Electrisch rijden met een PHEV

EdwardP

Actief lid
Zou kunnen dat ik ooit dat screenshot gepost heb. Geen idee meer waar, daarom hierbij nog een keer.
3cc62f8d28adc11409d71140750c0006.jpg

Staat in het instructieboekje van mijn Superb iV.

niekz

Actief lid
Nou, als Skoda het voorschrijft dan klopt mijn theorie dus niet

Ik stuur m'n laadpaal (wallbox pulsar plus) aan via homeassistant (HA). Als je skoda "care connect" hebt geactiveerd , kun je middels de skoda connect HA integratie de accu status ook als sensor in HA beschikbaar maken.

Heb er nu maar een knop bij gemaakt, max 80% laden, zodra dit bereikt is schakelt de laadpaal af.

Bijlagen

• IMG_9329.jpeg
    IMG_9329.jpeg
    335,4 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Middag!

Ik heb gisteren mn Octavia VRS PHEV opgehaald en vandaag even aan de thuislader gehangen, echter stopt het laden op 70% en ik wil juist naar 100% omdat ik morgen een lange rit heb. Ik alle opties al geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar, in de connect app zie ik ook niet meer dat de lader aangesloten is terwijl die toch echt in het stopcontact zit en vergrendeld is. Ik heb werkelijk alles al geprobeerd, maar zelfs als ik een schema aanzet waarbij ik tot 100% laden selecteer krijg ik het niet voor elkaar.
Er zou ergens maximaal laden moeten zitten volgens de dealer maar hij wist niet waar ik dat precies kon vinden, in de e-manager zit het niet en ik ben echt niet heel a-technisch maar kan het dus ook nergens vinden, ook niet in de app.

Iemand suggesties? Het is allemaal nog nieuw voor me en dit is mn eerste PHEV dus wellicht zie ik wat over het hoofd maar alle hulp is welkom!

niekz

Actief lid
Staat er toevallig een schema ingesteld met een tijdstip & optie "laden" aan? Want dan gaat de auto nu niet verder & zal zorgen dat hij op het ingestelde tijdstip vol is.

(De optie maximaal laden heb ik nog nooit gezien, wel minimale laadtoestand, die gaat tot 50%)

Laatst bewerkt:
Staat er toevallig een schema ingesteld met een tijdstip & optie "laden" aan? Want dan gaat de auto nu niet verder & zal zorgen dat hij op het ingestelde tijdstip vol is.
Nee, alle schema's staan uit, maar ook daar heb ik al mee lopen "klooien" om op een of andere manier te kijken of ik m wel naar 100% krijg maar geen succes dus. Ook een belletje met de dealer had geen succes, daar kreeg ik te horen dat de persoon die daar verstand van had er morgen weer is, goeie service :thumbsup:

niekz

Actief lid
Euhm, en als je op "accu bereik" tikt in de app, kun je ook niet handmatig het laden starten?

Nope, ook geprobeerd, tot 70% werkt dat inderdaad maar zodra ik op 70% zit niet meer, ook vanuit de auto via de e-manager geprobeerd maar dat werkt ook niet. Ik vermoed dat er ergens in een menu het max percentage op 70% staat maar waar ik dat kan wijzigen? geen flauw idee.. in de auto kan ik via de e-manager ook niet een max percentage aadstroom instellen, ik zag dat dat in het verleden wel kon?

Laatst bewerkt door een moderator:

niekz

Actief lid
Heb even in mijn auto gekeken, maar ik heb die optie niet. volgens mij bestaat er voor de octavia phev zowieso geen functie om tot een x percentage te kunnen laden.

Je kan een percentage meegeven in 1 van de 3 schema's volgens mij, maar die staan bij mij uit en heb dat dus ook al geprobeerd met laden tot 100% om te kijken of ie dan wel door laad tot 100% maar dat werkte ook niet. Heb m net aan een publike paal gehangen en ga even kijken hoe dat gaat.

