Electrische achterklep Superb Combi sluiten

RayDelft

Forumguru
Dat klinkt interessant! Maar wat is de teardropfunctie? Overigens voor honden tussen de klep ben ik niet meer zo bang.
Ik heb een nogal ontsuimige hond die er al een paar kee tijdens het sluiten uitsprong. Bij een geringe weerstand stop de klep onmiddellijk met sluiten. De kans dat je met twee halve honden komt te zitten is niet zo groot.

@ Antera: Aan 1 functie erger ik me rot. Het rolgordijn van het dak gaat steeds vanzelf dicht als de auto geparkeerd staat.
Wordt waarschijnlijk door de regensensor geactiveerd. Ik snap echt het nut niet van dit vanzelf sluiten. Nou moet het dak bij regen natuurlijk wel dicht gaan als het open staat, maar ik snap niet waarom bij een gesloten glazen dak ook die rolo steeds dicht gaat.
Is dat aan te passen ook?

En nog iets: Wat wordt bdoeled met: Rijrichting (N-O-Z-W etc.)? Dat geeft de maxidot toch al aan?
 

Wild Chocolate

Senior Member
Teardrop betekent dat de ruitenwisser na het sproeien een bepaalde tijd wist zoals altijd. Echter als hij dan klaar is, wist hij na een aantal seconden nog 1 (of 2?) keer om de druppels die dan nog langs de ruit gelopen zijn weg te vegen.
 

andrehj

Forumguru
Verder o.a. nog geactiveerd:
- teardrop functie achterruitenwisser
- Rijrichting (N-O-Z-W etc.)
Wat voor uitvoering / bouwjaar heb je? Want deze twee items stonden bij mijn MJ 2012 Elegance al standaard aan. De teardrop functie kan ik zelf via de Maxidot uitzetten, en dat heb ik ook gedaan, want als je, bij normale regen, rond de 100 km/h rijdt, dan wordt de achterruit niet nat, en is die wisser dus steeds over een droge ruit aan het wissen.
 

Antera

Donateur
@ Antera: Aan 1 functie erger ik me rot. Het rolgordijn van het dak gaat steeds vanzelf dicht als de auto geparkeerd staat.
Wordt waarschijnlijk door de regensensor geactiveerd. Ik snap echt het nut niet van dit vanzelf sluiten. Nou moet het dak bij regen natuurlijk wel dicht gaan als het open staat, maar ik snap niet waarom bij een gesloten glazen dak ook die rolo steeds dicht gaat.
Is dat aan te passen ook?

En nog iets: Wat wordt bdoeled met: Rijrichting (N-O-Z-W etc.)? Dat geeft de maxidot toch al aan?

Omtrend het rolgordijn heb ik helaas nog geen auto gehad om daar eens in te duiken en te kijken of dit uit kan of niet.
Rijrichting was niet zichtbaar in de maxidot bij hem dit word pas zichtbaar als je de Columbus juist instelt zodat deze can communiceren met de maxidot.

Wat voor uitvoering / bouwjaar heb je? Want deze twee items stonden bij mijn MJ 2012 Elegance al standaard aan. De teardrop functie kan ik zelf via de Maxidot uitzetten, en dat heb ik ook gedaan, want als je, bij normale regen, rond de 100 km/h rijdt, dan wordt de achterruit niet nat, en is die wisser dus steeds over een droge ruit aan het wissen.

Dit klopt niet. Teardrop is alleen als je de ruit gesproeit hebt en staat los van regen.
 

realoliesjeik

Nieuw lid
Voor wat betreft de veiligheid, don't worry. Als de klep maar enige weerstand voelt, stopt deze automatisch (is ook, op grond van d diverse Europeese machinerichtlijnen verplicht voor automatisch bewegende voorwerpen).
Het waarom is simpel: Je hebt je handen vol en dan wil je de achterklep sluiten. Daarnaast gebeurd het een enkele keer dat ik de parkeersensoren het zwijgen op wil leggen en dan net de verkeerde knop te pakken heb. Juist, de knop van de achterklep (volgens mij is er op dit forum ook ergens iemand geweest die door een safaripark reed en kindlief aldaar op de knop van de achterklep drukte.

