Elektrische of hybride auto laden: hoe?

EdK

Forumguru
Voor degene die die aparte groep nog moeten laten aanleggen voor een laadpaal kan het makkelijk zijn om tevens voor die groep een Kwh meter ernaast te laten plaatsen.
Doordat het een enkele groep is kun je heel makkelijk bemeteren wat je verbruik totaal is voor het laden van de wagen.
over een periode van dag / maand / kwartaal of jaarbasis.

Zelf heb ik dan geen E wagen, maar maak gebruik van een P1 uitlezer van Cedel ( https://webshop.cedel.nl/CEMM-basic-energieverbruiksmanager )
Krijg op deze wijze de gegevens real binnen van gas / water / elektra en zonnepanelen.
Maar met de plus module kun je nog verder uitbreiden en dus ook een laadpaal verbruik uitlezen.

En de kosten zin het niet op het totaal bedrag van de laadpaal voor een losse Kwh meter

EdK

Forumguru
De Wallbox app geeft veel informatie
Ja ken die app's , zelf één voor de zonnepanelen van MyEnlighten.
En tov de slimme meter gaf die app op dat ik op een dag veel meer had opgewekt.
Nu de panelen een eigen meter gegeven en zie gewoon dat de slimme meter en de zelf ingebouwde KWh meter dezelfde opbrengst opgeven en de app gewoon te optimistsch is.
Maw zat me al helemaal rijk te rekenen maar blijf gewoon arm..

En nu in één oogopslag alle gegevens in meterkast en vanuit de Cedel CEMM module.

Dus mbt de app , ga er niet blind van uit dat dit werkelijke waardens zijn.
En hou het de eerste periode in de gaten of de opgegeven waardens in je app kloppen.

cali05

Forumguru
Wij overwegen een Zappi laadpaal te laten aanleggen. Niet goedkoop maar wij hebben 22 zonnepanelen en willen zoveel mogelijk de Citigo met 'eigen stroom' laden. Via een Zappi is dat mogelijk.

https://www.zappi.info

In theorie leuk, maar met de huidige salderingsregeling zie ik het nut nog niet helemaal.
Ook in de winter is je opbrengst met 22 panelen niet hoog. Zal soms nog niet eens 1kwh zijn per dag.
Wat is dan de toegevoegde waarde van de regeling ?

cali05

Forumguru
Niet alleen in theorie leuk maar ook in de praktijk. D Bij direct laden vanuit de panelen wordt er inderdaad niet gesaldeerd maar wordt er geladen eigen stroom, daarmee zo groen mogelijk.

Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Bij direct laden vanuit de panelen wordt er inderdaad niet gesaldeerd maar wordt er geladen eigen stroom, daarmee zo groen mogelijk.
Maar goed dat is met elke verbruiker in en om je woning die op je groepenkast zit aangesloten.
Als je echt alle groene stroom voor je wagen wil benutten dan moet je er een accupack bijnemen die de niet gebruikte opgewekte stroom opslaat en zodra je wagen ( E ) is aangesloten die lading je wagen inpompt....
Nu gaat je teveel opgewekte stroom het net op en komt als lichtgroene stroom bij je buren terecht...

cali05

Forumguru
Nog eentje dan:
Met normale laders kunt je niet kiezen hoeveel gebruik er wordt gemaakt van je eigen elektriciteit productie. De zappi laadt door zoveel mogelijk eigen consumptie toe te passen en zo weinig mogelijk uit het stroom net te trekken.

Je kunt kiezen uit een aantal programma's

1. Volledig laden zonder gebruik van het net in de ECO+ mode, waarbij het opladen wordt gepauzeerd als de eigen productie even te laag is.
  2. Laden in de slimme modus met zoveel mogelijk gebruik van eigen energie, de ECO modus. Zodra de eigen productie te laag is, wordt er vanuit het net bijgeladen. Nooit lager dan 1,4kW laden.
Overigens is een Zappi niet veel duurder dan een Wallbox of Ratio met loadbalancing.

Canon-Eye

Forumguru
Die salderingsregeling duurt niet heel lang meer, en dan ga je voor de teruggeleverde kWh minder krijgen dan je betaalt voor wat je uit het net verbruikt. Die situatie treedt zoals het er nu voorstaat met een jaar of twee in werking, dus is het alleen maar verstandig om daar nu alvast rekening mee te houden.
Tot het zover is, heb je er geen financieel voordeel aan - maar ook geen nadeel.

Klopt idd. Maar dat gaat iets minders snel.

Per 1 januari 2023 wordt de salderingsregeling geleidelijk afgebouwd. Dat wil zeggen dat het voordeel dat huishoudens en bedrijven ontvangen op hun energiebelastingen – in ruil voor het terugleveren aan het net – elk jaar iets minder wordt. Uiteindelijk wordt dat voordeel 0 en ontvang je alleen een vergoeding van de energieleverancier voor de teruggeleverde zonnestroom. Dat zal in 2031 het geval zijn. Omdat zonnepanelen steeds goedkoper worden, zal het op de lange termijn ook zonder subsidie financieel interessant zijn om zonnepanelen te installeren. Vanaf 2023 zal ieder huishouden en bedrijf met zonnepanelen automatisch meegaan met de afbouw van salderen, zonder daar iets voor te hoeven doen.

EdK

Forumguru
Nog eentje dan van mij:

Zolang je panelen rechtstreeks op de lader staan en vandaar uit geschakeld word naar de auto of naar het net omdat de auto er niet aanhangt dan hoor je mij niet !

