Elektrisch bereik Octavia Combi IV phev

groentesoep

Nieuw lid
Wat is - in de praktijk - het elektrisch bereik van een Octavia Combi IV phev worst case bij max 80 Km/h?
Gerelateerd: Is er nog gevaar voor degeneratie van het accupakket als je de accu altijd tot 100% laadt, en niet bijvoorbeeld tot 80% of 85%?

Ik probeer in te schatten of ik alleen enkele reis naar m'n werk zou kunnen doen zonder de verbrandingsmotor te starten, of dat ik dat heen en terug zou halen op 1 lading.
 

coppe218

Senior Member
Ik heb nu 55.000 km ervaring met mijn auto. Rij omstandigheden (temp. snelheid en veel optrekken afremmen) hebben veel invloed op het bereik. in de winter haal ik tussen de 35 en 40 km electrisch, maar dat is te rekken door de auto in de ochtend voor vertrek al via de laadpaal te laten voor verwarmen. in de zomer haal ik tussen de 45 en 55 km. Hierbij rijd ik wel 80% snelweg met105 km/h. Als je langere wegen met 80 km/h rijdt zonder al te veel start stop moeten de km die je haalt nog 10% beter kunnen zijn. Ik heb in de zomer met een lange rit over een 80 weg 62 km gehaald. Het niet tot 100% laden heeft vooral te maken met DC snelladen. Dat zorg voor degeneratie van de accu. De PHEV kan maximaal met 3,7 kWh AC laden en dat kan gewoon tot 100%. Nog geen degeneratie van de accu gemerkt of gemeten.
 

groentesoep

Nieuw lid
Dank je, Hier heb ik 100x meer aan dan verkopers die wel praten maar geen antwoord geven.

Ik kreeg bij proefritten de indruk dat als je 100% elektrisch wilt rijden en dus in e-mode zit de verbrandingsmotor toch bijspringt als je "het gas" vol induwt. Heb ik dat goed?
 

groentesoep

Nieuw lid
O.k., 2e poging. De quotejes waren niet voldoende geloof ik. En - als we dingen strikt gaan nemen - zou een gaspedaal alleen op LNG en CNG kunnen slaan, immers, voor de peut het blok ingaat is er nog niks vergast. Maar goed:

Ik kreeg bij proefritten de indruk dat als je 100% elektrisch wilt rijden en dus in e-mode zit de verbrandingsmotor toch bijspringt als je het accelleratiepedaal vol induwt. Heb ik dat goed?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pindasaus

Forumguru
Het zou zomaar kunnen. Gaspedaal vol intrappen = paniek / noodsituatie en dan is het enige wat telt om het volledige vermogen beschikbaar te hebben.
 

Alpha

Donateur
100% vol = 51km range
80% vol = 38 km range

Ik rijd met een redelijk zwaar voetje en gebruik alle gizmo’s inclusief airco. Ik heb twee schema’s aangemaakt in de laadplanner. Een waarbij hij om 5:00 klaar moet zijn door de weeks en in het weekend 6:30. Ik ga het schema van door de weeks in de winter aanpassen zodat hij niet alleen 80% vol is maar ook voorverwarmd is. Dat schijnt nogal wat uit te maken volgens een recent Skoda artikel.

Daarnaast ingesteld dat hij altijd direct tot 30% moet opladen. Skoda adviseert minimaal 10%. En met 30 kan ik ongeveer 15km rijden binnen de bebouwde kom. Ik laad alleen tot 100% dusver als ik meteen vertrek. Kijk dus uit naar de ervaringen van anderen hier omdat Skoda aangeeft bij dagelijks gebruik max 80%. Kan nergens vinden dat dit alleen bij DC laden zo is. Staat overigens ook in de handleiding.

Twee keer per week ga ik naar het werk. Dan zet ik hem standaard zelf op hybrid om ook de benzine motor te gebruiken. Grappig detail als je teveel elektrisch rijdt zal eens in de zoveel tijd de auto starten op benzine. Dat is ook wel logisch dunkt me.

