwe wlpt regels voor uitstoot die 1.0 wel binnen de 124gram blijft? Als ik kijk naar mijn Kodiaq is de spritmonitor uitstoot 186 gram terwijl de folder 143 aangeeft. Wanneer ik dat percentage verschil voor die 1.0 omzet zou hij 148 i.p.v. 116 voor een ambition uitstoten.
     
  7. Jewepe

    Jewepe Forumguru

    Kijk eens naar een Seat Arona. Heeft ook de 1.0 met DSG. Is volgens mij vergelijkbaar met de Karoq.
     
  8. Jrtt

    Jrtt Senior Member

    Rij er eens in één. Het zal je reuze meevallen...
     
    Karoq079 vindt dit leuk.
  9. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    als je 300 pk gewoon bent gaat dat toch tegenslagen se ....
     
    dirkie996 en B.Stuurder vinden dit leuk.
  10. B.Stuurder

    B.Stuurder Forumguru

    Je hebt in elk geval gewoon grip.....:deuk:
     
  11. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    Bij stilstand heb je ook grip
     
    G.P. vindt dit leuk.
  12. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Met zo'n zwaardere auto en deze motor zou ik helemaal gaan voor tuning. En meteen de dsg laten aanpassen, want in de D stand rijdt het voor geen meter met de standaard software
     
  13. B.Stuurder

    B.Stuurder Forumguru

    Ja, alleen schiet dat niet op hé.
     
  14. vinom

    vinom Actief lid

    Ik heb toevallig deze dagen een Volkswagen T-Roc 1.0 TSI handgeschakeld mee. Ik moet zeggen dat het prima rijden is. Ik heb niet het gevoel dat ik vermogen tekort kom voor de Nederlandse snelwegen. Ik rij zelf een 1.0 TSI DSG Octavia 3 facelift model, dus dat is mijn vergelijk :) Met de T-Roc als ik wil inhalen, even terug schakelen naar 4, vlot er voorbij en weer terug naar zijn 6. Gaat prima.

    Voor de rest zou ik de auto nooit kopen, maar dat is een ander verhaal :tongue:
     
  15. RAZ1180

    RAZ1180 Nieuw lid

    Ik heb net een paar weken de Karoq 1.0 met DSG. Het grootste euvel vind ik dat hij in D erg laag in de toeren rijdt. Vooral met de wat lagere snelheden kan hij dan wat gaan "brommen". Qua vermogen vind ik hem zeker niet tekort schieten. Het is natuurlijk heel wat anders dan de Ford Focus die ik hiervoor had met flink wat meer PK's en minder kg's, maar inhalen op de snelweg kan prima. Verwacht echter geen Usain Bolt achtige prestaties, zo redelijk moeten we dan weer wel zijn.
     
  16. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    @RAZ1180 , dat klopt. Had ik ook met mijn Fabia. Is bij deze motor erg storend. Bij mijn vorige 2 1.2 tsi's ook, maar een stuk minder. Bij de dealer zeiden ze me desgevraagd dat zij hem standaard in S rijden. Probleem is dat er dan juist weer onnodig lang in de toeren wordt doorgetrokken.
    De oplossing is de software van de DSG laten aanpassen, zodat er in D wat later en in S wat eerder wordt opgeschakeld.
    Kan bij één van de gerenommeerde tuning bedrijven die hier vaak worden genoemd. Motor hoeft niet gelijk, maar is wel lekker
     
  17. Frankie

    Frankie Actief lid

    Ik heb de 1.0/DSG combi gereden in een O3 bij wijze van test. Was erg onder de indruk van de felheid van de motor. Die 3-cilinder heeft een lekkere brom.
    Daarna heb ik een 1.5 TSI DSG gereden in een Karoq en die maakte meer kabaal dan dat er prestaties uitkwam vond ik. Hij zal wel echt krachtiger zijn, maar ik had een groter verschil verwacht en dat viel tegen!
     
  18. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Dat vond ik nogal meevallen, eerijk gezegd. Met de caravan (in NL, dat wel) erachter en de bak in S schakelde hij eigenlijk op de momenten die ik met de hand ook zou kiezen. En bij 80-85 op de snelweg gaat-ie gewoon door naar 7; geen sprake van ver doortrekken
    Vanochtend tijdens de ochtendspits in Den Haag had ik 'm ook in S staan. Bij rem loslaten ging hij op stationair toerental ook vrijwel meteen naar 2 viel me op... Zou ik niet verwacht hebben.

    Heb al wel de gewoonte aangenomen om hem bij langer rood even in N te zetten. Men zegt dan wel dat hij ontkoppelt als je de rem stevig intrapt, maar ik vertrouw dat niet helemaal en bovendien heb ik geen zin om tijden lang stevig op de rem te blijven trappen. Dat ene klikje met de versnellingshendel is minder moeite (en start-stop was al uitgedrukt) en heel licht op de rem is voldoende om niet voor- achteruit te rollen en om hem weer uit de N te halen.
     
  19. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Klopt. Met de standaard software heb je nauwelijks een eerste versnelling. Dat is ook slijtage bevorderend. Vooral bij veel file rijden
     
  20. G.P.

    G.P. Forumguru Donateur

    Net een week in een A3 met 1.0 en DSG gereden. Dat is een felle combinatie. Vermogen genoeg voor het dagelijkse verkeer.

    Boven de 120 gebeurt er niet zo veel meer (vergeleken met m'n O3).
     

Deel deze pagina