Maar nu staan je panelen rechtstreeks gekoppeld op je groepenkast en je lader straks ook !
Hangt je wagen er niet aan op een volle zomerdag dan pompten die panelen gewoon hun stroom het net in !
Hangt je wagen er wel aan met vraag naar lading dan zal de panelen stroom via de groepenkast naar je wagen toestromen.
Leveren je panelen op dat moment niet genoeg stroom voor de lading dan zal er tevens stroom uit het net gehaald worden.

Het verhaal van hun met hun slimme /ECO modus klinkt leuk maar zal er op neer gaan komen dat je op dat apparaat kunt instellen dat je overdag met zon wil laden en niet meer in de nacht ! Maar wat nu als je overdag met die zon met de wagen ergens anders bent dan op de lader ?? Zal je toch moeten laden in de avond / nacht !?

Heb op hun site even rondgekeken of ik een aansluitschema oid kon vinden om te zien hoe hun dan eco laden maar ik kan het nergens vinden.
Heb dus sterk het vermoeden dat het leuk verkoop praatje is
Net zoals je groene stroom kunt afnemen van stroom leveranciers zonder dat ik een nieuwe (groene) kabel aansluiting krijg. Heb dus een aansluiting waar groene en grijze stroom doorheen loopt, en die groene stroom ziet echt niet dat mijn woning een contract heeft voor groene stroom

Ik zeg derhalve ook niet dat het een slechte lader is, hij heeft waarschijnlijk mogelijkheden om op bepaalde tijdstippen te laden en niet te laden.
En hij kijkt op je huisaansluiting of hij wel of niet voluit kan laden en zal hierop zijn laad procedure aanpassen.

Hoop dat je me begrijpt met wat ik bedoel ....

cali05

Forumguru
Iets meer in verdiepen EdK, zit toch echt iets anders in elkaar. Hoe dan ook, het doel van dit draadje is mogelijke laadpalen en laadpassen met elkaar te delen. Bij deze een optie toegevoegd. Het is aan de lezer om ermee te doen wat hij/zij wil

• Leuk
Waarderingen: EdK

Me Zelf

Forumguru
Na alles nog een uitgezocht te hebben denk ik dat ik het aansluiten zelf ga doen. Het is vooral veel graafwerk (meter of 10) en een slimme manier om van binnen naar buiten te komen zoeken. Dan zijn mijn uren vast goedkoper dan die van een installateur. Volgens mij heb ik alleen een extra groep en evt een extra aardlekschakelaar nodig (daar ben ik nog het minst zeker van, lijkt af te hangen van de laadpaal die je kiest?) en een goede, toekomstvoorbereide, grondkabel. Mogelijk is het ook verstandig om te investeren in goed gereedschap en dan hoop ik zeker 300 euro te kunnen besparen.

cali05

Forumguru
Wij hebben zojuist een Zappi wallbox besteld. Installatie wordt gedaan. De Zappi past o.i. het beste bij onze omstandigheden. Laadkabel is een prettige 6,5 meter lang.

1163600787.jpg

Me Zelf

Forumguru
Ik kan dit nergens vinden (ok, misschien zoek ik niet goed genoeg): als ik een 3,7kw laadpaal neem, dus 1 fase op 16A, moet ik dan deze in de groepenkast ook op 16A afzekeren? Lijkt me dat je dan wel erg op het randje balanceert, is 20A dan niet logischer?

Ik kan dit nergens vinden (ok, misschien zoek ik niet goed genoeg): als ik een 3,7kw laadpaal neem, dus 1 fase op 16A, moet ik dan deze in de groepenkast ook op 16A afzekeren? Lijkt me dat je dan wel erg op het randje balanceert, is 20A dan niet logischer?
Ja. de groepenkast wordt dan 16A afgezekerd.De laadpaal zal iets minder vragen dan de 16A omdat te voorkomen.

EdK

Forumguru
Als er in je laadpaal een installatie automaat zit van 16A (B16/2p ) dan ben je officieel verplicht een 20A (B20/2p) zekering te plaatsen in je groepenkast ivm selectief zijn !
Er van uitgaande dat je hoofdzekeringen 3x25A of 1x35A zijn.
Maar een laadpaal met een 16A zekering en ook in de groepenkast voor die laadpaal , dus 2x 16A in zelfde groep is iets wat officieel niet mag !
Dat het gebeurd en ook geinstalleerd word door installateurs is een ander verhaal, maar in woningnieuwbouw word wel meer geknoeid.

EdK

Forumguru
Dit geldt dan voor de hoofdzekering, die moet idd zwaarder zijn
Laadpaal heeft eigen automaat van 16A volgens TS, dan moet de zekering voor die aparte groep in meterkast 1 stap hoger zijn dus 20A !
En de hoofdzekering moeten dan officieel minimaal 25A zijn !

Als je een 16A zekering hebt in je laadpaal en je hebt er voor die laadpaalgroep in meterkast ook een 16A zitten dan slaat bij kortsluiting oid of alleen de meterkast zekering er uit of de laadpaal zekering en kan ook nog dat beide er dan uitvliegen !
Is de zekering in laadpaal nu 10A ( geleverd vanuit fabriek ) dan kun je in je meterkast een 16A monteren.

En uiteraard ook de juiste soort kabels / draad gebruiken !! anders gaat het daar op fout.
Hele keukens gezien in woningen die met verlengblokken aan elkaar zaten, en dan vreemd vinden dat er een brandende geur in keuken hing die niet van de appeltaart kwam......

Bovenaan Onderaan