Ik heb dit artikel een beetje als uitgangspunt genomen: https://www.skoda-storyboard.com/en/emobility/charging-isnt-rocket-science/

Voor wat betreft accelereren. Ja, als je het gaspedaal door de grond stampt zal de benzine motor aanspringen en wordt je gelanceerd. Als je hem goed indrukt zul je echter ook lekker vlot elektrisch van de plek gaan.
 

groentesoep

Nieuw lid
100% vol = 51km range
80% vol = 38 km range

Ik rijd met een redelijk zwaar voetje en gebruik alle gizmo’s inclusief airco. Ik heb twee schema’s aangemaakt in de laadplanner. Een waarbij hij om 5:00 klaar moet zijn door de weeks en in het weekend 6:30. Ik ga het schema van door de weeks in de winter aanpassen zodat hij niet alleen 80% vol is maar ook voorverwarmd is. Dat schijnt nogal wat uit te maken volgens een recent Skoda artikel.

Daarnaast ingesteld dat hij altijd direct tot 30% moet opladen. Skoda adviseert minimaal 10%. En met 30 kan ik ongeveer 15km rijden binnen de bebouwde kom. Ik laad alleen tot 100% dusver als ik meteen vertrek. Kijk dus uit naar de ervaringen van anderen hier omdat Skoda aangeeft bij dagelijks gebruik max 80%. Kan nergens vinden dat dit alleen bij DC laden zo is. Staat overigens ook in de handleiding.

Twee keer per week ga ik naar het werk. Dan zet ik hem standaard zelf op hybrid om ook de benzine motor te gebruiken. Grappig detail als je teveel elektrisch rijdt zal eens in de zoveel tijd de auto starten op benzine. Dat is ook wel logisch dunkt me.

Ik heb dit artikel een beetje als uitgangspunt genomen: https://www.skoda-storyboard.com/en/emobility/charging-isnt-rocket-science/

Voor wat betreft accelereren. Ja, als je het gaspedaal door de grond stampt zal de benzine motor aanspringen en wordt je gelanceerd. Als je hem goed indrukt zul je echter ook lekker vlot elektrisch van de plek gaan.
Dank voor je info.

Aha, dus ook in e-mode moet je niet door de vloer trappen als je alleen elektrisch wilt rijden.

Dat die benzine-motor af en toe moet draaien lijkt mij ook een goed idee, maar dat zal hij toch wel regelmatig moeten buiten woon-werkverkeer om voor familiebezoek e.d.

Mooi dat je een laadplan kan instellen.

Ik laad alleen tot 100% dusver als ik meteen vertrek. Kijk dus uit naar de ervaringen van anderen hier omdat Skoda aangeeft bij dagelijks gebruik max 80%. Kan nergens vinden dat dit alleen bij DC laden zo is. Staat overigens ook in de handleiding.

O oei. Behalve als jij iets gemist hebt is het dus standaard slechts 80%. 38 km, dat is genoeg voor enkele reis, en duidelijk niet voor ook nog de terugweg. Dat is dan wel weer jammer. Scheelt wel elke werkdag een motorblok 1x opwarmen en de bijbehorende koude kilometers en uitstoot. Maar niet 2x. Of het wordt stekkeren bij het werk, maar dat gaat niet altijd werken vrees ik.
 

groentesoep

Nieuw lid
Het zou zomaar kunnen. Gaspedaal vol intrappen = paniek / noodsituatie en dan is het enige wat telt om het volledige vermogen beschikbaar te hebben.
Is ook wel wat voor te zeggen inderdaad. Zolang je maar wel gemakkelijk het verschil kan aangeven tussen vol elektrisch of vol elektrisch + verbrandingsmotor.
 

