Ervaringen 1.4 TSI

TR250

Nieuw lid
Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren op een nieuwe (lease)auto ivm einde looptijd van het huidige contract.

Op mijn short list komt ook de Superb Combi voor. Ik heb al even bij de dealer gekeken en ik ben enthousiast over
de auto. Gezien budget zou keuze kunnen vallen op de 1.4 TSI Ambition BL.

Ik heb echter wat twijfels over de 1.4 motor. Gevoelsmatig is dit een kleine motor voor een toch wel grote auto.
Volgens de dealer is het allemaal geen probleem…

Natuurlijk wil ik nog zelf gaan proef rijden maar ik ben benieuwd naar de ervaringen uit de praktijk.
Is deze motor krachtig genoeg voor deze auto? Ik zal er ongeveer 25.000 km per jaar rijden, zonder caravan of
aanhanger.

Bij voorbaat dank voor de reacties.
 

FredV

Banned
Vaak rij je in een leaseauto alleen, dus groot hoeft niet,
Wat denk je van een Fabia met die motor?
 

EdK

Forumguru
Je onderschat de letters TSI
Het komt erop neer dat je de straatstenen voor de deur er uit trekt.
Gaat maar eens een proefrit maken en kom er achter dat het meer dan genoeg is
En bij aflevering kun je de aanduiding 1,4 eraf laten halen, kun je zeggen dat het een 2,0 is
 

Multi1100

Actief lid
Ik rijd in een Yeti 1.4 tsi en ben zeer onder de indruk van hoe het vermogen op de weg gezet wordt, het is 122 pk, Had hiervoor een A3 SB 1.9 TD met 105 PK, dus heel veel koppel, maar mis hiervan ook niets in de Yeti. Weegt 1275 kg en is een hoge auto.
Geen enkel probleem om sommigen de wenkbrauwen te laten fronsen bij optrekken.
 

Michel

Forumguru
Ik rijd inmiddels ruim 65000 km in mijn Octavia met 1.4 TSI motor en ben ook nu nog steeds onder de indruk van de prestaties. De motor is stil, voldoende vlot en ook nog behoorlijk zuinig. Mijn vorige auto was een Fabia met 2.0 liter motor, maar de kleinere motor in mijn huidige, grotere auto presteert gewoon beter op alle vlakken.

Mijn advies: overtuig jezelf door een proefrit te maken.
 

Roel

Lid
Ik heb zelf, na een proefrit met de 1.4, gekozen voor de 1.8.
Ik vond de 1.4 een te grote teruggang van de 1.8T van mijn RS.

Verder wil ik vermogen / koppel overhebben als ik met de caravan ga rijden.

Ik heb geen spijt dat ik de 1.8 heb gekozen.
Neemt niet weg dat voor normaal dagelijks gebruik, de 1.4 ruim voldoende is. En anders kan een chippie verder helpen.

Veel plezier met uitkiezen.
 

RogerS

Forumguru
Als je geen zware aanhangers of caravans hoeft te trekken en je niet elke dag op de Duitse autobahn met volle bepakking 180 wilt rijden dan zal die 1.4 zeker voldoen.

Maar ja het beste is om zelf een proefrit te maken want iedereen heeft een andere referentie kader over wat pittig genoeg is.
 

sitechris

Donateur
in de Octi is de 1.4 TSI voor normaal Nederlands gebruik voldoende. De Superb is wel weer wat zwaarder, dus of het dan nog voldoende is? Ik zou zeker even proefritje maken.
 

Kees2

Lid
Heb inmiddels 7000 km in mijn SC2 1,4 gereden en ben meer dan tevreden; met name de kracht onderin is bijzonder goed. Ik heb eerst voor de zekerheid proefgereden met zowel 1,8 als 1,4 voor de zekerheid, maar vond en vind de 1,4 al veel beter dan mijn vorige auto, vw sharan 2,0. Ik heb geen behoefte aan 160 pk
Gemiddeld verbruik is plm 7,3 liter.
zelf ben ik dan weer benieuwd naar de 1,6 diesel....
 

