En zo rijdt-ie: Skoda Fabia

We reden de eerste meters in de nieuwe Skoda Fabia. Het is een heel erg goede auto geworden, maar wel wat emotieloos.

De Skoda-rijder zal blij worden van de nieuwe Fabia. Hij staat op het onderstel van de volgend jaar te introduceren nieuwe VW Polo en dat is te merken. De Fabia rijdt echt prima, is heel mooi in balans en daardoor erg veilig. Het comfort staat eveneens op een hoog niveau. De rij-ervaring is wel erg VW: met een lichte besturing en een aandrijflijn die mooi ‘in zijn rubbers hangt’; je moet namelijk écht je best doen om schokkerig van versnelling te wisselen.


De Fabia is ruim, maar heeft door zijn dikke, gebogen C-stijlen wel een behoorlijk grote dode hoek. Er is veel plaats om bagage mee te nemen. De 1.4 motor die wij reden is een tikkeltje rumoerig, maar wel pittig genoeg.

Het uiterlijk van de Fabia is er eveneens op vooruit gegaan. Hij is volwassener dan voorheen en – vinden wij – mooier. Wel heeft Skoda met een erg schuin oog naar de Suzuki Swift gekeken. Het ‘zwevende dak’ (de A-stijlen zijn zwart en niet in carrosseriekleur gespoten) lijkt zelfs rechtstreeks van de Swift gepikt. Dat dakje is overigens ook in het wit te bestellen. Net als Mini dat doet en straks Fiat met de 500. Wij vinden het bij de Fabia echter niet zo passen.

Ons oordeel over de Fabia: een erg goede auto, maar hij mist een beetje emotie. Hij is wel erg in de VW-mal geperst. De Skoda-rijder zal dat worst zijn. Hij of zij zal waarschijnlijk erg blij worden van deze nieuwe Tsjech.
Autovisie
 

SkodaMan

Actief lid
Goed verhaal
xyxthumbs.gif
 

LenK

Forumguru
Autoweek:

Gereden: Skoda Fabia
1 februari 2007

Ondanks de neergaande markt wist Skoda in de afgelopen zeven jaar een stijgend aantal auto’s te verkopen. Dit alles met dank aan de Fabia. De volledig nieuwe Fabia moet met een spannender uiterlijk, meer binnenruimte en een ruimere standaarduitrusting net zo’n succes worden.

De verkopen van Skoda stegen in het afgelopen jaar met maar liefst 9,5 procent. Opvallend was dat de Fabia hier in zijn zevende levensjaar ook nog aan bijdroeg: de verkopen van de compacte Skoda stegen in 2006 met 3,1 procent.
De Skoda Fabia kon je voorheen niet bepaald een brok emotie noemen, maar met het stoere en tegelijkertijd speelse uiterlijk scoort het nieuwe model duidelijk meer punten op dit gebied. Net als bij de Suzuki Swift, een belangrijke concurrent, is een modieus wit dak een optie.
De wielbasis is onveranderd gebleven. Wel is het dak maar liefst vijf centimeter hoger dan in het uitgaande model, waardoor het met de hoofdruimte voor de voor- en achterpassagiers wel snor zit. De beenruimte achterin is minder goed voor elkaar: hier zet de Fabia geen nieuwe maatstaven.
Op motorisch gebied is er veel te kiezen bij de Fabia. Er zijn bij de introductie maar liefst vier benzinemotoren beschikbaar met als voorlopige topversie de 1.6 16v met 105 pk. Deze versie is ook leverbaar met een Tiptronic automaat. Ondanks het vermogen moet de sterkste benzinemotor flink werken om de gang er in te houden. Daarom zijn we meer gecharmeerd van de 1,4-liter TDI met naar keuze 70 of 80 pk. Deze driecilinder krachtbron is lekker smeuiig en pakt mooi op bij lage toerentallen.
De vanafprijs van de Skoda Fabia is 11.990 euro.

De volledige rij-impressie met de Skoda Fabia kunt u lezen in AutoWeek 6, die op woensdag 7 februari in de winkels ligt.
 

Fabia

† In Memoriam
Maar we zijn allemaal erg benieuwd naar de rij ervaringen van de nieuwe Fabia. Dus iedereen zoekt het net af naar nieuwe rij ervaringen.
 
Bovenaan Onderaan