Enne @alle mensen die menen dat je niet aan iets moet morrelen omdat de fabrikant er misschien een bedoeling mee heeft: zullen we dit hele forumdeel dan maar sluiten?



Mocht iemand nog willen weten hoe je de klep kan sluiten met de afstandbediening --> met OBDeleven en een OBD stekker kun je dit gemakkelijk aan en uit zetten.

Mocht overigens iemand weten hoe je de knop die op de klepzelf zit kan uitschakelen dan hoor ik het graag aangezien ik op dit moment op m'n vriendin sta te wachten die de reservesleutel mee heeft aangezien ik mezelf heb buitengesloten...
(zie ook https://www.skodaforum.nl/forum/i/auto-op-slot-sleutel-erin.9145/page-2#post-833635)
 

Antera

Donateur
de knop kan niet uit gezet worden en de auto heeft een herkenning als de sleutel nog in de auto zit. En wat jij meld is helaas al oud nieuws :-)
 

DieselTDi

Forumguru
Ondanks een oude draadje, toch een vraagje.
Ik heb een S3 comby uit 2020
Vraag me niet naar modelcode ed geen idee waar en hoe ik die moet vinden.

Iemand al geprobeerd of je hier ook de klep kan laten sluiten via de knop aan de binnenkant??
Want dit wil ik idd ook graag!

Zoals te zien is, ben nieuw. Moet ff door de regels en wijze van mensen benaderen heen worstelen. Dus alle raad en advies wordt gewaardeerd.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Antera Ik zou dat ook wel willen, de elektrische achterklep d m v de knop op de deur weer kunnen sluiten.
Kan dat bij de Scala van november 2019?
mss. met waarschuwingspiep????

grtss
 

Antera

Donateur
Is het net zo net als op de Superb/Kodiaq enz dat als je de knop in de auto nog een keer induwt/uittrekt en vast houd dat hij dan dicht gaat?

PS: O4 is nog niet te coderen
 

DieselTDi

Forumguru
@Antera
Ik kan duwen op de knop binnen wat ik wil, maar sluiten doet hij helaas niet..
En ik heb een 3 Facelift... Heb ik nu dan toch mazzel?,:dankje:
 

realoliesjeik

Nieuw lid
Bij mijn SKODA octavia Combi MK3 was het sluiten van de achterklep via de knop op het middenconsole en via de afstandsbediening in eerste instantie niet mogelijk (is volgens mij standaard niet mogelijk).

Echter, heb ik dit geactiveerd/gecodeerd via OBD en nu kan ik de achterklep zowel met de knop op het middenconsole als via mijn afstandsbediening openen en sluiten. Bij het sluiten via de afstandsbediening en via middenconsole gaat er een waarschuwingssignaal af. Bij het sluiten via de knop op de acterklep zelf is dit niet het geval.

Daarnaast stop de klep wanneer er enige weerstand gevoeld wordt.

Voor het coderen gebruik ik overigens OBDeleven waarmee ik naast deze functie nog andere functies geactiveerd heb waaronder:
- mirror dip (bij achteruitrijden)
- akoestisch signaal wanneer auto op slot gaat
- wijzers van 0 naar 100% en terug bij starten auto (needle sweep) - nutteloos maar wel leuk
- hervul hoeveelheid tank
- start/stop knop keuze permanent maken (normaal reset deze elke keer bij herstart).
- sluiten ramen op afstand
- stadslicht altijd aan overdag (scadinavische setting)
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Kan niet op de S3 alleen op de O3(fl) De S3 heeft aparte modules gekregen die dat niet ondersteunen. Er is voor de eerst S3's soms wel mogelijk omdat die modules geflashed kunnen worden met vcp
 
Bovenaan Onderaan