Erik's eerste Skoda - Octavia IV Combi Business Edition Plus - Moon White

EvdB

Actief lid
Op vrijdag 16 februari mocht ik dan, 1 jaar en 9 maanden na bestelling, de Skoda Octavia IV Combi Business Edition Plus ophalen.
Het is een 1.0 TSI e-TEC MHEV DSG in de kleur Moon White Metallic met Functie pakket, Panoramisch glazen schuif-/kanteldak, Verwarmbare achterbank, Variabele bagageruimtevloer, Trekhaak Wegklapbaar en Mad Hulpveren afgeleverd op All Season banden.
De auto stond keuring klaar. De instapsierlijsten en achterbumperbeschermstrip, welke ik vooraf al bij Copacek had besteld, heb ik vooraf bij de dealer af mogen leveren en deze heeft ze keurig aangebracht. Daarnaast heeft de dealer de auto afgeleverd met luxe kentekenplaten (opgelegde cijfers en letters) en de Skoda ventieldopjes; keurige service al zeg ik het zelf. 20240227_163005.jpg
Na een fijne en uitgebreide instructie dan de showroom uitgereden en wat rijdt het toch fijn met de automaat. Hier kan ik zeker wel aan wennen! (ik had hier nog niet mee gereden omdat deze ten tijde van het bestellen niet beschikbaar was)
Na bijna 17 jaar in midi-mpv's gereden te hebben (Toyota Corolla Verso en 2 maal VW Touran) is de lagere zit wel weer even wennen, maar het valt me zeker niet tegen.
Zelf heb ik de zijwindschermen, welke ik ook had besteld bij Kopacek, geplaatst op zowel de voor- als achterportieren.
Bij Mark van @Antera een aantal aanpassingen laten doen. Ik ben heel blij met de Lane assist geheugenstand, normale Cruise control als extra optie en Dagrijverlichting achter aan.
 

Bijlagen

  • 20240227_163049.jpg
    20240227_163049.jpg
    210,4 KB · Weergaven: 53
  • 20240227_163024.jpg
    20240227_163024.jpg
    593 KB · Weergaven: 54
  • 20240227_163338.jpg
    20240227_163338.jpg
    973 KB · Weergaven: 56
  • 20240227_163237.jpg
    20240227_163237.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 54
  • 20240227_163315.jpg
    20240227_163315.jpg
    852,2 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Nice! Ziet er strak uit zo. Categorie “bomvol” ook. :LOL:

Sta ervan te kijken hoe lang de levertijd was. :oops: Wat is hier de oorzaak van?

Verder verbaas ik me erover dat bij dagrijverlichting de achterlampen nog altijd niet standaard mee aan gaan. Ik heb dat jaren geleden bij mijn octavia laten aanpassen door de dealer, maar dat is blijkbaar nog altijd niet standaard en zelf niet te wijzigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EvdB

Berghuis

Donateur
@EvdB Eindelijk! Nu genieten van de auto! Ziet er goed uit!

Sta ervan te kijken hoe lang de levertijd was. :oops: Wat is hier de oorzaak van?
Verschillende oorzaken. Begon met chip te korten, toen ergens een fabriek afgebrand die deurpanelen maakte voor de Octavia, toen brak de oorlog tussen Oekraïne en Rusland uit en toen kabelbomen o.a. niet leverbaar waren. Er waren vast nog meer factoren die de vertragingen hebben doen oplopen. Zelf heb ik slechts 103 weken gewacht :deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: EvdB

Rallye

Forumguru
@OctaOcta Mogelijk betekent niet dat het verplicht is. En dus staat het niet standaard aan. Zou ook weer een halve gram CO2 kunnen kosten……..
 

Canon-Eye

Forumguru
dat is blijkbaar nog altijd niet standaard en zelf niet te wijzigen
Is een kwestie van afspreken bij de aankoop, dan neemt de dealer het als regel zonder extra kosten mee bij de 0-beurt / rijklaar maken. Net als verwijderen van plakletters en -logo's.
 

EvdB

Actief lid
Na afgelopen vrijdagmiddag de caravan uit de stalling te hebben opgehaald, gisteren de eerste serieuze km's (190) gereden met de caravan achter de auto. Er stond een stevige wind en dat was, zeker wanneer de wind van de zijkant kwam, goed te merken. Ik denk dat de (veel) langere oversteek ten opzichte van de VW Touran hier zeker een nadelige invloed heeft. Wat wel weer fijn is, is het feit dat de Octavia makkelijker optrekt en ook veel beter de snelheid vast houdt bij het nemen van een helling/hellinkje. Hier is het hogere koppel van de Octavia in het voordeel ten opzichte van de Touran (200 nm tegenover 175 nm). Veel met de handmatige versnelling gereden om het toerental toch wat hoger te houden. Ook in de sport stand schakelde de auto toch te vroeg op, wat ook het verbruik niet ten goede komt. Schakelen met de flippers aan het stuur is dan toch ook wel heel fijn!
1711298060723.jpeg Ik moet nog wel even langs de dealer die de inklapbare trekhaak heeft gemonteerd. Bij het achteruitrijden met de caravan achter de auto blijven de sensoren actief en piepen dus constant. Dat is, volgens mij, niet zoals het hoort te zijn. Bij de vorige auto's werd deze in ieder geval wel uitgeschakeld.
 

