Elke twee jaar remtrommels reinigen noodzakelijk?

duopenotti

Senior Member
Mijn Greenline heeft afgelopen maandag z'n 30.000 km beurt gehad. Hij is nu 2 jaar oud en in mijn serviceboekje staat dat als extra de remtrommels achter gereinigd moeten worden. Dat heb ik dan maar laten doen, maar dat krikt de prijs wel aardig op. In eerste instantie wordt daar een uur voor gerekend, oftewel 100 euri. Later op de rekening is dat minder geworden en hebben ze ongeveer 75 euri incl. BTW gerekend.
Ik vraag me af of dat nu echt noodzakelijk is om elke twee jaar de remtrommels te laten reinigen. Heeft iemand daar kennis van? Heeft een van jullie dat ook laten doen of juist gelaten omdat bv de dealer dat niet nodig vond?

Groetjes,
Eric
 

Ron_2

Senior Member
Vroeger was het standaard bij een grote beurt om de remtrommels er af te halen, visueel te inspecteren op slijtage, lekkage en vervuiling.
Wat ze nu doen weet ik niet, alleen even testen op een remtestbank geeft geen indicatie of de voeringen nog mee kunnen tot de volgende beurt.
Vreemd dat je extra bij moet betalen voor een noodzakelijk iets.
 

laagvlieger

Forumguru
Wat een luxe dat ze dit dan standaard doen bij de beurt, ookal kost het wat!
Ik heb al eens de wegenwacht moeten bellen omdat mijn Fabia niet meer van zijn plaats kon. Ik dacht eerst dat de handrem bleef steken, maar het kwam door vuil in de remtrommels. Mijn auto was toen net een jaar oud. Op aanraden dan naar de garage geweest en zij hebben beide trommels gereinigd (gratis, garantie).

Maar ik heb het soms, dat het lijkt dat de auto vast staat maar ik kan hem met een beetje extra gas toch lostrekken. Dat hoort natuurlijk niet, maar dat haal ik nog even aan voordat de garantie verloopt ...
 

Race Eend

Forumguru
Inderdaad, juist dit soort preventief onderhoud is zeer belangrijk, goede dealer!

Remolie gaat tegenwoordig ook 3 jaar mee ipv 2 jaar, veel leaserijders krijgen bv de beurt bij 2 jaar en 8 maanden, en krijgen geen nieuwe remolie, waardoor ze 3.5 jaar met remolie rijden, wat veel te lang is en zelfs gevaarlijk kan zijn.
 

Ron467

Actief lid
Wat een luxe dat ze dit dan standaard doen bij de beurt, ookal kost het wat!
Ik heb al eens de wegenwacht moeten bellen omdat mijn Fabia niet meer van zijn plaats kon. Ik dacht eerst dat de handrem bleef steken, maar het kwam door vuil in de remtrommels. Mijn auto was toen net een jaar oud. Op aanraden dan naar de garage geweest en zij hebben beide trommels gereinigd (gratis, garantie)...

En bij mij idem! (en ik blijk geeneens woonplaats service te hebben :xyxthumbs:) gewoon op weg geholpen door de ANWB vanaf mijn oprit!
is toen, bij de garage, met wat morren ook gratis gedaan en de volgende beurt ook gewoon.

Nu ik dit schrijf bedenk ik me opeens dat ik gewoon de skoda gebeld heb en die dus de ANWB ingeschakeld hebben, maar toch.... zou inderdaad standaard bij de beurt moeten zitten! (kost ze minder ook denk ik).

Dadelijk als ik de winter velgen/banden er onder zet doe ik het zelf; even de trommel eraf de hogedruk luchtspuit erop en dan weer alles monteren. Tja de nadelen van trommels. En net meer dan 2 jaar "oud", dus komt meer op mezelf aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tja de nadelen van trommels. En net meer dan 2 jaar "oud",
Misschien ligt het aan m'n leeftijd, maar er is in dit verband toch iets dat ik niet snap.

