Ervaring winterbanden

Dutch4x4

Senior Member
Overigens moet ik zeggen dat de Goodyear Ultragrip bij hogere temperaturen inderdaad echt heel erg goed blijft in vergelijking met andere winterbanden. Die zou ik ook zeker als eerste aanbevelen voor Nederland.

De Toyo Snowprox die ik voor de ST heb gekozen (had weinig andere keus, Goodyear had 'm niet in de goede maat), vond ik wat dat betreft enorm tegenvallen afgelopen (kwakkel)winter. Daar is mijn negatieve oordeel over dat zwalken grotendeels op gebaseerd.

Neemt niet dat die vergelijkingstest tussen zomerbanden en winterbanden behoorlijk overtuigend is. Een oordeel als 'klar unterlegen' liegt er niet om.
 

joergarms

Senior Member
Er zit helemaal geen prestatiecurve in, maar als je de tijdens normaal rijgedrag vergelijkt, vind ik dat de verschillen niet erg groot zijn van een winterband t.o.v. zomerband tijdens hogere temperaturen.
Ik wil nu dus niet de sportband uitspelen tegen de winterband, want bij hogere temperaturen wint de sportband dan, das logisch.
Maar mijns inziens merk je zoiets niet tijdens normaal woon-werkverkeer.
Ga je echt lopen hoeken en blazen, dan zul je het wel merken ja.

Wat Toyo betreft, deze band of beter gezegd, het merk, wordt vooral bij jonge gastjes nog steeds gezien als DE band bij uitstek.
Maar als je de reviews leest van verschillende eigenaren over hun banden, dan zie je Toyo nooit in de top staan.
Waarschijnlijk geldt dat dus ook voor hun winterband.
Ik ben bijzonder te spreken over de GoodYears, niet alleen vanwege de grip, ook de slijtage en herrie valt enorm mee. Een wolkbreuk is helemaal leuk met die banden, daar hebben ze echt totaal geen moeite mee.

Om af te sluiten, onze oordelen per band, per type en per merk, zijn natuurlijk ook auto-gebonden.
Daarbij komt nog dat ons (in t algemeen) rijgedrag ook behoorlijk kan verschillen, dus dat zal ongetwijfeld ook meetellen in de verschillende meningen over winterbanden.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ga je echt lopen hoeken en blazen, dan zul je het wel merken ja.

En nou moet je je voorstellen dat je een auto hebt waarin je lekker kunt hoeken en blazen - sterker nog, daar heb je 'm voor gekocht - en dan drie maanden je moeten verbijten terwijl het weer het prima had toegelaten als je de zomerbanden had laten zitten... :D

Wat Toyo betreft, deze band of beter gezegd, het merk, wordt vooral bij jonge gastjes nog steeds gezien als DE band bij uitstek.
Maar als je de reviews leest van verschillende eigenaren over hun banden, dan zie je Toyo nooit in de top staan.
Waarschijnlijk geldt dat dus ook voor hun winterband.

Daar twijfel ik niet aan. Grip van de Toyo-sportband is prima, maar hij slijt als een razende. En deze winterband is dus ook niet denderend. Maar ja, ik kon een mooi setje 16" op de kop tikken voor weinig (OZ Superturismo), zodat de auto er zonder z'n 17"-zomervelgen toch nog een beetje aardig zou uitzien. Maar in 205/45 R16 bleek er gewoon erg weinig keus te zijn aan winterbanden, en voor 195/45 R16 nog minder. Bridgestone Blizzak en Pirelli Snowsport waren al uitverkocht, dus toen bleef alleen de Toyo nog over.

Ik ben bijzonder te spreken over de GoodYears, niet alleen vanwege de grip, ook de slijtage en herrie valt enorm mee. Een wolkbreuk is helemaal leuk met die banden, daar hebben ze echt totaal geen moeite mee.

Slijtage - of beter gezegd het gebrek eraan - is inderdaad opmerkelijk. Ik heb mijn UltraGrips (in mijn geval niet de 7, maar de 5) nu drie jaar en toen waren ze al een jaar oud. En ze kunnen makkelijk nog wel drie jaar mee.

Om af te sluiten, onze oordelen per band, per type en per merk, zijn natuurlijk ook auto-gebonden.
Daarbij komt nog dat ons (in t algemeen) rijgedrag ook behoorlijk kan verschillen, dus dat zal ongetwijfeld ook meetellen in de verschillende meningen over winterbanden.

