Ervaring F3 met caravan!

jalex_h

Forumguru
@Helmond42, ik heb geprobeerd jouw combinatie in te voeren (ik neem aan dat je een Fabia II 1.2 TDI Greenline bedoelt als trekker), maar een Chateau 400 van 780 kg leeg staat er niet tussen. Neem ik er eentje van 815, dan gaat caravantrekker uit van 1045 kg beladen (kun je overigens zelf aan passen). Met andere Cahteau's 400 kom ik evenmin beladen 1250 kg tegen. Dus wat je ingevoerd hebt? Geen flauw idee.
Overigens is 1045 kg ook al te veel en dat wordt duidelijk vermeld. De conclusie begint er ook mee: "Conclusie als de caravan niet te zwaar zou zijn". Lijkt me duidelijk dat alles wat daarna staat in zekere mate hypotetisch is.
En die helling van 25% is de helling die je rijdend kunt nemen (staat ook vermeld). Dat is wat anders dan wegrijden op een helling. De maximale percentage's hiervoor liggen een stuk lager.
Ik denk niet zo zeer dat er fouten op staan (het betreft hier simpele natuurkundige a-b-c-tjes) maar dat de interpretatie van het geschrevene wat lastig is...
Ik heb in ieder geval al diverse trekauto's gehad en de berekeningen (qua prestaties) bleken altijd behoorlijk met de praktijk te kloppen.
 

Canon-Eye

Forumguru
met een 54pk Passat Variant 1.6d
Die motor had ik in m'n eerste Audi 80 - zo'n vierkant model van 1985.
Gelukkig wel (door een of andere speling van het lot) in combinatie met een close ratio 5-bak ipv de toen in zwang zijnde 4+E versie: er stond kennelijk ergens een vinkje waar de beslissers overheen hebben gekeken - vergissing van de baas in mijn voordeel.
Daarmee kon het beestje verbazend vlot uit de voeten, vooral in stadsverkeer en op provinciale wegen - eenmaal voorbij de 110 was de fut er wel een beetje uit (maar dat mocht toen toch al niet, dus dat gaf niet).

Ik heb er ook één vakantie lang een gehuurde caravan van het model bushokje achter gehad. En een gezin met 3 kinderen - toen tussen ca. 6 en 11 jaar oud - sleept ook nog heel wat bagage mee, maar dat was geen enkel probleem.
 

Kogamyata

Senior Member
@Helmond42, ik heb geprobeerd jouw combinatie in te voeren (ik neem aan dat je een Fabia II 1.2 TDI Greenline bedoelt als trekker), maar een Chateau 400 van 780 kg leeg staat er niet tussen. Neem ik er eentje van 815, dan gaat caravantrekker uit van 1045 kg beladen (kun je overigens zelf aan passen). Met andere Cahteau's 400 kom ik evenmin beladen 1250 kg tegen. Dus wat je ingevoerd hebt? Geen flauw idee.
Overigens is 1045 kg ook al te veel en dat wordt duidelijk vermeld. De conclusie begint er ook mee: "Conclusie als de caravan niet te zwaar zou zijn". Lijkt me duidelijk dat alles wat daarna staat in zekere mate hypotetisch is.
En die helling van 25% is de helling die je rijdend kunt nemen (staat ook vermeld). Dat is wat anders dan wegrijden op een helling. De maximale percentage's hiervoor liggen een stuk lager.
Ik denk niet zo zeer dat er fouten op staan (het betreft hier simpele natuurkundige a-b-c-tjes) maar dat de interpretatie van het geschrevene wat lastig is...
Ik heb in ieder geval al diverse trekauto's gehad en de berekeningen (qua prestaties) bleken altijd behoorlijk met de praktijk te kloppen.

Het zou kunnen dat ik mij met het caravan gewicht vergist heb, heb hem al 11 jaar niet meer. Het zou ook kunnen dat ie maar 680 kg was. Ik heb nu 'n Fabia 1,2 tdgl. Destijds had ik 'n Peugeot 405 diesel die leeg 1045 kg woog en daar heb ik vele jaren die caravan mee getrokken. Ik denk dat wij hooguit 250 kg belading hadden en 3 personen van ca 75 kg en altijd met deze combinatie naar Z-Frankrijk omgeving Nimes. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Maar die vermelde 25% ben ik nergens tegengekomen. Ergens bij de overgang Oostenrijk Yugoslavia was 26% helling maar verboden voor caravans zover ik weet en er zijn hulptroepen met jeeps e.d. mocht iemand solo vastlopen. Dus 25% klinkt in mijn oren als zeer extreem en niet te doen met combinatie. De rest zijn mijn eigen ervaringen niet die uit 'n boekje. Oja de 405 had 70 pk en 'n koppel van 120 nm bij 2250 tpm. Geen turbo, geen stuurbekrachtiging.
Groeten,
Joop.
 
Bovenaan Onderaan