Ik ben nog uit de tijd dat schijfremmen nog uitgevonden moesten worden, althans nog niet werden toegepast op gewone auto's voor gewone stervelingen zoals ik. Dus rondom trommels op m'n NSU's, m'n kevers, m'n besteleenden, etc. etc. - en nooit, nee echt nóóit van dit soort problemen ervaren. Terwijl de meeste van die auto's aanmerkelijk ouder dan 3 jaar zijn geworden. Bij 100.000km was een auto toen nog min of meer "op", vond men; tegenwoordig zijn ze dan net lekker los.

Maar: hoe deden ze dat vroeger dan? Zouden ze echt bij elke grote beurt (in sommige gevallen om de 10.000 km!!), of periodiek, de trommels losgetrokken en gereinigd hebben? En ALS dat inderdaad de gewoonte moest zijn bij trommelremmen, waarom doen ze dat dan nu niet meer - terwijl de grote beurten toch een stuk verder uit elkaar liggen...?
 

Ronnie

Forumguru
Antwoord is simpel: Ik stam uit de ongeveer dezelfde "bouwjaren", m'n eerste auto was een Renault "Ondine";
De constructie van de remtrommels destijds was "open", dwz dat er een behoorlijke spleet was tussen trommel
en ankerplaat, zodat het meeste (toen nog schadelijke,asbesthoudende) remstof eruit kon waaien.
Tegenwoordig hebben de trommels een opstaand randje van plm 2 mm. waardoor het stof in de trommel blijft meedraaien
en er dus niet meer uit kan waaien.
 

Ron467

Actief lid
Helemaal met Ronnie!

ook ik ben van die leeftijd of ouder:smirk: en had nog nooit van die problemen!
Maar mijn Ami8 en acadiane had al schijven voor hoor, als ik het me goed herinner! (vlak aan het blok)

Maar toch ook met mijn diane heb ik al eens vastgeslagen remmen gehad, maar die was dan ook al >12 jaar jong:crazy: en dat was toen ik uit bravoure eens een noodstop maakte. (en dan kon ik gewoon nog rijden, ook al werd dat ene wiel uiteindelijk roodgloeiend.....)
Ik was dan ook (on) aangenaam verrast toen ik de fabia niet meer van z´n plaats kreeg.....
 

Ronnie

Forumguru
Even ter aanvulling: de zelfstellende remschoenen waren destijds ook nog niet uitgevonden; bij elke beurt werden de remschoenen nagesteld.
Dus er was altijd een veel grotere ruimte aanwezig tussen voering en trommel......
(als je vroeger 2X moest trappen om een beetje remvertraging te krijgen werd het tijd om ze maar weer eens op te stellen!)
 

Skoody Boo

Actief lid
Is dat periodiek reinigen van de remtrommels bij een Fabia II nou iets van elke 2 jaar of meer iets van elke x-aantal kilometers (ja, afhankelijk van hoeveel je remt per km natuurlijk, maar als we dat nou even constant genoeg veronderstellen om buiten beschouwing te laten)?

Als in uit de ervaringen ook iets over km-standen wordt gemeld dan kunnen forumleden die meer of minder rijden een beeld vormen wanneer zo'n reiniging uitgevoerd moet worden.
 

wanderer

Senior Member
bij Kwikfit kun je gratis je remmen laten inspecteren, waarbij ze de trommels eraf halen en reinigen......
 

Noord26

Forumguru
Alleen van het woord Kwikfit krijg ik al kriebels van.. ;)

De specificatie van onze eerste grote beurt stond ook reinigen op van de achterremmen, maar de factuur was conform de standaardprijzen van Skoda zoals vermeld op oa de website. Mijn ervaring is daarom dat een beetje dealer het mee neemt in het standaard onderhoud wat nodig is voor de vaste prijs. Kan dat verschillen per dealer wat er in het standaard onderhoud mee genomen wordt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Alles overziende, lijkt het me 't beste om bij het inleveren van de auto voor een grote beurt bij de receptie even langs de neus weg te vragen "of de trommelremmen deze keer ook worden schoongemaakt?"
Dan kunnen ze het in elk geval niet vergeten...

