Elektrisch bereik Octavia Combi IV phev

Peter-036

Forumleiding
Moderator
SOH = State Of Health.
Het is minder goed voor een accu om lange tijd op 100% te staan, of om snelladend naar die 100% te gaan, maar dat laatste is geen optie bij een PHEV, die kunnen over het algemeen niet snelladen.
Als ik de volgende dag 100% nodig heb, zet ik 'm 's avonds aan de lader om vol te laden, een nachtje maakt niet uit. Maar ik heb een BEV.
 

EdK

Forumguru
Hier een stukje uit een Skoda nieuwsbrief mbt jullie accu's !

rssImage-1fcda6eefd9e61d1082d46f557132bcb.jpeg

Een elektrische auto opladen is simpel: je rijdt naar een laadpunt, steekt de stekker in de laadpoort en dat is het. Je zult merken dat bij een snellaadstation aan de snelweg het snoer aan de paal zit en dat je bij een laadpaal in de wijk je eigen laadkabel moet gebruiken. Maar ook dat wijst zichzelf. Wat rest, zijn een paar handige tips om de levensduur van het accupakket te verlengen en de laadtijden te verkorten.

Zo blijft de batterij langer gezond​

Voor de levensduur van de batterij is het verstandig om het accupeil zo veel mogelijk tussen 10 en 80 procent te houden. Hij houdt er niet van om he-le-maal vol of leeg te zijn. De ENYAQ iV biedt zelfs de mogelijkheid om het laden automatisch te stoppen bij 80 procent. Opladen tot 100 procent doe je bij voorkeur alleen wanneer je een lange rit gaat maken.

Over lange ritten gesproken: snelladen langs de snelweg doe je liever ook tot 80 procent. Niet alleen om het accupakket te ontzien, maar vooral vanwege de tijdswinst. Vanaf 80 procent acculading wordt het laadvermogen zo ver teruggeschroefd, dat het echt zonde van je tijd is om te wachten op een helemaal volle batterij. Dat verklaart ook waarom autofabrikanten in de folder een snellaadtijd tot 80 procent communiceren. Dan wil je afkoppelen en vertrekken.

Snellaad met mate, is daarbij het advies. Voor de gezondheid van de batterij heeft opladen met wisselstroom, zoals de wallbox thuis of in de laadpaal in de wijk, de voorkeur. De reden is dat bij snelladen warmte vrijkomt waar de batterij niet van houdt, ook al wordt hij actief gekoeld. Thuis opladen gaat met een veel lager vermogen en genereert amper warmte. Bovendien is de stroom uit je eigen wallbox vaak goedkoper dan die van de snellader. Zoals tanken aan de snelweg ook duurder is dan thuis om de hoek.

Opladen in de winter​

Voor opladen in de winter is het ideale scenario voor lange ritten als volgt: laat de auto opladen tot 100 procent en stel bij de vertrektijd ook een temperatuur in. De auto laadt dan niet alleen op, maar verwarmt ook het interieur. Vertrekken met een vooraf opgewarmd of afgekoeld interieur, is comfortabel en het vergroot de actieradius van de auto. Het kost nu eenmaal minder energie om de ingestelde temperatuur te behouden, dan vanaf nul (graden) te beginnen.

Tijdens het rijden kan het accupakket rustig op bedrijfstemperatuur komen. Zou je na honderden kilometers inpluggen bij de snellader, dan krijg je de optimale laadsnelheid. Het is een slecht idee om op een winterochtend eerst naar de snellader te gaan, want een koude batterij laadt veel langzamer. Dat moet je maar net weten.

Dat ŠKODA een accucapaciteit van 70 procent garandeert voor de eerste 8 jaar of 160.000 kilometer, heeft ook te maken met het gebruik. Waarschijnlijk blijft de batterij van jouw elektrische auto veel gezonder dan 70 procent, als je de bovenstaande tips en adviezen volgt.

Lees ook: ŠKODA VISION 7S: een nieuwe designtaal, meer dan 600 kilometer range
 

groentesoep

Nieuw lid
Heeft het nog negatieve invloed op de accu als je de wallbox overslaat en vanaf 220 laadt? Het laden gaat dan langzaam, maar als ik het goed heb zit dat 13 kWh accuutje dan nog altijd in 6.30 uur vol. Dat is niet snel, maar zeker wel snel genoeg voor mij.
 

Cordoba

Forumguru
Langzamer laden veroorzaakt geen schade in je accupakket. Schade aan het accupakket ontstaat door:
- snelladen
- de accu extreem ver of helemaal leegrijden
- de accu steeds naar 100% vol laden.

Bij veel accu's wordt wel geadviseerd om die af en toe wel volledig te laden, om te voorkomen het deel dat voor de lading tussen 80 en 100% zorgt, niet goed meer functioneert.
 

groentesoep

Nieuw lid
Voor wat betreft het onder de 10% komen, is het daarbij ook zo dat dit minder schadelijk is als het slechts voor korte duur is?
 

