Erik's eerste Skoda - Octavia IV Combi Business Edition Plus - Moon White

EvdB

Forumguru
Vandaag heb ik de auto alweer een jaar. In dit jaar bijna 30.000 km gereden.
Eigenlijk zijn er geen bijzonderheden te melden.

Bij 24.500 km kwam de melding dat er olie moest worden bijgevuld en op aanraden van de dealer heb ik 0,5 liter olie bijgevuld en toen was de melding weer verdwenen.
Rond 27.000 km kwam de melding dat het tijd was voor een olie-/vloeistoffenbeurt. Deze is door de dealer uitgevoerd waarbij er verder ook geen bijzonderheden waren.

Wat mij toch wel blijft verbazen is hoe zuinig de auto is. Bij woon-werkverkeer over voornamelijk provinciale wegen met aardig wat rotondes (wat het verbruik niet ten goede komt) is 1:18 eenvoudig te halen. Bij langere afstanden op de snelweg (overdag, dus max. 100 km/u (104km/u op de teller)) is 1:20 tot 1:22 de regel. Wanneer ik hiernaar kijk begrijp ik eigenlijk de grote populariteit van SUV's niet echt. Een collega die in een Karoq rijdt kan deze cijfers echt (bij lange na) niet halen.

Waarover ik nog wel met een beetje heimwee terug denk aan de Touran zijn de ruimte op de achterbank (3 volwaardige stoelen) met daarbij de vlakke vloer en de nog grotere kofferbak.
 

EvdB

Forumguru
Vanmiddag, heerlijk in het zonnetje, de auto maar eens goed schoongemaakt, binnen- en buitenkant.
Met deze temperaturen durfde ik het nu ook aan om de inzetstukken op de stoelhendels te plakken. Deze had ik al enige tijd geleden besteld. Ik vind het een leuke toevoeging.
 

Bijlagen

  • 20250321_153637.jpg
    20250321_153637.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 31
  • 20250321_153621.jpg
    20250321_153621.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 31

Jessedew

Forumguru
Leuk topic. Ik heb ook een caravan. Had hiervoor de 03, waar de Milenco spiegels aan de onderkant pasten, had van de week alleen even de spiegels getest op mijn net aangeschafte O4 en kwam idd tot de conclusie dat ze bovenop moesten. Ik ga het eens ervaren hoe dat is. Dit jaar gaan we met de caravan NL toch niet uit. Ik kan gelukkig ook handmatig schakelen, maar heb ook 204pk, dus dat lijkt me prima.

Met de O3 trok ik ook redelijk makkelijk de caravan, al was vanuit stilstand wegkomen wel een enorme belasting voor de koppeling, (schat m op zeker 1250kg in beladen toestand)
 
  • Leuk
Waarderingen: EvdB

EvdB

Forumguru
Afgelopen weekend voor het eerst dit jaar weer op pad geweest met de caravan achter de auto. Ik blijf me toch verwonderen over hoe makkelijk het motortje, na met de flippers 1 of 2 versnellingen terug te schakelen, de boel weet te versnellen om b.v. even een vrachtwagen te passeren.
20250515_220121.jpg
 

Jessedew

Forumguru
je moet je ondertitel ff wijzigen, of was je testpersoon voor de fabriek in 2014 ;)

Overigens de O4 met de caravan is idd wel beter dan met de O3 heb ik gemerkt bij ons. Bij ons trekt die hem elektrisch mooi van de plek, bij de O3 moest ik de koppeling flink oproken wilde ik weg komen. Elektromotor heeft natuurlijk direct koppel beschikbaar.

Ik heb dan weer geen hulpveren nodig, (had ze niet op de O3, maar eigenlijk wel nodig) nu die accu zo zwaar is, zitten er sterkere veren onder.
 
Bovenaan Onderaan