Ervaring met vast vliegwiel ipv 2 massa vliegwiel

Nou ze staan vooral bekend als een zwak punt! ze gaan zo vaak kapot ook bij mensen met een rustig rijstijl en die de koppeling correct bedienen. Het is gewoon niet de meest geweldige uitvinding zeker niet in de begin jaren. Zal tegenwoordig wel wat beter zijn maar als de pech hebt gaat die gewoon kapot.
 

Rallye

Forumguru
@kiekkiek: echt diplomatiek is je antwoord niet. Ik kan mij voorstellen dat een auto die moet worden verkocht aan heel veel mensen (namelijk alle VAG-dieselaars) geschikt moet zijn voor handige en (enigszins) onhandige berijders. Om iedereen die een kapot zweimassenschwungrad heeft ervan te beschuldigen dat hij zijn auto mishandeld heeft, gaat wat ver.

Afgezien daarvan zijn er natuurlijk mensen die het echt niet weten, getuige de berichten over de vele Nederlanders die hun auto gesloopt hebben door "het nieuwe rijden" ook in de bergen stug vol te houden, ondanks de waarschijnlijke protesten van hun auto. Een massaproduct moet echter tegen lichte mishandeling kunnen.
 
Helemaal mee eens, Ik behandel hem altijd erg netjes en als die moet presteren wat hoger in de toeren in plaats van doodsmoren. Maar goed auto is 2e hands gekocht dus altijd maar afwachten wat je krijg/ het is een bekend zwak punt dat ze vaak kapot gaan. Dus combi van rijstijl, pech en niet al te sterke constructie denk ik.

Vervangen van vliegwiel, koppeling en drukgroep gaat mij rond de .... a ....euro kosten bij een VAG specialist.
 
Ik veroordeel helemaal niemand! Ik wijs er alleen op dat 'misbruik' weleens een grotere rol kan spelen dan een enkel maandagmorgen exemplaar.

Als een boer niet zwemmen kan ligt het niet aan 't water!
 
mijn vorige auto (vw bora 1.9TDI 110pk) had in het begin ook last van trillingen.
Op een gegeven moment is er een dusdanige onbalans in het vliegwiel gekomen dat mijn koppeling volledig aan gort gedraaid was,mijn krukaslagers er uitlagen en nog veel meer narigheid.

Kostte mij toen een kleine 1500 euro aan reparaties.

Uiteindelijk was een vast vliegwiel goedkoper dan een massa 2wiel.

Het rijgedrag veranderd wel iets maar niets storends.
En in combinatie met een verbeterde koppeling is het een stuk betrouwbaarder.

Het word vooral veel in de tunnings wereld toegepast,na bijvoorbeeld chiptunning aangezien je dan veel meer koppel op je koppeling en vliegwiel laat komen waardoor alles meer te lijden heeft.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
@kiekkiek: enkel maandagmorgen exemplaar?! Als je ziet hoe verschrikkelijk vaak dit voorkomt is het gewoon een ontwerpfout/zwak onderdeel en heeft dit in de meeste gevallen niets te maken met rijstijl.
 

cvegreen

Forumguru
VAG gaat daar toch snel iets moeten aan gaan doen lijkt mij . Voor zo'n groot concern is dat toch onwenselijk om dit te blijven behouden.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Maar weer even on topic: Als je kunt kiezen voor een vast vliegwiel: doen! dan moet ook meestal de koppeling en drukgroep vervangen worden om compatibel te zijn maar gek genoeg
is dit vaak zelfs nog goedkoper dan alleen een 2-massa vliegwiel....
 
Ja ik kan kiezen voor een vast vliegwiel, versterkte koppeling van Sachs en sterkere drukgroep ze hebben er maar een pakket van gemaakt. Dit omdat het zo vaak voorkomt en er dan altijd goed spul onder komt. Prijs indicatie rond de .....euro inclusief montage.

En ik twijfel of ik nog ga Tunen, kost toch wel weer 500 euro voor een chip van JD :) al zal het vast heeerlijk rijden.

Wat is jullie ervaring met de versnellingsbak schakelt die ook wat straker na deze ingreep van vliegwiel enz?
 
@kiekkiek: enkel maandagmorgen exemplaar?! Als je ziet hoe verschrikkelijk vaak dit voorkomt is het gewoon een ontwerpfout/zwak onderdeel en heeft dit in de meeste gevallen niets te maken met rijstijl.

