Elektrische Ramen schakel schema

Beste Allen,

tot mijn grote schik en ontsteltenis merkt ik dat er geen Comfort stand op mijn ramen zit.
erg irritant als je per dag twee keer bij een parkeerslagboom staat. Na een kleine zoektocht hier ben ik erachter gekomen dat ie er gewoon niet op zit en niet te krijgen is ook (toch?) :cry:

ik ben van beroep Elektricein en dus was ik van plan om iets te fabrieken met een tijdrelaisschakelingetje ofzo.

:arghh:ik loop echter tegen een probleempje aan:

hoe wordt het raam nu geschakeld?
uiteindelijk komt er op de ramen-motor (+ en - = Op) andersom (- en + = Neer) toch?

maar schakel je met de schakelaar rechtstreeks de raam-motor?
soort van kruisschakelaar

of: schakel je met de schakelaar ergens relais die daarna de ramen aanstuurt?
een geschakelde + voor op en een geschakelde + voor neer

zonder deze info zal ik m'n hele deur moeten demonteren en door moeten meten.
ik hoop dat iemand met wat meer auto-verstand dan mij wat duidelijkheid kan scheppen.

Alvast bedankt voor jullie reactie:cheer:
 

Monteurtje

Forumguru
Wil wel proberen een plaatje van schema te plaatsen hier. Maar moet ik er qua tijd wel even gelegenheid voor hebben. Beetje druk op werk, dus beloof niks. Uit mijn hoofd weet ik het niet exact.
 

oco1979

Forumguru
fabia 3,zal hoogwaarschijnlijk canbus gestuurd zijn. ben er bijna zeker van.

Niet zoals klassiek systeem met een relaiske.

Tzou me sterk verwonderen deze niet beschikbaar is.

Kan een optie zijn,das waar.


Mogelijks instelling via vag-com of vcds.
 
Even zoeken, maar dankzij @FabiaLicious nu bovenwater.

Het is een soort van wissel contact.
Nu kan ik verder met het ontwerp van m'n tijdrelai schakeling.

Wordt vervolgd
 

Bijlagen

  • Screenshot_2016-06-17-07-10-28.png
    Screenshot_2016-06-17-07-10-28.png
    399,4 KB · Weergaven: 99
hier even een tussenstand:

mij lijkt het het beste om weg te blijven van interne Skoda-circuits en alleen de schakelaar d.m.v. relais te simuleren.

één druk op de ()knop, raam helemaal naar beneden.
als gedurende het naar beneden gaan nog een keer op een knop wordt ( of ) gedrukt stopt het raam.

dat x4 (raam links ( of ), raam rechts ( of ))

als het raam helemaal omhoog of naar benden is, (na zeggen 7sec.) moet de schakelaar weer op 0 staan.
ik weet niet wat er gebeurd als er de langere tijd spanning op die contacten staat.

hiervoor heb ik het e.e.a. zitten schetsen en bedenken. maar ik kom op zo'n verschrikkelijke waslijst aan componenten uit dat ik net zo goed een PLC kan monteren. die zijn prijzig, maar betrouwbaarder dan een schakeling van 100+ componenten.

nu ben ik opzoek gegaan via Conrad e.d. naar een plc 12Vdc, 4 in en 4 uitgangen. er is redelijk wat te vinden.


wordt vervolgd.
 

lamvel

Nieuw lid
En al een oplossing kunnen bedenken? Ik zit met hetzelfde probleem en ben wel geinterresseerd.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Beste Iamvel,

Het is wat ze bij ons op de zaak een "lopend project" noemen.

Het idee is af: 12v PLC met 4 in en 4 uitgangen. Het programma is ook af en werkend op de PC.

Nu alleen nog "even" de plc kopen en inbouwen.

Ik had deze PLC in gedachte omdat die 11-15V gevoed kan worden en omdat ik daar van een vorig project nog een programeerkabel van heb.

Xlogic 65-12DC-DA-Rhttp://www.plcshop.nl/prijzen-elc12.php

Maarja er kwammen wat dingetjes tussendoor; trouwen vakantie.

Het blijft wel een ergenis bij elke parkeergarage, alcoholcontrole,slagboom en intercom.

Wordt dus zeker vervolgd
 

Antera

Donateur
ben benieuwd weet alleen niet of je electronica het leuk gaat vinden van de auto.

daarnaast aardig investering voor deze optie toe te voegen. Je zal ook kabels moeten gaan trekken naar alle deuren dan. Ik weet niet of de fabia gelijk is verder aan de O1 met de knoppen


Gelukkig is het bij een O1 makkelijk om te coderen en de schakelaar aan te passen zodat de achterste ook een geheugen functie krijgen. Dit heb ik bij mij gedaan met dit als resultaat:


 

lamvel

Nieuw lid
ben benieuwd weet alleen niet of je electronica het leuk gaat vinden van de auto.

daarnaast aardig investering voor deze optie toe te voegen. Je zal ook kabels moeten gaan trekken naar alle deuren dan. Ik weet niet of de fabia gelijk is verder aan de O1 met de knoppen


