Enyaq laadt nog maar op 1 fase (2,3 kW) na klap bij voorverwarmen

Tees

Donateur
Jij blij dat t een leaseauto is...ik krijg hierbij overigens ook erg de vibes van een dealer die maat lukraak onderdelen aan het vervangen is. Ben wel benieuwd wat er mis was aan de HV accu, en idd hoe je dan uberhaupt bij de dealer gekomen bent.

@Captain Hook klopt natuurlijk. Maar net als bij foutmeldingen kan een zekering incidenteel doorbranden (door iets wat heel toevallig een keer voorkwam) of iets structurelers zijn. Het loont sowieso om daarvoor op onderzoek uit te gaan, maar gegeven dat de wagen bij de dealer staat, gaat dat natuurlijk niet gebeuren.

hemi24

Donateur
ik krijg hierbij overigens ook erg de vibes van een dealer die maat lukraak onderdelen aan het vervangen is.

Krijg hetzelfde idee, geeft geen gevoel alsof ze een duidelijke diagnose hebben weten te stellen.

Alsof je een stekker gaat vervangen als de schemerlamp ermee ophoudt…

• Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Daarvoor hoef je toch niet technisch te zijn @Mike80 ? Als HET grootste onderdeel van een EV 'stuk' is, dan is rijden gewoonweg onmogelijk. De energiebron voor de motor ontbreekt... ;)
Je typte letterlijk "Hoogvolt accu stuk"

Dus ik heb zo'n idee dat de dealer maar wat zwetst. :cautious:

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ah OK, het laadsysteem is een groot verschil met de accu zelf. Leek me ergens al onwaarschijnlijk dat ze de HV accu eruit hadden getrokken, volgens mij is dat een behoorlijke klus.

Het vervangen van het laadsysteem (i.e. de AC-DC omvormer) ligt meer in de lijn der verwachting. Ben benieuwd naar de volledige lijst straks, fijn als je die kan opvragen en met ons delen!

Ik ga mn best doen. Flinke reparatie. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? En zijn er nog risico's voor mijn laadpaal en meterkast?

hemi24

Donateur
Als er geen eenduidig antwoord komt m.b.t. de oorzaak van de kortsluiting, zou ik de auto in het vervolg wat verder van de woning plaatsen bij het opladen, of even de verzekeringspolis checken onder het kopje ‘brandschade’

Tees

Donateur
Nouja, ik mag toch aannemen dat het onderdeel wat de kortsluiting veroorzaakt heeft de hardste klap heeft opgevangen? Logischerwijs lijkt mij dat de omvormer zelf, en die wordt nu vervangen. Dan zou er, bij correcte reparatie, niet meer risico op brand of ander malheur moeten zijn dan bij iedere andere auto.

hemi24

Donateur
Zou ik ook aannemen, maar als ze echt lukraak zaken aan het vervangen zijn geslagen, is de kans groot dat àlles binnenkort weer met een klap eruit ligt.

Tees

Donateur
Ik help je hopen dat ze met een concreet antwoord komen. Maar de gemiddelde ervaring met dealers hier is wel dat ze lukraak onderdelen vervangen tot het moment dat het gemelde probleem (in dit geval: laden gaat maar op 1 fase) opgelost is. De oorzaak zal voor hen dan liggen in een van die onderdelen, dat kan waar zijn, maar hoeft niet zo te zijn.

Bovenaan Onderaan