Ervaring F3 met caravan!

ElCapitano

Actief lid
Goedenmorgen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de fabia met een caravan.

Heb al stukken zitten lezen over vakanties met een volle auto. Dan ging over het algemeen goed begreep ik.

Zelf heb ik een Fabia Combi Edition 110pk handbak besteld. Ben erg benieuwd of er al luitjes zijn die met een caravan op stap geweest zijn...
 

Ridley

Forumguru
Trekgewicht van de F3 is niet zo groot. Geremd mag je 1000 kilo trekken. Er zullen er dus niet heel veel zijn die een caravan erachter gaan hangen.
 

ElCapitano

Actief lid
Ja op die site staan alleen nog ervaringen met de F2. Denk ook wel dat het goed moet komen, maar toch altijd fijn om andermans ervaring te horen...
 

CDK

Forumguru
Ik ben hier zeer benieuwd naar, vooral naar wat de auto 'doet' met bagage in de kofferbak en daarbovenop nog eens de kogeldruk van de caravan.......
 

andrehj

Forumguru
Nu te laat natuurlijk, maar ik denk dat als je een caravan zou willen trekken, dat je dan beter een tweedehands O2 kan kopen dan een nieuwe F3, dit omdat de O2 wat zwaarder en langer is en een veel groter trekgewicht heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ElCapitano

Actief lid
Nu te laat natuurlijk, maar ik denk dat als je een caravan zou willen trekken, dat je dan beter een tweedehands O2 kan kopen dan een nieuwe F3, dit omdat de O2 wat zwaarder en langer is en een veel groter trekgewicht heeft.

De auto is zakelijk besteld. Dus een 2e hands O2 had lastig geworden...
 

rogitaro

Actief lid
De 90 en 105 pk Diesel mogen ook 1100 kg trekken.

Met mijn vouwwagen van 400 kg leeggewicht en zo'n 100 a 150 kg bagage er in en de nodige bagage in de auto had mij 90 pk diesel geen enkele moeite.

De diesels hebben wel veel meer koppel als de ongechipte benzine versies. Veel koppel helpt natuurlijk wel.
 

ElCapitano

Actief lid
@rogitaro
Helemaal mee eens.
Alleen kreeg van mijn baas niet de optie om diesel te kiezen helaas, anders had ik het wel geweten. Rijd nu ook een 120pk diesel die zijn koppel al bij 1500tpm heeft dus zal straks wel wennen zijn denk ik. Hoewel ik hier lees dat de mensen ook erg te spreken zijn over het koppel onderin van de benzine versies.
We wachten het maar af, anders moeten we langs de chipper
 

Kogamyata

Senior Member
@kansberg Hallo,
Heb jij caravabtrekker.nl gecontroleerd? Volgens mij staat het vol met fouten. Ik heb 't voor mijn auto ingetoetst, 1,2 tdgl en mijn vorige caravan Chateau 400 van ca 780 kg leeg genomen. Althans dat wou ik doen. Het systeem geeft dan; Caravan van voor 2013? Ja. Dan gaat het systeem uit van caravan leeg 1250 kg en zegt dat is verboden. Maar in sommige gevallen kunt u er wel mee op de snelweg, in 4, 90 km/u en 2500 tpm. Hellingen tot 25 %!!! zijn dan nog wel haalbaar. Het gaat hier wel niet om 1,2tdgl maar waarschijnlijk wel te vergelijken, omdat diesels vooral onderin en dat is gunstig voor caravan trekken, veel koppel en vermogen hebben.
@Canon-Eye is hierin ervaringsdeskundige. Misschien die vragen. Succes.
Groeten, Joop.
 

kansberg

Forumguru
@Helmond42 : Heb caravantrekker.nl wel eens geraadpleegd, maar niet in dit specifieke geval. wat mij met name interesseert zijn de gebruikerservaringen van auto/caravan combinaties. De berekeningen van caravantrekker.nl zijn aardig om te lezen maar puur op een aantal parameters gebaseerd en kan in de praktijk dus behoorlijk afwijken. Het zijn standaard teksten die men gebruikt. Maar de gebruikerservaringen maken deze site zeker de moeite waard!
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye is hierin ervaringsdeskundige
@kansberg : In deze post (1e alinea onder het kaartje) vind je een beknopte samenvatting van mijn ervaringen met de 2011 Fabia Greenline combi met 1000kg caravan er achter.

Kort gezegd: positief verrast door de prestaties, die vielen mij behoorlijk mee. Wel goed op de olietemperatuur letten, en ook op het actueel verbruik en het toerental.

Eén kanttekening: hoewel het op onze route bij tijd en wijle goed steil was - zowel omhoog als omlaag - kan ik mij voorstellen dat het nog iets anders wordt als je de Alpen of de Pyreneeën wilt bedwingen. Zo ver gaat mijn ervaring met deze combinatie (nog) niet. Maar afgaande op deze reis zal-ie het daar ook wel redden, al moet ik daar dan wellicht wat extra de tijd nemen.
Maar, hé, het is dan toch vakantie? Tijd zat, wat mij betreft...
 

FII TDI

Nieuw lid
Nadat ik mijn Fabia II 1.9 TDI heb ingeruild voor een 90 pk TSI ben ik met vouwwagen 2x naar Denemarken geweest met 3 personen, bagage en een vouwwagen van 750 kg. Dit is geen vergelijk en het rijdt heel anders.

Ik kan wel stellen dat mijn 90 pk goed weg weet met vouwwagen met fietsen bovenop en de dakkoffer op de auto. Lekker op toeren rijden en soms even het juiste moment kiezen om in te halen. Ik had hiervoor meer power over met de 105 pk TDI maar ik ben nu zeker niet de sloomste weggebruiker. Opschieten kan ook zonder de kleppen door de motorkap komen. :yeehaa:
 

hemi24

Forumguru
Ooit in een heel grijs verleden ben ik nog een keer op vakantie geweest naar de Eifel met een 54pk Passat Variant 1.6d met daarachter een 4 meterse Knaus Monsun. Op vlakke stukken liep deze aerodynamische combi +100 km/h, dus ik snap nooit zo goed waar we ons tegenwoordig allemaal zo druk om maken met sleurhutten en vermogen...
 

Kogamyata

Senior Member
@hemi24 En daar liggen lelijke bulten, in die Eifel. 54 Pk en vermoedelijk 120 nm bij 2200 tpm. Dat waren nog tijden hè. Toen moest je nog 'ns schakelen, nietwaar? Mooie bijdrage. Stuk nostalgie. Zelfde ervaringen en dan ook nog Massief Central van Clermont-Ferrand naar Beziers, oude weg.

Groeten,
Joop.
 

hemi24

Forumguru
@Helmond42 : Inderdaad Joop, en tegenwoordig doen we het met 110pk en een caravan van 1.300kg.

Af en toe een keer terugschakelen, maar als je het reëel bekijkt: met twee vingers in de neus..!
Eigenlijk worden de moderne motoren veel te weinig "echt" gebruikt en is het geen wonder dat de meesten van binnen dichtslibben...
 

Bakkertje

Forumguru
Mooi verhaal @hemi24 ;)

die knaus woog destijds ook max 750kg en de auto zelf waarschijnlijk iets van 1000kg.
Nu moet er 1500 kg auto en 1500 kg caravan mee. En dat met een 120 pk diesel ;)
 
Bovenaan Onderaan