Alpha

Donateur
Hier trouwens wat screenshots wat je allemaal kunt instellen met de app:

E11F9A03-6D69-4482-BA99-573167B03B57.png 00A628C6-A3A7-461A-9C61-5E5F6684C462.png 068FD0FD-A747-48E5-9D2F-B55D4550FD98.png B7F2D8A1-1556-4246-B5D1-DF444544E62B.png EAE34460-7378-4F1D-A50D-CEBAA2033771.png A2133950-3A0D-4353-BE79-7B6452F51B93.png

Deze schema’s kun je ook aanmaken in de auto zelf. Als je de auto uitschakelt en deze verlaat kun je op infotainment aangeven “nu laden” dan laadt ie hem tot 100% vol.

Volgens mij kunnen we bij een nieuwere firmware net als bij de Enyaq een maximum instellen. Dat ie maar tot bijvoorbeeld 80% gaat.

Hierbij trouwens mijn gemiddelde verbruik:
83984A78-94FD-4607-9C11-5B89F3794EEC.png
Daar had ik 30 liter benzine gebruikt. Deze maand zit ik dusver op 2,0 liter. Maar goed ik laad hem dan ook iedere avond op tot 80%.
 

groentesoep

Nieuw lid
O, dat ziet er goed uit. Handig dat je vlot en snel 100% kan kiezen.
Dat laden tot 80%, welke firmware-versie moet je daarvoor hebben?
 

Alpha

Donateur
Ik zit nu op 1889, maar schijnt dat sommige Octavia’s nu worden uitgeleverd met 1898.
 

hemi24

Forumguru
Aha, dus ook in e-mode moet je niet door de vloer trappen als je alleen elektrisch wilt rijden.

Vlak voor het einde van de slag van het pedaal zit een kleine (voelbare) weerstand; druk je daar doorheen dan werkt het als een soort kick-down functie.
Ook handig als je op limiter functie rijdt en toch even sneller wilt…
 

Pheaton144

Senior Member
Ik heb nog geen 1000km ervaring met mijn PHEV, maar ben er wel achter dat als je de auto in de sportstand zet hij veel meer gebruik maakt van de benzinemotor, dat is wel handig als je de batterij over een lange afstand wil gebruiken. Merk namelijk bij een lange afstand dat de auto rustig bij 115 km/p uur tussen de 1 op 23 en de 1 op 26 verbruikt.
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn GTE heeft inmiddels 120.000 km ervaring, is voorzien van een 9,8 kwh accu en daarmee haal ik in de zomer, met anticiperen en een rustige rijstijl, nog altijd zo'n 38 km.
In de winter is dat wel serieus minder eerder 30-32 km. Ik zal als ik eraan denk nog even de SOH van de accu uitlezen ergens dit weekend.
Laden doe ik zoveel mogelijk 's nachts tegen dal tarief, verder als de zon schijnt en de accu leeg is. Ik laad gewoon tot 100%, je zou ook tot 80% kunnen laden en dan vlak voor vertrek de laatste 20% dat zou voor de accu beter zijn, is een hoop gedoe en heb ik na een weekje of 2 opgegeven.
 

groentesoep

Nieuw lid
Mijn GTE heeft inmiddels 120.000 km ervaring, is voorzien van een 9,8 kwh accu en daarmee haal ik in de zomer, met anticiperen en een rustige rijstijl, nog altijd zo'n 38 km.
In de winter is dat wel serieus minder eerder 30-32 km. Ik zal als ik eraan denk nog even de SOH van de accu uitlezen ergens dit weekend.
Laden doe ik zoveel mogelijk 's nachts tegen dal tarief, verder als de zon schijnt en de accu leeg is. Ik laad gewoon tot 100%, je zou ook tot 80% kunnen laden en dan vlak voor vertrek de laatste 20% dat zou voor de accu beter zijn, is een hoop gedoe en heb ik na een weekje of 2 opgegeven.
Aha, de accu gaat dus wel een tijdje mee, dat is mooi. Wat is een SOH?
Wat betreft die laatste 20% vlak voor vertrek: Dat zou je idealiter (ideakWh?) dan ook in zo'n laadschema zoals Alhpa die post moeten kunnen regelen toch?
 
Bovenaan Onderaan