Elektrische Ramen schakel schema

Beste Allen,

tot mijn grote schik en ontsteltenis merkt ik dat er geen Comfort stand op mijn ramen zit.
erg irritant als je per dag twee keer bij een parkeerslagboom staat. Na een kleine zoektocht hier ben ik erachter gekomen dat ie er gewoon niet op zit en niet te krijgen is ook (toch?) :cry:

ik ben van beroep Elektricein en dus was ik van plan om iets te fabrieken met een tijdrelaisschakelingetje ofzo.

:arghh:ik loop echter tegen een probleempje aan:

hoe wordt het raam nu geschakeld?
uiteindelijk komt er op de ramen-motor (+ en - = Op) andersom (- en + = Neer) toch?

maar schakel je met de schakelaar rechtstreeks de raam-motor?
soort van kruisschakelaar

of: schakel je met de schakelaar ergens relais die daarna de ramen aanstuurt?
een geschakelde + voor op en een geschakelde + voor neer

zonder deze info zal ik m'n hele deur moeten demonteren en door moeten meten.
ik hoop dat iemand met wat meer auto-verstand dan mij wat duidelijkheid kan scheppen.

Alvast bedankt voor jullie reactie:cheer:
 

Monteurtje

Forumguru
Wil wel proberen een plaatje van schema te plaatsen hier. Maar moet ik er qua tijd wel even gelegenheid voor hebben. Beetje druk op werk, dus beloof niks. Uit mijn hoofd weet ik het niet exact.
 

oco1979

Forumguru
fabia 3,zal hoogwaarschijnlijk canbus gestuurd zijn. ben er bijna zeker van.

Niet zoals klassiek systeem met een relaiske.

Tzou me sterk verwonderen deze niet beschikbaar is.

Kan een optie zijn,das waar.


Mogelijks instelling via vag-com of vcds.
 
Even zoeken, maar dankzij @FabiaLicious nu bovenwater.

Het is een soort van wissel contact.
Nu kan ik verder met het ontwerp van m'n tijdrelai schakeling.

Wordt vervolgd
 

Bijlagen

  • Screenshot_2016-06-17-07-10-28.png
    Screenshot_2016-06-17-07-10-28.png
    399,4 KB · Weergaven: 99
hier even een tussenstand:

mij lijkt het het beste om weg te blijven van interne Skoda-circuits en alleen de schakelaar d.m.v. relais te simuleren.