Ik heb inderdaad een ander referentiekader, maar toch was ik onder de indruk van die Duitse tests die aantoonden hoe lang een zomerband beter blijft qua grip, remweg en waterafvoer. En dat geldt ook voor de huis-tuin-en-keuken-zomerbanden die je onder je Fabia hebt...
 

Dutch4x4

Senior Member
dan vind ik het raar dat heel Duitsland op winterbanden MOET rijden.

Het klimaat is in grote delen van Duitsland ook iets anders en bovendien is het geen verplichting - maar dat is hier al vaker besproken.

Hoe dan ook, gisteren toch maar weer voor de twee auto's de winterbanden laten monteren, vooral ook om de zomerbanden weer een paar maanden te sparen. Nu maar hopen op eindelijk een krakende winter, anders doen we 't volgend jaar niet meer en gaan de twee sets in de verkoop.

Vanochtend was 't in ieder geval een 'feest', met de huidige temperatuur. Het is ook niet zo gek: 13 graden is voor een zomerband een prima temperatuur en die zet gewoon meer rubber op de weg. Niet alleen omdat je zomerbanden vaak breder zijn, maar ook omdat het profiel van de winterband ruimer is. Die sneeuw moet toch ergens heen. Dus het kan ook niet anders dan dat winterbanden bij deze temperaturen veel minder grip hebben dan zomerbanden. Ik merk het ook aan het verbruik.

En wat lees ik vanochtend in de krant? Een mooi artikel met de titel 'Het glibberige pad van marketing'...

http://www.volkskrant.nl/technologie/article484500.ece/Het_glibberige_pad_van_marketing

:D
 

VEEJAY

Forumguru
Ach ze maken minder herrie dan men zomerbanden, en het gevoel van schijnveiligheid is ook wel prettig. :tongue:
 

purk

Senior Member
Wow, ik heb iemand overtuigd! Dat is me nog nooit eerder overkomen... :D ;)


ja voor het gebruik in nederland wel, ik hou ze er toch maar gewoon onder, lijkt me wel zo veilig als ik weer door Duitsland naar Oostenrijk ga om een weekje op de latten te staan.
 

Erik_NL

Forumguru
winterbanden

toen ik ruim 30 jaar geleden bij nacht & ontij de weg op moest ben ik overtuigd geraakt van het nut van winterbanden. Herfst 2005 zag mijn vrouw het licht ook:

- set gloednieuwe Goodyear UltraGrip 165/70 via eBay.de, thuis bezorgd voor EUR 217
- set ongebruikte stalen Skoda Fabia velgen incl. wieldeksels via Marktplaats.nl voor EUR 80
- set ventielen + montage + balanceren + eerste wissel: EUR 30

hydraulische krik en bandenboom van Lidl gekocht
wissel zelf, meestal eind november en begin april

tip: kijk voor velgen eens op eBay.de
bij aanbieders met een goed feedbackpercentage is het risico te overzien
op die manier voor een buurman kortgeleden een set prima stalen Passatvelgen voor EUR 19,50 uit Lingen (D) gehaald :xyxthumbs:
 

Dutch4x4

Senior Member
hydraulische krik en bandenboom van Lidl gekocht
wissel zelf, meestal eind november en begin april

Momentsleutel nog erbij?

Als ik zelf zou kunnen wisselen, dan zou ik die periode drastisch inkorten. Pas wisselen als het nodig is. (Dus tegen vriespunt en met sneeuw.)

Een 'bandenboom'? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

*googlet*

Ah kijk! Tja, als ik toch eens een grotere schuur had...
 

joergarms

Senior Member
Ondanks alle "negatieve" verhalen over winterbanden, bij mij liggen ze eronder en blijven ze eronder.
Ik ga toevallig aankomend weekend ook weer de sneeuw opzoeken, dan ben blij dat ik ze heb.
Nu hoef ik tenminste niet bij elke donkere wolk te denken, shit het gaat toch niet sneeuwen he.
En over de frequentie van het wisselen, ik heb ze er nu 4 weekjes onder liggen, waarschijnlijk ergens in maart dat ze er weer afgaan.
Maar dat doe ik allemaal zelf thuis, dus kan eigenlijk elk moment.
 

Erik_NL

Forumguru
Momentsleutel nog erbij?
inderdaad, aanhaalmoment 105 Nm (meen ik)
wisselmoment dit jaar in derde week oktober, met -6 graden nachtvorst. Flexi-bel dus.

EDIT
tip: luxere VAG modellen hebben in de gereedschapsset een zgn Montagepen.
Erg handig. Onderdeelnummer 89 301 2223, kost ca EUR 2,10
 
Bovenaan Onderaan