Wat is vaak: als 1% van alle VW's en concerngenoten hier last van zou hebben dan is de autowereld morgen te klein. Het lijkt misschien veel voor te komen, maar dat komt eerder door de aantallen verkochte auto's door VW dan door een bovengemiddeld slecht vliegwiel. VW kan zich dat echt niet veroorloven!
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Ervanuitgaande dat het 1% is, heb geen harde bewijzen dat het meer is. Denk alleen dat iedereen die wat meer met zijn VAG-auto bezig is dan wassen bij de term 2-massa vliegwiel gelijk zegt: "oh ja, dat probleem ken ik"
 

Wijnand850

Forumguru
Tenzij Kiekkiek bij Pon werkt, denk ik dat hij die 1% ook niet hard kan maken. Als je op willekeurig welk forum van VAG producten kijkt, is het dubbel massa vliegwiel een bekend, berucht en duur fenomeen. En dat VW daar geen boodschap aan heeft, is vrij simpel te verklaren: elk dubbeltje dat ze op een nieuwe auto kunnen besparen is er één, en wordt afgewogen tegen het risico dat ze lopen bij het stukgaan van een (in dit geval) vliegwiel in de garantietermijn. Dan kom je automatisch op de tweede afweging: aangezien de meeste vliegwielen kapot gaan na de garantietermijn, na afloop van de meeste leasetermijnen, of op een kilometerstand dat je niet meer op garantie terug kan vallen is de keuze voor VW snel gemaakt. Komt bij dat VW helemaal geen belang heeft bij onderdelen die een autoleven meegaan. De werkplaats moet immers ook verdienen.

Diezelfde keuzes maken ze overigens ook bij de elektronica (cruisecontrole schakelaars, parkeersensoren), diefstalbeveiligingen van navigatiesystemen, en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. En dat geeft niet, ondanks deze zaken, blijven het erg prettige auto's waar veel mensen plezier aan beleven.

Groet,
Wijnand.
 
Ik werk niet bij Pon en kan zeker die 1% niet hard maken, vandaar dat ik ook schreef 'als' en 'last van zou hebben'.

Ik geloof trouwens helemaal niet dat VW, of welke fabrikant dan ook, geen belang heeft bij onderdelen die lang mee gaan. VW heeft vooral belang bij klanten die merkvast zijn en blijven. En VAG wil vooral veel nieuwe klanten en dat bereik je niet met allerlei verhalen over mogelijk gebrekkige onderdelen en slechte pers.
 

jaap

Lid
Ik heb er een vast vliegwiel ingehad en zou het niemand aanraden. De 6-bak uit onze auto is zeer sterk. Een nadeel is wel dat ie rechte vertandingen heeft. Elk tandje heeft ahw een aanloopje. Dit aanloopje wordt er grotendeels uitgehaald door het 2-massa vliegwiel. Ik ben weer teruggegaan naar een 2-massa vliegwiel. Ik had het er niet voor over.

Stationair hoor je het zeer goed. De auto lijkt het wel een trekker (mn diesels). Ook bij het afremmen op de motor hoor je een zware brom uit de bak.

Als je een autobedrijf wil bellen moet je Autobedrijf Hans Sloot even bellen (oud monteur JD). Hij heeft veel ervaring met inbouw van div. vliegwielen en koppelingen.
 
Goedenavond,

Het vaste vliegwiel wordt ook alleen aangeraden voor de auto's met een 5 bak! Met 6 bak is het vaak nieuw 2 massa vliegwiel en versterkte koppeling ivm met tuning. Het moet op de auto's met 5 bak geen problemen of trillingen of andere rare dingen opleveren wat ik heb begrepen. De auto's met 6 bak zijn alleen met 2 massa vliegwiel echt lekker te rijden zoals u zelf aangaf.
 
Even een nieuwtje,

Ik heb een afspraak gemaakt voor vervanging van het 2 massa vliegwiel voor een vast vliegwiel. Dit houdt in vast vliegwiel, nieuwe drukgroep en extra sterke Sachs koppeling en dit voor een nette prijs. Ook gelijk maar de Distributie wissel erbij (bijna 120 000 gedraaid, dus dan moet het ook) en wat regulier onderhoud zoals olie en filters.

Ik ga jullie op de hoogte houden hoe de operatie naar vast vliegwiel verloopt, en hoe het bevalt met de nieuwe koppeling icm met vast vliegwiel.

Alexander
 
Bovenaan Onderaan