Elektronische achterklep opent en sluit niet meer vanzelf vreemd geluid als je op knop drukt

Alpha

Donateur
Hallo beste Forum vrienden,

Namens mijn ouders een vraagje. Zij hebben een Skoda Kamiq met een elektrische achterklep. Nu wil deze sinds gisteren opeens niet meer automatisch openen of sluiten.

Hierbij twee filmpjes met het error geluidje wat ie maakt:


In de handleiding lijkt niks te staan over dit geluidje. Heeft iemand een idee wat het betekent?

We hebben de zekering al eens een aantal minuten eruit gehad. Maar helaas haalt dat niks uit.

Daarnaast ook geprobeerd de klep opnieuw in te leren conform de handleiding. Maar dan gebeurt helemaal niks. O.a. ook geen geluid dat hij de nieuwe hoogte heeft opgeslagen.

Iemand de magische tip? Of is hier echt wat kapot? Alvast bedankt.
 
Weet dat bij andere VAG auto's o.a. Seat Ateca, de bedrading naar de motoren nog wel eens wil breken, door een te krappe bocht van de carrosserie naar de motor. Officieel betekent dat de complete motoren vervangen en die zijn heel duur...zijn ook goedkopere clonen van op de markt. Heb er verder zelf geen ervaring mee, mijn Ateca heeft geen elektrische achterklep. Vind ik niet erg als ik lees hoe vaak die dingen stuk gaan
 

Alpha

Donateur
Dankjewel Frank, dat zou minder mooi zijn. We gaan morgen de garage maar eens bellen. Kijken of ze dit jaar nog tijd hebben voor een diagnose :maakmegek:
 

Huibert

Forumguru
Helaas gaat zo'n motor nog wel eens stuk. Die van mij zijn nu allebei vervangen, gelukkig onder garantie. Helaas 3x voor bij de garage geweest, ze sneuvelden vlak na elkaar.
 

Bakkertje

Forumguru
Heb dit nu 2x gehad (1x links en 1x rechts) bij de Ateca van mijn schoonouders, is gewoon een kabelbreuk en kun je gewoon repareren als je een beetje handig bent.

Stappen:
- Uitlezen welke kant het is, of de rubber tule naar achteren trekken en kijken of je kunt zien aan welke kant er een draad door is.
- C-stijl kunststof losmaken aan de kant die defect is
- Stekker van de veer opzoeken en losmaken (dit is een rotklusje).
- Bezemsteel pakken en onder de klep zetten (die komt anders in de volgende stap op je harses)
- Veertjes losmaken van de veerpoot onder en boven en veerpoot uitnemen
- Thule naar achteren halen en gebroken draad solderen met een stukje nieuw draad en isoleren (krimpkous)
- Alles weer inbouwen in omgekeerde volgorde

Je kunt de poten ook vervangen natuurlijk en dan is het een stukje duurder inderdaad
 
Laatst bewerkt:

Alpha

Donateur
Nou updateje. De linkermotor is dus kapot. Garage vraagt zich €640,- om hem te vervangen… We gaan dus even op zoek naar alternatieven. Geen enkele vorm van coulance. Beetje bizar voor een optie die ooit €240 kostte.
 

Tees

Donateur
Hebben ze de bedrading gecontroleerd en is de motor dus echt kapot? €640 is wel een stevig bedrag. Dealer prijzen hiervoor zijn ook wel heftig, staat in ETKA voor €550, maar kan je online wel voor veel minder (~€350) vinden. Het werk zelf stelt volgens mij niet zo gek veel voor, dat is hier wel eens beschreven door anderen.
 
Laatst bewerkt:

Alpha

Donateur
Dankjewel voor de tips Tees. We hebben inmiddels via ERWIN verschillende documenten gedownload en gaan nu eens zelf de rubbertjes losmaken en bekabeling bekijken. Voor ons gevoel heeft garage niets meer gedaan dan computer eraan gehangen, foutcode bekeken en de offerte opgemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Bakkertje

Forumguru
Voor 139 euro heb je 2 nieuwe ..


Maar 99,99% kans dat er echt gewoon een draad door is.. een garage gaat daar niets aan doen want teveel gedoe. Ik heb je al uitvoerig uitgelegd hoe je ze zelf kunt repareren. Vervangen kan ook ben je voor 139 euro ook klaar.
 

Alpha

Donateur
Thanks Bakkertje! We hebben jouw handleiding uitvoerig bekeken en net al zelf e.e.a. gedemonteerd. Wij kunnen zo 1-2-3 geen kabelbreuk ontdekken. Mogelijk zit het in het deel dat omwikkeld is met een soort van stof. We gaan nog even verder op onderzoek uit. Thanks voor de link!
 

Tees

Donateur
€139 voor 2 stuks vind ik dan wel weer verdacht weinig. Dan ga je je toch wel afvragen wat daarvan de kwaliteit is
 

Alpha

Donateur
Dat was nog een mooie vanuit de dealer. Ja voor die 650 euro krijgt u wel originele Skoda onderdelen... Waarop m'n pa tactisch antwoordde die dus ook mega snel kapot gaan :D.

We hebben net via Auto-Onderdelen24 twee nieuwe motoren besteld. Die hadden de extra service dat ze o.b.v. het VIN-nummer nog eens extra controleren of e.e.a. compatible is. Was ook sneller leverbaar dan Amazon.