(en het antwoord met datum en tijdstip noteren natuurlijk - kun je de receptionist(e) eventueel naderhand helpen om z'n geheugen op te frissen) :winkie:
 

Ron467

Actief lid
Ik denk dat de dealer(s) geleerd hebben.
Zojuist de winter velgen gemonteerd en gelijk even dat ene schroefje los om de remtrommel schoon te blazen.

Verrassing! haast geen stof (en het schroefje ging erg gemakkelijk).
Denk dat bij het laatste garage bezoek dit ook al weer gedaan is.

Jammer dat dit soort dingen (net als het toch niet onbelangrijke vervangen van de distributie ketting) niet genoteerd worden in het boekje......
 

wim-ned

Actief lid
Verleden week de velgen met winterbanden gemonteerd, direct even de trommels bekeken. Als de velgen er al af zijn is het voor beide kanten 5 minuten werk, en dan kan je heel rustig aan doen.
Remvoeringen (nog met klinknagels!) zijn nauwelijks gesleten, en dus ook nauwelijks stof in de trommels (85.000 km). Lijkt mij sterk dat de rem hierdoor vast kan lopen. Ik heb in 30+ jaar ook nog nooit meegemaakt dat een trommelrem vastliep.
 

Cordoba

Forumguru
Is dat periodiek reinigen van de remtrommels bij een Fabia II nou iets van elke 2 jaar of meer iets van elke x-aantal kilometers (ja, afhankelijk van hoeveel je remt per km natuurlijk, maar als we dat nou even constant genoeg veronderstellen om buiten beschouwing te laten)?

Als in uit de ervaringen ook iets over km-standen wordt gemeld dan kunnen forumleden die meer of minder rijden een beeld vormen wanneer zo'n reiniging uitgevoerd moet worden.

Ik denk dat ook voor eens in de 2 jaar wel wat te zeggen valt, dus niet op basis van km's: mensen die weinig kilometers rijden, rijden vaak korte stukjes en zullen vaker moeten remmen dan iemand die veel km's maakt en vooral op buitenwegen en snelwegen rijdt. Natuurlijk zijn er uitschieters naar beide kanten toe, maar zowel een km-norm als een kalender-norm hebben hun eigen voor en tegen.
 

turboturbo

Forumguru
Oke, maarre... ik wil er geen 75 euro incl. voor betalen, dus ik ga het bij een groten beurt niet vragen niet aan de recpectie...
Bovendien wissel ik ook zelf m'n wielen 2 x per jaar, dus wil het zelf wel doen.

Hoe werkt dat loshalen van die remtrommel? Is dat echt zo simpel als 1 schroef? En is blazen voldoende, of mag het ook 'nat' (bijv. met remmenreiniger)
 

wim-ned

Actief lid
Hallo turboturbo,

ja, als je wielen eraf zijn is het idd. nog één (Torx)schroefje. Als die eruit is schuif je de trommel er zo af.
Ik zou niet blazen, dan stuift er een wolk(je) remstof rond. Gewoon even met een kwastje of borsteltje schoon vegen werkt het beste.

Als ze hier € 75,- voor durven te rekenen....
 
Ik heb er ongeveer € 50,00 extra voor betaald. Hoort eigenlijk standaard bij een grote beurt vind ik, zeker omdat er nog geen APK nodig was die vaak wel "gratis" wordt gedaan. Goede tip om bij het wisselen van zomer/winterbanden dit meteen zelf te doen.
 

Noord26

Forumguru
Mijn dealer rekent 37, 50 excl btw voor reinigen van de trommels achter. Maar dat is incl roestvrij maken van de buitenkant van de trommels en behandelen tegen nieuwe roestvorming.
 
Bovenaan Onderaan