Cordoba

Forumguru
Dat durf ik niet te zeggen, ik weet wel dat vroeger bij de oude loodaccu's een paar keer met een lege accu staan voldoende is om een accu heel fors te beschadigen. Dat is ook precies de reden dat een iets grotere accu bij een gewone verbrandingsmotor veel langer meegaat, bij een wat grotere accu daalt het laadpercentage (SOC - State Of Charge) bijvoorbeeld niet tot 40% maar slechts tot 60% en dat kan zomaar de dubbele levensduur voor een accu opleveren.
 

jongetje

Forumguru
Hetzelfde is ook met de accu van je telefoon. Die kun je beter ook langzaam laden en niet helemaal vol en leeg.
 
Ik rijd al bijna 2 jaar met een superb iv. Ik rij bijna uitsluitend op batterij. En laad die steeds op tot 100% en rij deze leeg tot meestal 1-2% ...verder laat de wagen niet toe want dat springt de benzinemotor bij. Er staan nu ongeveer 40000km op de teller en merk op dit ogenblik geen verval in batterij capaciteit...op een mooie dag 50+ en nu en kouder +-30...ik rij veel kleine afstanden.
Ter info, ik laad bijna uitsluitend op met de bijgeleverde lader( de trage dus) . Aan de lage laadsnelheid...is dus idd vol op +- 6-7u.
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De accu's in BEV's en waarschijnlijk ook die in PHEV's worden 'beschermd' door een Battery Management System, dat er voor zorgt dat de accu nooit echt 100% vol of volledig leeg raakt. de laatste 3-4% worden leeg cq. vol gehouden.
Voorts zorgt dat BMS ervoor dat alle cellen in je accu regelmatig gebruikt worden, zodat die 'gelijkmatig slijten'.

In de verwachte levensduur van je auto is de kans dat de H(oog)V(oltage) accu het eerder opgeeft dan de rest van de auto erg klein, er rijden inmiddels EV's (ex-taxi's?) rond met meer dan 5 ton op de klok, en een SOH van rond de 90%.

De vroege Tesla accu's werden heel vaak bij een 'supercharger' geladen, dus daar kan het beeld wat afwijkend zijn.

Een 1e generatie (2010-2012) Nissan Leaf die (bijna) nooit aan een snellader geweest is, kan nu nog altijd een gezonde accu hebben.
Ik noem die omdat die wel een probleem krijgen bij (te) vaak snelladen door het passieve koelsysteem op de accu.
 

Bakkertje

Forumguru
De SOH van mijn GTE accu is na 120 dkm 80%, afgelopen weekend nog 38 km eruit gehaald om mijn dochter naar de bios te brengen. Moest daar wel echt serieus mijn best voor doen. Op de boardcomputer geeft is van aan dat ik 1 kwh per 5,9 km verbruik.
Na het wegbrengen auto aan de lader, genoeg om haar weer op te halen, terug op benzine waarbij ik weer een Mercedesrijder uit een droom heb kunnen helpen dat ie een snelle auto heeft :fool:

Vanmorgen naar het werk gereden dan is de accu na 33 km leeg, voornamelijk snelweg.

Hoe het met de nieuwe Skoda's zit weet ik niet, mijn GTE is uit 2016, daarbij kan ik een maximum instellen tot hoever de auto laadt, bijvoorbeeld 80%. Vervolgens zou ik een vertrektijd in kunnen stellen en dan zorgt de auto ervoor dat de accu dan 100% en dat ie voorverwarmd is op de ingestelde temperatuur.

Een thuislader laadt overigens nooit met meer dan 10A en in mijn geval zou een lege accu in 3,5 uur opgeladen zijn.
Als je een wallbox hebt kan de auto met 16A laden en zou het in 2,5 uur moeten kunnen.
Een Skoda heeft volgens mij een 13 kWh accu, dus daar zou je dan 1/3 bij op moeten tellen.
 

groentesoep

Nieuw lid
De accu's in BEV's en waarschijnlijk ook die in PHEV's worden 'beschermd' door een Battery Management System, dat er voor zorgt dat de accu nooit echt 100% vol of volledig leeg raakt. de laatste 3-4% worden leeg cq. vol gehouden.
Ik denk inderdaad dat een 0% in het display geen echte 0% is in de accu en dat eveneens 100% in het display geen echte 100% is in de accu.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk inderdaad dat een 0% in het display geen echte 0% is in de accu en dat eveneens 100% in het display geen echte 100% is in de accu.
Dat klopt, als ik op mijn werk aankom heb ik meestal nog 1 km bereik in de accu over (inmiddels aardig uitgekiend hoe ik het meest op stroom kan rijden). Einde dag geeft de laadpaal aan dat ik 7,7 kWh heb geladen, rekening houdend met de SOH van 80% zou ik 9,6 kWh uitkomen wat redelijk in de buurt komt van de originele 9,8 kWh.
Dus ik denk dat ie hem wel degelijk behoorlijk leeg rijdt..
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Bakkertje Reken er dan nog even 8 tot 15% laadverlies bij, de lader in de auto zet een deel om in warmte, en warmt ook de accu nog wat op om het laden te vergemakkelijken.
De laadpaal geeft inderdaad aan wat er uit het net gehaald is, maar niet (exact) wat er in de accu gegaan is.
Op tweakers zijn er wat die dat (voor een BEV natuurlijk) vrij ver hebben uitgerekend, en daar komt meestal iets van 10 tot 20% uit, waarbij het grootste verlies zit in het deel voorbij de 80%.
 

