Ervaring USB-C -> Lightning tbv Iphone laden

DeNnZ

Forumguru
Hi Allemaal!
Sinds zojuist de trotse eigenaar van een O4 ;)

Echter, loop ik meteen tegen een probleem aan.
Ik ben na het ophalen van de auto, direct doorgereden naar de IKEA om USB-C -> Lightning kabels te halen.
Eenmaal bij de auto, lukt het me bij geen enkele van de 5 aansluitingen om mn telefoon op te laden.
Natuurlijk heb ik meteen een ander (nieuw) kabeltje getest... Ook niks.
Vervolgens heb ik bij de action een USB-C -> USB verloop gehaald en het geprobeerd met een "gewone"oplaad kabel.
Dit werkt wél..
Het lijkt dus aan de kabels van IKEA te liggen.
Heeft er iemand tips voor mij welke USB-C -> Lightning kabels wél werken in de O4?

Bedankt vast!
 

Japanese Power

Donateur
Ik gebruik als sinds m’n eerste iPhone originele Apple of Belkin kabels. Anders merken kabels komen er hier in huis niet in. Goedkope kabels staan vaak garant voor storing of ander soort ellende. Dan maar wat meer betalen voor een goed product. Onder de kerstboom ligt weer een pakketje met 5 nieuwe Belkin USB-C kabels klaar omdat in een huishouden van 7 personen + aanhang er wel eens wat kabels verdwijnen…
 

Smeeuwis

Donateur
Waarom gebruik je nog een kabel? Apple Carplay werkt draadloos in de O4 en er zal ook wel een inductielader in zitten toch?
 

DeNnZ

Forumguru
Thanks!
Ik heb al jaren goede ervaringen met de kabels van de IKEA, dit is eigenlijk de eerste keer dat het niet werken wilt.
Ik zal eens originele kabels kopen, het is niet anders ;)
 

Japanese Power

Donateur
Waarom gebruik je nog een kabel? Apple Carplay werkt draadloos in de O4 en er zal ook wel een inductielader in zitten toch?
Ik heb naast m’n Qi-lader in de Enyaq ook nog een losse kabel liggen. Zeker op langere ritten wordt de telefoon loeiheet door het laden en ook doordat er diverse apps draaien tijdens het rijden. Denk aan Spotify, Flitsmeister of Google Maps.

De telefoon kan dan zo heet worden dat hij uitschakeld vanwege oververhitting. En dit kan ik voorkomen door niet het draadloze laden te gebruiken maar gewoon even ouderwets een kabeltje te pluggen.
 

EdK

Forumguru
dat hij uitschakeld vanwege oververhitting
Wel dat niet alleen !
Mijn S8 haalde ik 2 weken terug uit zijn hufterproof hoes om de boel weer eens rondom te reinigen.
Zit er op achterzijde een hele scheur in het glas....
Naar me reparatie toko gegaan of nog zin had om te repareren....en vroeg meteen of hij de reden ervan kon achterhalen?
Want hij was de laatste maanden zeker niet gevallen oid.
Laad U wel eens draadloos ? , ja af en toe in de wagen maar zo min mogelijk vanwege de warmte....
Wel doe dat geheel niet meer is mijn advies, batterij word zo heet dat de boel uitzet en dit is het gevolg ervan ( 90% zeker reden)
Wel een S8 laten repareren was me te duur dus nu maar een S10 plus refurbished aangeschaft....ken ik de aankomende jaren weer voort !
 

100pk

Lid
USB-C kabels zijn niet standaard geschikt om mee op te laden. Een mfi certificering moet je sowieso op letten en dan nog kan een iPhone er geen zin in hebben als het geen origineel kabeltje is.
 

Rallye

Forumguru
Hmm. Ik zeg niet dat elke kabel werkt, maar “USB-C kabels zijn niet standaard geschikt om mee op te laden” is dan wel weer erg generaliserend. Als ze voldoen aan de norm, moeten ze ook met Apple kunnen laden, ook zonder mfi.

Maar meer in het algemeen heeft Apple er wel een zootje van gemaakt, zie

 

100pk

Lid
Ik heb geen aandelen, maar de Apple eigen kabels zijn over het algemeen goed, en hebben ook ingebouwde chips zodat het apparaat weet welke kabel en oplader er gebruikt wordt. Goedkope kabels daarentegen hebben wel een usb-c connector maar daarvan weet je dus niet exact hoe ze zijn aangesloten intern.
 
Ik heb destijds via ebay van een verkoper een Qi lader weten te kopen die hij zelf (vermoed ik) in elkaar flansde: 3D printer en dan een Qi lader erin.

Zag/ziet er zo uit:
1704143823046.jpeg

Helaas heeft hij geen actieve advertenties meer dus is het niet meer te koop..
Verder nog info: de originele phonebox is overigens onvoldoende. Had wel eders hekezen dat de combi van carpkay en maps de phinebox niet genoeg vermogen heeft: laad met 5 Watt. Dat is niet genoeg en loopt je batterij alsnog leeg.

Verder gebruik ik in de O4 geen kabel.. wel in de enyaq. Maar daarin had ik nog een oudere USB-A naar lightning. Maar idd zoaks hierboven geschreven: de originele kabels werken wel vaak beter.
 

Bakkertje

Forumguru
Apple eigen kabels zijn over het algemeen goed, en hebben ook ingebouwde chips zodat het apparaat weet welke kabel en oplader er gebruikt wordt.

een MFI (Made For Iphone Ipad Ipod) kabel heeft deze zelfde chip aan boord als het goed is.

Mooi filmpje trouwens van Bright @Rallye wat een bedragen weer van Apple voor een kabeltje..
Tot zover de Europese doelen om naar 1 standaard voor opladers te gaan..
 

Captain Hook

Forumguru
Voor amper 3 euro kun je een kabel bij de Action halen en het ff proberen:

Speciaal voor je iPhone, iPad of iPod staat er bij.
Als het niet goed werkt, kun je 'm terugbrengen!
 

Captain Hook

Forumguru
Lekker generaliserend weer @Japanese Power :pieker:

Zo'n artikel van Wij van WC-eend... is natuurlijk puur commercieel en gericht op Appeltje-eigenbelang.

Heb je daadwerkelijk die Action kabel geprobeerd? Als dat idd het geval is, dan heb je een punt.
Mijn dochter gebruikt zo'n goedkoop Action kabeltje voor d'r aifeun in hun Renault. En dat werkt gewoon prima.

Geen idee of dat ook voor een Skoda het geval is.
Zelf heb ik geen aifeun, noch een Skoda (meer). ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Laatst bij de Action zag ik inderdaad dat ze kabels verkopen waarop staat gemaakt voor, maar dat is iets anders dan made for iphone (de MFI certificering). Die kabels verkopen ze overigens ook bij de Action, maar die zijn een stukje duurder.
Op de Action kabel staat:
1704188442523.png
Dat is iets anders dan onderstaand logo wat garandeert dat het ook echt compatibel is (en blijft):
apple-mfi-logos-update-2018.png


Verder link je naar een usb-a naar lightning kabel @Captain Hook en dat is niet waar deze draad over gaat, het gaat over USB-C naar USB-C.
Dat het bij jouw dochter werkt in een renault lijkt me ook niet bijster relevant. in dat kader heb ik een MFI kabeltje van Aliexpress en die werkt ook prima in mijn VAG product, maar dat is USB-A naar Lightning en dat is niet de vraag van de Topic starter.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan