Enyaq Coupé (V)RS

Alpha

Donateur
Gaaf @rigte ! Zou je eens een foto in het donker willen maken van de Crystal Face neus dinges grill geval? Thnx!

Edit: oh ik zie net je foto in het andere topic. :love:
 
Heel fraai. Ik heb er buiten de demo van de dealer nog geen een in het wild zien rijden. Ik moet nog 6 maanden wachten ….
 
Die heb ik ook, alleen dan in het blauw, maar zonder wielkappen.
Mooie wagen.
In het blauw ook mooi. Is niet zonder wielkappen, gewoon andere, maar mooie velgen. Veel rijplezier. Ik heb er de eerste
3000 tevreden km’s opzitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

spikehome

Forumguru
Afgelopen zaterdag in de enyaq coupe RS gereden in mambo green.
Er stond een paar k aan km'ters op.
Verder was deze auto zeer vol met zomer en winter wielen.
Kreeg voor mij Octavia 4 RS ook best redelijk bedrag terug (gezien veel andere inruilprijzen op b.v. een ev6).

Nu super aan het twijfelen of ik wel electrisch moet gaan rijden.
Het laden vind ik nog wel een dingetjes als je leest over laadpalen die niet werken of de hoeveelheid pasjes / apps.
Tevens kamperen wij meestal in Frankrijk waar het een laadpaal woestijn lijkt te zijn.
Over de auto was ik zeer tevreden verder, vond de octavia al groot maar zo een enyaq is ook huge.
Past gelukkig gewoon in de garage nog.
01ca1bc970b0d7fb535966304141ecaa.jpg
 

JeSko

Forumguru
Of je het moet doen weet ik niet, ik vind het wel een echt schitterende auto en ik ben nu niet werelds grootste fan van SUV's en cross-overs, maar als je deze zo ziet rijden dat is toch een echte nekbreker, haal de badge eraf en mensen denken volgens mij meteen aan één of ander premium merk.
 

spikehome

Forumguru
@JeSko die kleur moest ik even aan wennen maar is toch wel bijzonder.

De huidige RS ook nekkendraaier.
Krijg van bmw rijders duimpjes zelfs onderweg.
En laatst stond ik geparkeerd op mijn werk stond er een Porsche een 2 plekken verder die zijn raampje omlaag deed toen ik bij de auto stond en zei mooie Audi :banghead::rockon: dus ik zei bedankt maar die Audi is een Skoda :deuk:.


Ondertussen van het weekend ook het enyaq topic van tweakers afgestruind.
En lijkt de enyaq (van oktober 2022 trouwens) best wel een goede auto.
Ik kan zomers veel van mijn eigen pv opladen al is het voorlopig gewoon via 220v maar gezien ik niet zoveel km'ters maak (op de vakanties na dan) is dat wel te doen in een nachtje.
Gezien ik eens wat langer met een auto wil doen dan 1 a 4 jaar:censored: keek ik even voorruit wat de toekomst is met mrb, maar dat is na 2025 de volle pont betalen (nog).
Waarschijnlijk zal daar nog wel een tussen oplossing voor komen tot rekening rijden er is in 2030, maar ik ga geen 390 euro mrb per 3 maanden betalen al duurt dat natuurlijk nog wel 2 jaar en het 3e jaar voor kwart tarief.
Luxe probleem ook eigenlijk
 

Japanese Power

Donateur
Even inhakend op jouw vraag van wel of niet doen.

Na 14 maanden sturen in een Enyaq kijk ik toch wat anders tegen deze auto aan. Afgezien van het heerlijke rijden ben ik behoorlijk afgeknapt op de tot nu toe al vele software issues, matige connectiviteit en de inferieure kwaliteit van sommige onderdelen.

Skoda komt na 4 heerlijke probleemloze jaren in de Kodiaq elke keer een stukje lager op de ladder te staan. Electronica en alles daaromheen is een super gevoelig punt bij de hele VAG groep. Dus niet alleen voor de Enyaq, maar voor alle modellen waar de iV in is verwerkt. Ik heb nog zo'n 46 maanden te gaan dus dat duurt nog wel even maar er zijn soms momenten dat ik de Enyaq liever kwijt dan rijk ben. De hele MEB3 ellende, de connect problemen, de range vermindering, en sowieso de tegenvallende range, de laadfails voortgekomen uit de MEB3 update en zo heb ik wel meer tegenvallende zaken.