Bakkertje

Forumguru
Inderdaad @Peter-036 er zijn nog meer verliezen, net ook nog even ingelogd bij elec2go waar ik mijn laadpas van heb. Sessies op kantoor zijn tussen de 7,4 en 7,58 kWh, dus die 7,7 haal ik niet eens..
Nou ja, ik ga er geen studie aan wijden om het helemaal uit te kauwen, het bevalt mij bijzonder goed en had het liefst nog een km of 6 meer bereik uit de accu willen halen dan zou ik volledig elektrisch naar mijn werk kunnen rijden. De nieuwere moddelen van de GTE en ook de Skoda iV's zover ik weet hebben een 13 kWh accu pakket daarmee zou ik het dus moeten halen.
Mocht de accu in mijn auto ooit echt versleten zijn dan kan ik tegen die tijd overwegen om er een 13 kWh accu in te plaatsen ipv een 9,8.
Tot dit tijd overtreft ie al mijn verachtingen en zit ik ruim boven mijn berekend gemiddeld brandstofverbruik. Ik ben ooit uitgegaan van 1 op 22 in de afwegende berekening en daar zit ik echt ruim boven, zelfs met de caravan ritje meegeteld. Op de huidige tank benzine staat de teller op 1 op 65 momenteel ;)
 

jongetje

Forumguru
Eigenlijk kun je niet meer zeggen dat een plugin hybride 1 op X rijdt, elektra is namelijk ook niet gratis. Je zou beter om moeten rekenen naar het aantal km's dat je met een euro brandstof (elektra en benzine) haalt. Dus als je bijv. 1000km pakt, kost dat X liter benzine en X Kwh elektra. Dan de prijzen pakken daarvan en dan weet je pas echt of je goedkoper bent dan alleen op benzine afhankelijk van de elektra prijs thuis, aan de openbare laadpaal (en snelladen zul je niet snel doen met een plugin).
 

Bakkertje

Forumguru
Klopt helemaal @jongetje als ik thuis laadt doe ik dat wel degelijk nagenoeg gratis. Ik laad 2000 kWh per jaar ongeveer thuis. De zonnepanelen zijn inmiddels afbetaald en voor het terug leveren zou ik 5,5 ct per kWh krijgen. Ik wek zelf zo’n 10000 kWh per jaar op..
Dat is omgerekend 110 euro daarvoor kan ik 8000 km (dan ga ik uit van 4 km per kWh in de praktijk haal ik meer) elektrisch rijden. De rest zou ik uit mijn Elec2go app kunnen halen, leuk om een keer te doen op een regenachtige zondagmiddag..
 

groentesoep

Nieuw lid
Ik wek slechts rond de 2800 Kwh op, en daar hou ik nog wel wat van over (700 ofzo), maar bij lange na niet genoeg voor wat ik in een auto kan verstoken. Ik had er destijds flink meer gelegd dan nodig, maar met een inductieplaat en airco die in het voorjaar en herfst af en toe ook wat meestookt is dat overschot aardig terug gelopen.
Dat is voor mij ook een reden om het bij pluginhybride te houden, en niet een volledig elektrische auto te kopen. Ik heb er toch de stroom niet voor, ook niet als ik er nog wat panelen bij leg.

Een andere reden is dat ik in dit land nog wel eens een flink laadpaaltekort zie ontstaan als er ooit een MG5-achtige op de markt komt met nog iets meer bereik en voor een iets lagere prijs. Ergens is er een tipping point, en daarna kan het best hard gaan. Onze Autoriteit Consument en Markt heeft de afgelopen 10 jaar heel goed opgelet dat ons stroomnet niet te veel uitgebreid werd, want dat zou maar duur zijn, en "je weet immers niets van hoeveel capiciteit waar nodig zou zijn." (...) Ik zou zeggen dat overal 20% er bij nooit voor niks kan zijn, maar goed..... Het is ook niet alleen mobiliteit. Het gaat ook over de warmtevraag voor woningen. Tien jaar door de plee terwijl de rente voor de overheid om te lenen 0 was of zelfs licht positief. Tien jaar door de plee waarin technici beschikbaar waren waarvan je er de komende 10 jaar niet opeens twee keer zoveel hebt rondlopen. Je ziet het mijlenver vantevoren aankomen, er is ook meerdere keren voor gewaarschuwd, de minister heeft zelfs de bevoegdheden van de NMA uitdrukkelijk uitgebreid, maar toch doet zo'n instantie dan niets anders dan benodigde investeringen onmogelijk maken omwille van een iets lagere prijs op een zeer korte termijn. Niet heel vertrouwenwekkend....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de snelweg zet ik hem in laadmodus, dan rijdt de auto toch al zuinig, zodra ik van de snelweg af ga zet ik hem weer op hybride of Emode
 
Bovenaan Onderaan