Gelukkig is het bij een O1 makkelijk om te coderen en de schakelaar aan te passen zodat de achterste ook een geheugen functie krijgen. Dit heb ik bij mij gedaan met dit als resultaat:



Dat zou ik ook wel willen, mijn beide voorramen hebben deze functie niet en dat is toch wel bijzonder lastig. Wie kan dit realiseren op de Fabia 3 ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ben benieuwd weet alleen niet of je electronica het leuk gaat vinden van de auto.

daarnaast aardig investering voor deze optie toe te voegen. Je zal ook kabels moeten gaan trekken naar alle deuren dan. Ik weet niet of de fabia gelijk is verder aan de O1 met de knoppen

Ik wil 1 keer 12v oppikken ik de bestuurdersdeur. And thats it. GEEN kabels trekken naar deuren en NIET knoeien aan de interne computer van Skoda.

Om een heel lang verhaal kort te maken : de bedienings schakelaar blijft wat het is een schakelaar. Elementair twee draadjes die je met elkaar verbind.
De bedieningschakelaars bedienen de PLC die dan de juiste draadjes aan elkaar verbind in de originele kabelboom.

Tsja het hele geintje wordt niet gratis of voor een prikkie. Maar dit is een manier die mogelijk is, misschien iets over geengineerd, misschien niet de goedkoopste.
 

Antera

Donateur
Bij de schakelaars van de octavia is dat niet anders maar door middel van aanpassen schakelaars hebben ze nu allemaal 2 klikjes en door plaatsen van condensatortjes werken alle ramen zo allemaal passend in de oem behuizing
 

Antera

Donateur
Heb daar helaas geen link van. Die informatie heb ik zon 4 jaar geleden bij elkaar geschraapt en zo opgelost. Let wel omcoderen moet er ook gebeuren maar kan alleen met VDS Pro (werkt alleen via een seriele poort). Zal eens kijken of ik nog iets van info ervan kan vinden want eht zit grotendeels in me hoofd :-)

heb nog wat gevonden. Zie de foto's van de print waar je ziet welke verbindingen ik heb gemaakt en welke weerstandjes ik er tussen heb gezet. de weerstandswaarde staat erop maar heb ik ook gemeten
 

Bijlagen

  • P1010309.JPG
    P1010309.JPG
    239,6 KB · Weergaven: 18
  • P1010314.JPG
    P1010314.JPG
    246,5 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik zit net dit topic even door te lezen, en wat betreft de mogelijke oplossingen heb ik wel wat kanttekeningen:
  • als je je raam half open hebt, als je bij een slagboom aankomt, is die 7 seconden openen waarschijnlijk veel te lang
  • als het raam volledig open is, en de module blijft een aantal seconden lang signaal krijgen dat op de 'open' knop gedrukt wordt, ben je bezig om de ingeleerde eindpunten te overschrijven, dat lijkt me niet wenselijk (ook met het oogpunt op levensduur van het systeem)
  • als je het raam een stukje open hebt, en wil sluiten, dan moet ook niet 7 seconden het sluitsignaal gegeven worden, want dan heb je daar ook weer dat je de ingeleerde sluitstand aan het overschrijven bent.
  • als je het raam een klein stukje open wil, moet dat ook nog makkelijk te doen zijn (als je het raam bijv. 1 cm open wil, dan zal het lastig zijn als je dat moet doen door 2x de knop te gebruiken, dan zul je waarschijnlijk direct op 3-4 cm opening uitkomen, en dat is wel weer veel voor een auto die je bijv. even in de zon parkeert, maar niet al te heet wil laten worden.
 
@Cordoba zoals ik het programma nu heb geschreven is de tijd 4sec. (Ff met een stopwatch gemeten hoelang het raam er nu over doet)

één druk op de ()knop, raam helemaal naar beneden.
als gedurende het naar beneden gaan nog een keer op een knop wordt ( of ) gedrukt stopt het raam.

Ofwel 1cm naar beneden is soort van dubbel klikken.

Eindstand verander je niks aan. Je kan nu ook op het knopje drukken als het raam al in de uiterste stand is en als je direct na volledig openen direct weer dicht wilt en het raam is al open maar de 4sec. Nog niet voorbij kan je ook 2 x klikken. 1x stop 1 x omhoog
 

Cordoba

Forumguru
Ok, 4 sec. of 7 sec. is een behoorlijk verschil in dit geval met het oog op opnieuw inleren, blijft alleen de vraag of de benodigde dubbelklik voor kleine aanpassing van de raamopening handig is.
 

Antera

Donateur
de motoren hebben een eindafslag. dus de motoren krijgen niks meer te lijden al laat je de knop 10sec aan staan. nadeel is wel dat je nu niet kan kiezen tussen stukje open of een stukje dicht aangezien je nu een puls gaat geven en dus dicht gaat sturen of je moet de plc laten weten wat te doen bij een tweede puls.
 
Inderdaad de plc weet dat een 2de puls tijdens een actie (die famous 4sec. dus terwijl dat het raam nog naar beneden (of boven) aan het gaan is) betekend stop
 
Bovenaan Onderaan