Neemt niet weg dat als de auto verder heerlijk rijdt. Maar als ik NU zou moeten kiezen is het iets met hybride van buiten de VAG-stal zijn. Succes in je keuze. Ik vind het een hele hoop geld voor een auto waarbij best wel wat issues zijn (geweest). En als ik kijk naar hoe lang sommige iV rijders al tobben met bepaalde zaken zou ik m'n handen er nu niet aan durven branden...
 

spikehome

Forumguru
Ik denk dat het idd een VAG probleem is met de software want alle nieuwe modellen met alles digitaal hebben problemen.
Al valt het met mijn O4 RS nog wel mee en heb ik nooit storingen gehad na de update en daarvoor maar 1x.

Maar ik ken het probleem lees er veel over, en privé is het toch een hele bak geld
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Neusie

Actief lid
Heb nog geen goede foto gemaakt dus voor nu even deze… na 9maand wachten heb ik mijn RS 2dgn voor kerst op kunnen halen. Moet zeggen dat hij me erg goed bevalt op paar software haperingen na en 1 wat groter issue…. Zijn er meer RS rijders die hem als heel hard ervaren, vooral in de vering aan de achterkant? Hij stuitert flink op een klinkerweg. Daarnaast heb ik het idee dat alles los trilt achterin. Vorige week klapperde de achterklep zodanig dat ik al terug bij de dealer geweest. Ze hebben toen de wigdempers vervangen en daarmee was het gerammel idd weg, maar nu een week later hoor ik al weer diverse bijgeluiden achterin de auto op een klinkerweg. Net of alles weer los aan het raken is. Ik weet dat de auto zwaar en stug is, en het sportonderstel op asfalt super is maar op klinkers niet. Maar had wel wat meer comfort verwacht en ik irriteer me aan het gerammel achterin. En dan rijd ik nu nog met zachte 20inch winterbanden, ik huiver nu al voor de 22inch zomerset die al klaar ligt. Iemand ook deze ervaring?
A0284523-975A-4B13-907D-B76922219510.jpeg
 

Japanese Power

Donateur
Fraaie bak. Je probleem van rammels herken ik totaal niet vanuit de gewoon Enyaq.
Alles is heel stil en kraakvrij in mijn geval. Iets wat ik destijds bij de Kodiaq niet altijd kon zeggen...
 

coolrunnings

Actief lid
…. Zijn er meer RS rijders die hem als heel hard ervaren, vooral in de vering aan de achterkant? Hij stuitert flink op een klinkerweg. Daarnaast heb ik het idee dat alles los trilt achterin. Vorige week klapperde de achterklep zodanig dat ik al terug bij de dealer geweest. ...... Ik weet dat de auto zwaar en stug is, en het sportonderstel op asfalt super is maar op klinkers niet. ......En dan rijd ik nu nog met zachte 20inch winterbanden, ik huiver nu al voor de 22inch zomerset die al klaar ligt. Iemand ook deze ervaring?
Klinkt alsof de transportblokken niet verwijderd zijn.
 

sitechris

Donateur
In mijn testrit had ik zeker niet de ervaring dat dit een te stugge auto is. Zeker met dempers in meest comfortabele stand was comfort echt prima.
 
Heel fraai. Ik heb mijn bestelling om laten zetten van zwart naar graphite grey. Hoe is het stuiteren verder met deze grote wielen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Neusie

Actief lid
Op normale wegen is het prima, op een klinkerweg gaan we nog ervaren. Is al met al maar 1 maatje groter dan de meeste RS-en die op 21inch staan, dus zal wel meevallen wsl
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Neusie

Actief lid
Even een update mbt het onderstel van mijn RS. Afgelopen week de auto met ca 30mm laten verlagen met voor 10% en achter 20% soepeler veren. Wat een verschil! Ipv keiharde stuiterbak is het qua looks nu een echte 5drs coupé en rijdt die stukken comfortabeler. Had al vaker gehoord dat verlagen bij een EV die werking zou kunnen hebben en dat blijkt! Misschien niet waar een gemiddelde SUV (als je de coupé daar al onder zou kunnen scharen) rijder naar op zoek is, maar ik het er qua rijden in elk geval blij mee.
 

Bijlagen

  • IMG_4093.jpeg
    IMG_4093.jpeg
    806,3 KB · Weergaven: 85
Bovenaan Onderaan