Nou Bakkertje, 100 punten voor jou. Er is inderdaad een kabelbreuk. Deze zit eigenlijk ook nog best op een shit punt. Het stompje aan de motorzijde is best kort. We gaan het wel nog proberen te laten solderen. Dan hebben we een reserveset.
Inmiddels hebben we beide motoren vervangen door twee nieuwe motoren van SKV. In de werkomschrijving van Skoda staat dat je motoren van verschillende merken niet mag mixen. Dus daar hebben we maar naar geluisterd. Leek ons ook erg logisch dat dit niet mag. Uiteindelijk dus voor het merk SKV gekozen omdat deze 3 jaar garantie biedt wat ons wel goed in de oren klonk.
Dit werkje was prima te doen. We hebben zoals ik al aangaf even toegang gekocht tot ERWIN. Daar alle benodigde handleidingen gedownload. Dus Trees je had idd gelijk genoeg alternatieven te vinden!
Ons uiteindelijke stappenplan was als volgt met dank aan Bakkertje voor de goede tips:
1. Zoals Bakkertje al aangaf zoek even iets van een bezem of stuk hout om de klep open te houden.
2. Wij hebben de zekering wel nog even verwijderd. Dan staat er geen stoom op het systeem en kun je niet per ongeluk een knopje in te drukken. Dit staat overigens niet in de handleiding. Daar staat dat de motor uitzetten voldoende is.
3. Verwijder de "D-pillar trim panel". Hier zit het stukje kabelboom wat je nodig hebt. Dit paneel zit op vier plekken vastgeklikt. Gewoon even voorzichtig aan trekken en dan komt ie los.
4. Aan de kabelboom zit dus die dikkere connector. De connectors klikken los door met een kleine schroevendraaier het pinnetje naar beneden te drukken aan de connector van de motor. Kijk anders even op de nieuwe motor om even te oefenen. Wij hadden de verhoogde laadvloer, daar kon je prima op je rug op liggen en tegelijk aan de auto werken.
5. Maak een touwtje vast aan de oude kabel voor je hem naar buiten trekt. Zo heb je al een soort trekveer om de nieuwe kabel straks terug te trekken.
6. De motoren zitten aan beide uiteinden op een soort kogel geklikt. Je begint met de hoogte van de twee. Aan de buitenzijde zitten kammetjes die je in zijn geheel kunt verwijderen. Pak hiervoor een platte schroevendraaier en maak ze voorzichtig wat losser. Ik zou met de twee horizontale ijzeren stangetjes beginnen daarna die wat schuin loopt. Op gegeven moment komt het geheel los en kun je door even een beetje kracht uit te oefenen de motor van de kogel aftrekken. Herhaal dit proces aan de onderkant.
7. Nu feitelijk alles omgedraaid weer aansluiten. Motor onder als eerste erop klikken, dan boven. Touwtje om nieuwe kabel doen en deze met de "trekveer" door het chassis trekken. Vervolgens connector aansluiten.
8. Bij de SKV-motors die wij gekocht hebben was het zeer belangrijk eerst handmatig de klep dicht te doen. Dit zo dus gedaan.
9. Zekering terug erin.
10. Test het systeem met alle knopjes en de sleutel. Bij ons werkte het gelukkig meteen. In de handleiding stond dat je soms nog iets moest resetten. Maar dat was dus niet nodig.
11. Plaats de "D-pillar trim panel" weer terug uit stap 3.
Uiteindelijk een uurtje werk. We hebben het heel rustig en op ons gemak gedaan. Ik denk dat mensen die dit vaker doen het op 20 minuten geregeld hebben haha.
Wij zijn weer grote blij en dat voor minder de helft dan wat de dealer zich vraagt.
Dank jullie wel allemaal voor de reacties!