We reden de eerste meters in de nieuwe Skoda Fabia. Het is een heel erg goede auto geworden, maar wel wat emotieloos.
De Skoda-rijder zal blij worden van de nieuwe Fabia. Hij staat op het onderstel van de volgend jaar te introduceren nieuwe VW Polo en dat is te merken. De Fabia rijdt echt prima, is heel mooi in balans en daardoor erg veilig. Het comfort staat eveneens op een hoog niveau. De rij-ervaring is wel erg VW: met een lichte besturing en een aandrijflijn die mooi ‘in zijn rubbers hangt’; je moet namelijk écht je best doen om schokkerig van versnelling te wisselen.
De Fabia is ruim, maar heeft door zijn dikke, gebogen C-stijlen wel een behoorlijk grote dode hoek. Er is veel plaats om bagage mee te nemen. De 1.4 motor die wij reden is een tikkeltje rumoerig, maar wel pittig genoeg.
Het uiterlijk van de Fabia is er eveneens op vooruit gegaan. Hij is volwassener dan voorheen en – vinden wij – mooier. Wel heeft Skoda met een erg schuin oog naar de Suzuki Swift gekeken. Het ‘zwevende dak’ (de A-stijlen zijn zwart en niet in carrosseriekleur gespoten) lijkt zelfs rechtstreeks van de Swift gepikt. Dat dakje is overigens ook in het wit te bestellen. Net als Mini dat doet en straks Fiat met de 500. Wij vinden het bij de Fabia echter niet zo passen.
Ons oordeel over de Fabia: een erg goede auto, maar hij mist een beetje emotie. Hij is wel erg in de VW-mal geperst. De Skoda-rijder zal dat worst zijn. Hij of zij zal waarschijnlijk erg blij worden van deze nieuwe Tsjech.
Autovisie
De Skoda-rijder zal blij worden van de nieuwe Fabia. Hij staat op het onderstel van de volgend jaar te introduceren nieuwe VW Polo en dat is te merken. De Fabia rijdt echt prima, is heel mooi in balans en daardoor erg veilig. Het comfort staat eveneens op een hoog niveau. De rij-ervaring is wel erg VW: met een lichte besturing en een aandrijflijn die mooi ‘in zijn rubbers hangt’; je moet namelijk écht je best doen om schokkerig van versnelling te wisselen.
De Fabia is ruim, maar heeft door zijn dikke, gebogen C-stijlen wel een behoorlijk grote dode hoek. Er is veel plaats om bagage mee te nemen. De 1.4 motor die wij reden is een tikkeltje rumoerig, maar wel pittig genoeg.
Het uiterlijk van de Fabia is er eveneens op vooruit gegaan. Hij is volwassener dan voorheen en – vinden wij – mooier. Wel heeft Skoda met een erg schuin oog naar de Suzuki Swift gekeken. Het ‘zwevende dak’ (de A-stijlen zijn zwart en niet in carrosseriekleur gespoten) lijkt zelfs rechtstreeks van de Swift gepikt. Dat dakje is overigens ook in het wit te bestellen. Net als Mini dat doet en straks Fiat met de 500. Wij vinden het bij de Fabia echter niet zo passen.
Ons oordeel over de Fabia: een erg goede auto, maar hij mist een beetje emotie. Hij is wel erg in de VW-mal geperst. De Skoda-rijder zal dat worst zijn. Hij of zij zal waarschijnlijk erg blij worden van deze nieuwe Tsjech.
Autovisie