RogerS

Forumguru
@Kees2: Nou dat is dan toch wat zuiniger dan de 1.8. Ik zit nu op een gemiddelde van 7,8 liter.
 

vincefra

Actief lid
verwonderlijk ... na 2000 km zit ik aan een gemiddelde van 6,6 / 6,7 liter, met een 2.0liter automaat ... zo zie je maar dat de theoretisch grotere verbruiker (2.0 liter) in realiteit minder verbruikt dan de zuinigere motoren (1.4). Zou wel eens te maken kunnen hebben met hoe de kracht los komt in die motoren en dat je bij de 1.4 aan lagere toerental al sneller tevreden bent met beschikbare kracht ...


of met rijgedrag ...
 

plaza

Forumguru
Voor een Superb vind ik zelfs de 1.8 Tsi erg licht.
De auto voelt niet alleen zwaar aan, maar is ook echt zwaar.
Probeer maar eens in Italie met 4 gezinsleden en volle bepakking de
bergen vlot op te rijden .
 

EdK

Forumguru
Ach lukte mij zelfs in Noorwegen met de RR1 1,4. en zonder problemen, maar ja je moet wel kunnen schakelen misschien.
en had ik zelfs een big mama achterin zitten, en ook geladen tot aan nokkie van die RR en dat is hoog hoor !
Maar we praten dan weer over niet dagelijks gebruik wat één of 2 keer per jaar voor komt.
 

plaza

Forumguru
, maar ja je moet wel kunnen schakelen misschien.

:ahum: ik denk dat ik met meer dan 12 jaar tussen de 250 en 335 pk wellicht
iets te verwend ben de afgelopen jaren , en geen referentie punt
meer ben voor deze discussie.

Schakelen lukt mij de afgelopen 25 jaar wel aardig hoor, daar hoef
je niet aan te twijfelen:bye:
 

RogerS

Forumguru
Je ziet dat het van belang is wat je referentiekader is. Als je een Lamborghini Gallardo gewend bent dan is zelfs de 3.6 een slak... Kom je echter van Fiat Panda 1.0 dan....
 

Tafkah

Forumguru
Heb een SII 1.4. Caravan en volgeladen auto + fietsen op dak is geen probleem. Rij op snelweg nog steeds 100 (in 5e versnelling). 1.4 is een super blokkie.
 

plaza

Forumguru
Heb een SII 1.4. Caravan en volgeladen auto + fietsen op dak is geen probleem. Rij op snelweg nog steeds 100 (in 5e versnelling). 1.4 is een super blokkie.

Geef in deze situatie eens volgas, en bekijk wat er in de volgende 10 seconden gebeurd.........., niets dus, je mist het koppel vermogen van
een zwaardere motor.
Ik vind het heerlijk als ik met volle bepakking 140 km per uur rij, en ik geef gas, dat ik dan weer in de stoel wordt gedrukt door de directe versnelling.
Dat is dus het verschil in referentie punt en gewenning en het doel waarom je voor een / deze motorisering kiest.
 

Tafkah

Forumguru
Ja, op zich heb je daar wel gelijk in, maar er zijn maar weinig motoriseringen beschikbaar die je met volle bepakking + sleurhut je bij volgas nog in je stoel drukken.
De vraag was: is een 1.4 TSI wel een voldoende motorisering voor zo'n grote auto. Met eigen ervaring kan ik zeggen dat dat inderdaad zo is, zelfs als je hem aardig belaadt.
Maakt de 1.4 TSI van de SII ook een snelle race-auto??.. nee. Daar zijn andere motoren voor beschikbaar. Kan ik niet tegenspreken. Moet je een andere keuze maken.
Ik zou zelf wel die 3.x 4x4 willen rijden (had zelf een O1 2.0 4x4 en dat was met de sleurhut erg handig), maar dat liet het lease budget niet toe... en zooo vaak rijdt ik ook weer niet met een caravan.
 

plaza

Forumguru
, maar er zijn maar weinig motoriseringen beschikbaar die je met volle bepakking + sleurhut je bij volgas nog in je stoel drukken.

Vandaar dat ik mijn 1.8 Tfsi heb laten tunen naar */- 300 Pk en 400 NM. ( op dat moment was er nog geen zicht op de komst van de 2.0 Tfsi )
En de eerlijkheid biedt mij te zeggen dat ook dat weer snel went , maar krijg je dan bij de garage een leen Superb met een 1.4 Tfsi, is het verschil
zo enorm, ( verschil is 180 Pk en 190Nm !!! ) dan wil je nooit meer terug.
Maar als je dat verschil nog nooit ervaren hebt , is het ook moeilijk om je
dat verschil in motor souplesse voor te stellen.
Als je wilt ,laat ik je dat verschil een keer voelen bij een meeting.
( Wel gevaarlijk, straks wil je direct door rijden naar JD :winkie: )
 
Bovenaan Onderaan