Toch bedankt voor de link Bakkertje. We waarderen dat je met ons meedenkt :) !
 

Bakkertje

Forumguru
Heb je het rubber van de motor losgehaald? Bij de 2 die ik gerepareerd heb zat de kabelbreuk heel dicht op de motor (1 cm ongeveer). Het ingetapete deel gaat de auto in. Het zit echt aan de kant van de motor. Nog even gezocht maar ik kon er geen eigen foto van vinden in m'n archief. Hieronder een foto gevonden op het web, geeft een idee waar de breuk (in mijn gevallen) zat
 

Bijlagen

  • Screenshot_20250923_215143_Chrome.jpg
    Screenshot_20250923_215143_Chrome.jpg
    355,6 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:

Alpha

Donateur
Nou Bakkertje, 100 punten voor jou. Er is inderdaad een kabelbreuk. Deze zit eigenlijk ook nog best op een shit punt. Het stompje aan de motorzijde is best kort. We gaan het wel nog proberen te laten solderen. Dan hebben we een reserveset.

IMG_3650.jpeg

Inmiddels hebben we beide motoren vervangen door twee nieuwe motoren van SKV. In de werkomschrijving van Skoda staat dat je motoren van verschillende merken niet mag mixen. Dus daar hebben we maar naar geluisterd. Leek ons ook erg logisch dat dit niet mag. Uiteindelijk dus voor het merk SKV gekozen omdat deze 3 jaar garantie biedt wat ons wel goed in de oren klonk.

Dit werkje was prima te doen. We hebben zoals ik al aangaf even toegang gekocht tot ERWIN. Daar alle benodigde handleidingen gedownload. Dus Trees je had idd gelijk genoeg alternatieven te vinden!

Ons uiteindelijke stappenplan was als volgt met dank aan Bakkertje voor de goede tips:
1. Zoals Bakkertje al aangaf zoek even iets van een bezem of stuk hout om de klep open te houden.

2. Wij hebben de zekering wel nog even verwijderd. Dan staat er geen stoom op het systeem en kun je niet per ongeluk een knopje in te drukken. Dit staat overigens niet in de handleiding. Daar staat dat de motor uitzetten voldoende is.

3. Verwijder de "D-pillar trim panel". Hier zit het stukje kabelboom wat je nodig hebt. Dit paneel zit op vier plekken vastgeklikt. Gewoon even voorzichtig aan trekken en dan komt ie los.

Schermopname 27-09- .png

4. Aan de kabelboom zit dus die dikkere connector. De connectors klikken los door met een kleine schroevendraaier het pinnetje naar beneden te drukken aan de connector van de motor. Kijk anders even op de nieuwe motor om even te oefenen. Wij hadden de verhoogde laadvloer, daar kon je prima op je rug op liggen en tegelijk aan de auto werken.

5. Maak een touwtje vast aan de oude kabel voor je hem naar buiten trekt. Zo heb je al een soort trekveer om de nieuwe kabel straks terug te trekken.

Schermopname 27-09- .png

6. De motoren zitten aan beide uiteinden op een soort kogel geklikt. Je begint met de hoogte van de twee. Aan de buitenzijde zitten kammetjes die je in zijn geheel kunt verwijderen. Pak hiervoor een platte schroevendraaier en maak ze voorzichtig wat losser. Ik zou met de twee horizontale ijzeren stangetjes beginnen daarna die wat schuin loopt. Op gegeven moment komt het geheel los en kun je door even een beetje kracht uit te oefenen de motor van de kogel aftrekken. Herhaal dit proces aan de onderkant.

Schermopname 27-09- .png

7. Nu feitelijk alles omgedraaid weer aansluiten. Motor onder als eerste erop klikken, dan boven. Touwtje om nieuwe kabel doen en deze met de "trekveer" door het chassis trekken. Vervolgens connector aansluiten.

8. Bij de SKV-motors die wij gekocht hebben was het zeer belangrijk eerst handmatig de klep dicht te doen. Dit zo dus gedaan.

9. Zekering terug erin.

10. Test het systeem met alle knopjes en de sleutel. Bij ons werkte het gelukkig meteen. In de handleiding stond dat je soms nog iets moest resetten. Maar dat was dus niet nodig.

11. Plaats de "D-pillar trim panel" weer terug uit stap 3.

Uiteindelijk een uurtje werk. We hebben het heel rustig en op ons gemak gedaan. Ik denk dat mensen die dit vaker doen het op 20 minuten geregeld hebben haha.

Wij zijn weer grote blij en dat voor minder de helft dan wat de dealer zich vraagt.

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Mooi dat het gelukt is en wat een mooie beschrijving!
Er was recent nog iemand met het zelfde euvel dus hopelijk heeft die er wat aan
Het stukje draad dat over is is niet veel inderdaad, maar het lukt nog wel om dat te solderen.
 

EdK

Forumguru
Dat maakt het forum hierdoor zo waardevol !!
Niet alleen hulp zoeken voor je probleem, maar erna ook even de moeite nemen om de oplossing in tekst en plaatjes hier neer te zetten zodat andere er in toekomst ook hun voordeel uit kunnen halen !!
 
Bovenaan Onderaan