Ervaring met vast vliegwiel ipv 2 massa vliegwiel

Dat forumleden,

Wie van julie heeft het 2 massa vliegwiel vervangen door een vast vliegwiel? Mijn 2 massa vliegwiel werkt nog wel geeft soms lichte trilling. Ik moet binnenkort nieuwe distributie riem en spanrollen e.d.

Wellicht ook dan in een keer 2 massa vliegwiel vervangen voor een vast vliegwiel met versterkte koppeling van Sachs. Deze set worden door verschillende leveranciers aangeboden en gemonteerd.

Wie heeft dit al laten veranderen op zijn octavia?

Alvast bedankt
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij zou jij de eerste Octavia2 hebben hier met een vast vliegwiel. Google er even naar de voor en nadelen.
 
Het is wel fijne optie geen gedonder met 2 massa vliegwiel die massaal kapot gaat. (sommige garages hebben 8 auto's per week voor dit staan) zowel golfjes, leon audi a3 en octavia

Wellicht laten doen bij JB Autoservice Dieverbrug
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij zit het 2-massa vliegwiel om het doorgeven van trillingen te elimineren van de pompverstuiverdiesel...

M.a.w.: je gaat je versnellingsbak meer op z'n donder geven als je deze laat vervangen door een vast exemplaar.
 
Er komt ook extra versterkte koppeling in en het vaste vliegwiel neemt de krachten over (deze wordt ook gebruikt in volkswagen bedrijfs auto's die zware aanhangwagens trekken)

Volgens de specialist is de de beste oplossing om van al het gedonder af te zijn! weer nieuw 2 massa vliegwiel is erg duur en dit is stukken betrouwbaarder. En hij heeft flink aantal auto's rondrijden waar bij geen extra problemen zijn ten opzichte van het 2 massa vliegwiel. Zie de verschillende verhalen op forum van tdi club
 
Er is eigenlijk geen nadeel van een vastvliegwiel.
2mvw gaan idd met bosjes tegelijk kapot, zeker met een slechte tuning.(teveel koppel onderin die lomp erin komt)

Een nieuw 2mvw is idd prijzig, ligt rond de 700euro dan komt er nog een drukgoep en plaat en druklager bij.
Dan kun je beter overstappen op een versterkte sachs koppelingset en vastvliegwiel, dan ben je goedkoper uit en het vligwiel gaat niet meer stuk.

een dualmassa vangt inderdaad de klappen op alleen is de koppelingsplaat bij een dualmassa star dus zonder torsieveren
bij alle auto,s waar geen dualmassa in zit heeft de koppelingsplaat wel torsieveren zodat het hart van de koppelingsplaat iets kan verdraaien
en dus de klappen kan opvangen
dit vliegwiel kan niet meer kapot gaan een dualmassa blijft een zwak onderdeel
de set monteren vooral in gechipte auto,s waar de koppeling en vliegwiel nog meer te voorduren krijgen
 
Ik heb zelf ervaring met een Peugeot 110pk HDI. Nu een vast vliegwiel i.p.v. dubbelmassa. Viel me behoorlijk tegen, van smeuig koppelen nu naar trillend en dreunend. Ook bij last wissel aandrijven /afremmen merk je het. Rustig rijden rond de 1200 toeren is er ook niet meer bij, dat ging zo lekker met die diesel.
Kortom, het zal wel langer meegaan, maar je moet er wel voor inleveren. Dat is ook logisch, anders hadden ze er geen dubbelmassa ingezet. Jammer dat ze bij Peugeot maar gemiddeld een schandalige 80k meegaan.
 
met 1200 toeren belast je het vliegwiel ook wel erg zwaar! kan je beter 2000 toeren draaien dat de turbo mee doet is die ook erg zuinig en stukken beter voor motor, vliegwiel en lagers. Zet auto maar eens met 2000 toeren op de cruise control in zijn 4 en ga dan eens kijken naar actueel verbruik, dat zakt makkelijk onder de 5 liter op 100. 4.3 of 4.0 liter op 100 actueel verbruik.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb zelf ervaring met een Peugeot 110pk HDI. (...) Jammer dat ze bij Peugeot maar gemiddeld een schandalige 80k meegaan.

Dat zal aan die laatste 20pk liggen want ik heb met de 90pk 2.0 HDI 205.000 km gereden en toen ingeruild met een nog altijd goed koppelend origineel pakket...

Misschien heb je je voet op de verkeerde steun?!?
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Volgens mij is een vast vliegwiel alleen mogelijk bij een 1.9 en bij een 2.0 niet. Heb zelf mijn(kapotte) vliegwiel laten vervangen door weer een 2-m vliegwiel. Vast vliegwiel was bij mijn auto niet mogelijk. Bij mijn vorige wel (seat 1.9 tdi). Als het mogelijk is zou ik een vaste nemen simpelweg omdat deze niet meer kapot kunnen gaan.
 
Ik heb ook de 1.9 TDI dus ik kan gelukkig over naar een vast vliegwiel met nieuwe drukgroep en versterkte koppeling die veel meer kan hebben. En het vliegwiel is gebouwd tot 450 NM, mijne is nog standaard 105 pk 250 nm. En ook met Tuning is het geen probleem er kan dan zelfs extra koppel van onderuit komen door het sterkere vliegwiel.
 

Wijnand850

Forumguru
Ben heel benieuwd hoe je dit gaat bevallen. Wanneer laat je de koppeling vervangen? Hopelijk wil je je ervaringen met het vaste vliegwiel ook melden op het forum. Ik vraag me ook af wat de verschillen zijn, niet omdat de koppeling er nu aan toe is (heeft nu 152k gedraaid, en gaat hopelijk nog heeeeel lang mee) maar als 'ie het een keer begeeft (en dat gebeurt altijd op een ongelegen moment), wil ik al besloten hebben of er een originele dubbel massa in komt of een vast vliegwiel.

Groet,
Wijnand.
 
Ik ga morgen eens bellen wanneer ze tijd hebben :)

Bij jou begint het vliegwiel nog niet? je kan het vrij makkelijk testen door 80 in zijn 5 te gaan rijden en dan flink op het gas te gaan staan dan voel je wel soort van trillingen en vibraties
 

Wijnand850

Forumguru
Nee, tot nu toe gaat het gelukkig goed. Geen trillingen, slippen of andere afwijkingen. Bij mijn vorige auto (Volvo 850) is de koppeling bij 325k vervangen, maar als ik de verhalen zo lees gaat dat met O2 niet lukken, vrees ik.

Groet,
Wijnand.
 
Volgens mij zit het 2-massa vliegwiel om het doorgeven van trillingen te elimineren van de pompverstuiverdiesel...

M.a.w.: je gaat je versnellingsbak meer op z'n donder geven als je deze laat vervangen door een vast exemplaar.

Zo is dat!

Twee-massa vliegwielen sneuvelen vooral door weinig subtiel bedienen van koppeling en gaspedaal. Verbazingwekkend hoe lang sommige exemplaren het volhouden, ondanks voortdurende mishandeling.

Als je vaardig bent met koppeling en gaspedaal kunnen deze onderdelen vrijwel eindeloos mee. Ook met een sportieve, maar vaardige, rijstijl. Toerenverschillen vang je niet op met de koppeling, maar met een exact getimede koppelingsbediening en een bijpassende gaspedaal bediening.
 
Bovenaan Onderaan