Bijlagen

  • 20240324_120553.jpg
    20240324_120553.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 27
  • 20240323_163256.jpg
    20240323_163256.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 27

hemi24

Forumguru
Ik moet nog wel even langs de dealer die de inklapbare trekhaak heeft gemonteerd. Bij het achteruitrijden met de caravan achter de auto blijven de sensoren actief en piepen dus constant.

Haastklusje?
Heb je ook een camera?
 

EvdB

Actief lid
@hemi24, nee ik heb (nog) geen camera. Ik wil het eerst nog even aankijken. De achteruitrijcamera is wel heel handig, zeker met het aankoppelen van de caravan, maar de vorige auto was mijn eerste auto die zo'n camera had en al die jaren daarvoor kon het ook zonder. Achteraf laten inbouwen kost toch serieus geld. Maar dit heeft toch niets te maken met het feit dat de sensoren actief blijven, of heb ik iets gemist?
 

1983jeroen

Forumguru
Jammer dat je met caravan alsnog veel zelf hebt moeten schakelen.
Bij mij komt morgen de caravan voor het eerst achter de huidige Octavia en voor mij ook eerste keer DSG. Ben benieuwd wat die doet. Ik heb wel de 1.5TSI
Met welke snelheid rijdt jij op de snelweg met caravan?
 

EvdB

Actief lid
@1983jeroen, ik heb niet heel veel hoeven schakelen, maar zodra ik de auto in S of D zette ging deze toch minimaal 1 versnelling te hoog. Op de snelweg eigenlijk helemaal niet hoeven schakelen. 95 km/h op de teller in de 5de versnelling was prima, zo'n 2900 tpm. Helling op, vrachtwagen inhalen, ging ook prima in deze versnelling, terugschakelen was niet nodig. Alleen binnen de bebouwde kom en verkeerslichten moest ik natuurlijk schakelen.
 

j_leeuw

Actief lid
Dat lijkt mijn combinatie wel.... Alleen hebben wij bewust gekozen voor de 1.5 om wat trekkracht over te hebben en stel dat we besluiten om een andere caravan te kopen we geen problemen hebben met het trekgewicht van de auto. Ben wel benieuwd hoe je de spiegels hebt ervaren, ik ben opzoek naar andere omdat ik merkte dat ze tegen het glas aankomen en daardoor niet meer kan verstellen.

Ik herken de punten die je aanhaalt met betrekking tot het rijden, hiervoor had ik een golf 7 variant met 1.6 diesel maar de octavia rijd echt soepeler in mijn beleving.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik weet niet in hoeverre de spiegels van de O4 afwijken van de O3. Ik gebruik ook Milenco spiegels, maar dan de XL variant (echt een aanrader qua zicht t.o.v. de gewone).
Qua bevestiging hetzelfde.
Ik heb beide klemmen op het schuine stuk zitten en ervaar geen problemen met verstellen.

Milenco heeft tegenwoordig ook een Platinum versie van de klem. Wellicht dat die iets dunner is?
 

EvdB

Actief lid
@j_leeuw, zoals geschreven ben ik ook tevreden over het rijden met de caravan. Ik had al ruim ervaring met een kleine(re) motor in de vorm van 2 maal een VW Touran met 1.2 liter vier cylinder. De Octavia is zeker soepeler.
Ik had dat probleem ook met de spiegels totdat ik buitenste voetje iets meer naar binnen plaatste. Nu kan ik de autospiegel weer verstellen. Ik ga nog wel proberen om ze aan de onderkant te bevestigen. Zoals je kunt zien staan ze nu op de bovenkant en staan dan ook nog omhoog. Ik heb gemerkt dat er nu zomaar een complete auto, welke mij tegemoet komt, achter de spiegel verborgen kan zijn. Wanneer ik de caravanspiegel lager krijg is dit probleem verholpen.
 

1983jeroen

Forumguru
Voetjes aan de onderkant moet je mee oppassen omdat de deur kan beschadigen bij het inklappen van de autospiegels

Om de spiegel naar beneden te laten gaan moet je gewoon links en rechts even verwisselen. De stang en spiegel dan. Voetjes op de auto laten zitten.
Zo zitten ze bij mij.
Je kunt nog een beetje spelen met de hoogte van de Milenco door de stang aan de ene kant hoog in het voetje te doen en de andere laag zoals ik ook heb. Screenshot_20240325-104105.png

En de oude Milenco;

Screenshot_20240325-103915~2.png
 
  • Leuk
Waarderingen: EvdB

j_leeuw

Actief lid
Heb de stangen en spiegels al omgedraaid zodat de spiegels naar benden wijzen zoals op de onderste foto, zal nog eens kijken naar ander voetjes anders komen er echt ander spiegels.
 

1983jeroen

Forumguru
Heb je al geprobeerd beide voetjes op het zelfde schuine stuk van je autospiegel te zetten?
Denk dat hij op dat vlakkere stuk bij de auto anders in de knel komt met het spiegelglas...

Voetjes iets dichter bij elkaar zou minder stabiel zijn, maar ik merk weinig verschil. Trillen doet het toch wel een beetje
 
Bovenaan Onderaan