Jessedew

Forumguru
Ik heb nog niet zo lang een Octavia PHEV, dus ik weet er nog lang niet alles, van. Het zal ergens in de instellingen zitten die elkaar in de weg zitten vermoed ik.

In de app, kan je bij accu toevallig zien of 'stroombegrenzing' aangevinkt staat? (die moet op groen staan) te bereiken via tabblad auto --> button 'accu'

maar wellicht heeft de 'guru' bij de dealer je inmiddels al gecontact?

Ik heb de stroombegrenzing aan staan, heb de auto ook aan de openbare laadpaal gehad en daar ging het prima, ben nu in de ardennen en gister op de thuislader gezet, en nu ging dat ook prima, geen idee wat er aan de hand was want heb niks gewijzigd tot de laatste keer thuis laden met de 220v lader maar alles in orde nu, dank voor het meedenken!

Ad928

Actief lid
Ik heb nu mijn nieuwe Octavia iV vandaag opgehaald. Kenteken HPN-92-R (ik weet dat er mensen zijn die dit interessant vinden). Mijn eerste vraag, die niet beantwoord wordt in de digitale handleiding (via de app). Wat moet ik doen als ik tijdens het rijden tot 9% lading ben gekomen en mogelijk minder als ik nog verder zou rijden. Het is niet goed voor de accu om volledig te ontladen maar als ik doorrij dan gebeurt dat toch. Moet ik de auto aan de kant zetten of kan ik iets doen om te voorkomen dat het ontladen doorgaat tot 0%?

Nou, als Skoda het voorschrijft dan klopt mijn theorie dus niet

Ik stuur m'n laadpaal (wallbox pulsar plus) aan via homeassistant (HA). Als je skoda "care connect" hebt geactiveerd , kun je middels de skoda connect HA integratie de accu status ook als sensor in HA beschikbaar maken.

Heb er nu maar een knop bij gemaakt, max 80% laden, zodra dit bereikt is schakelt de laadpaal af.
Ik doe ongeveer hetzelfde (HA, MySkoda en node red)
Na de update van gisteren werkt dit weer goed,
Hij stopt weer netjes bij 80% en ik kan hem weer starten als ik bijna ga rijden.

Alleen heb jij die knopjes (Zon, Eco, Max )wel heel mooi gemaakt.
Kan je deze code delen?
Of komt dat met Wallbox mee? (ik heb een Alfen)

Untitled.png

Laatst bewerkt:

Jessedew

Forumguru
Moet ik de auto aan de kant zetten of kan ik iets doen om te voorkomen dat het ontladen doorgaat tot 0%?
Gefeliciteerd, hopelijk veel plezier van.

Nee je kan lekker doorrijden, klik op de sneltoetsknop mode, dan hybride aanvinken en vinkje uitzetten. Zet je daarna rechts de pijltjes omhoog, gaat die op benzine al rijdend laden. Persoonlijk doe ik dat nu alleen we op vakantie zijn, dan laad ik beetje bij voor de korte stukjes elektrisch op de camping en binnendoor.

Verder rijd ik doorgaans elektrisch en op de snelweg op benzine. (Vinkje uit is lading toestand behouden) dan blijft de motor zoveel mogelijk draaien.

Als de accu leeg is rijdt die ook gewoon op benzine wat ook geen ramp is, missxhien als je dat wekem/maanden achter elkaar doet dat het niet goed is voor de accu. (Heb ik 0 verstand van)

Je kan ook met volle accu beide systemen gebruiken, maar dan gaat de motor wel heel vaak aan en uit.(vind ik persoonlijk)

Ad928

Actief lid
Wat ik nog niet begrijp is wat ik kan instellen om te voorkomen dat de accu helemaal tot 1% is leeggereden, want dat gebeurd als je niet zelf de hybridestand aanzet en het vinkje uitzet. Ik heb ergens het minimum laad niveau gekozen maar de auto trekt zich daar niets van aan en gaat gewoon door tot het gaatje

Bovenaan Onderaan